• جمعه / ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8701-09899

معاون وزير نفت: 70 درصد يارانه‌ گاز به سه دهك ثروتمند كشور اختصاص پيدا مي‌كند

معاون وزير نفت:
70 درصد يارانه‌ گاز به سه دهك ثروتمند كشور اختصاص پيدا مي‌كند

در حال حاضر70 درصد از يارانه گاز به سه دهك ثروتمند كشور و تنها 30 درصد از يارانه به هفت دهك با درآمد پايين اختصاص پيدا مي‌كند.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اكبر تركان ـ معاون امور برنامه‌ريزي وزارت نفت ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر متوسط قيمت هر متر مكعب گاز در داخل كشور 15 تومان است در حالي كه متوسط بين‌المللي قيمت گاز طبيعي در جهان حدود 300 تومان است.

وي افزود: براي نمونه قيمت هر مترمكعب گاز صادراتي به تركيه 42 سنت است در اين زمينه سال گذشته در مجموع 138 ميليارد متر مكعب گاز در داخل كشور مصرف شده كه مابه‌التفاوت 15 تومان قيمت گاز داخلي و 300 تومان قيمت هر متر مكعب گاز بين‌المللي يارانه بوده است.

معاون امور برنامه ريزي وزارت نفت ميزان يارانه انرژي در سال گذشته را 80 تا 90 ميليارد دلار اعلام و خاطرنشان كرد: حدود نصف آن مربوط به گاز طبيعي بوده است.

وي درباره نظام اصلاح قيمت سوخت توضيح داد: وزارت نفت انتظار درآمد از اين اصلاح قيمت را ندارد و بايد هزينه‌اي كه صرفه‌جويي مي‌شود به سمت عدالت اجتماعي سوق داده شود.

به گفته او در صورت قطعي نشدن تصميم‌گيري نهايي سرمايه‌گذاري (FID) شركت‌هاي توتال، شل و رپسول در فازهاي 11 ،13 و 14 پارس جنوبي حركت مذاكرات ايران به سمت شريك‌هاي ديگر تغيير پيدا خواهد كرد. در اين زمينه شركت شل در پروژه‌ پرشين‌ LNG با ارائه پيشنهاد جبراني تاكيد كردند كه به دليل تاخير در تصميم‌گيري نهايي سرمايه‌گذاري آمادگي داريم با ارائه و اجراي اين پيشنهاد بدون تغيير دادن زمان توليد LNG كه براساس برنامه سال 2014 است اين پروژه را اجرا كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه امكان رد اين موضوع كه شايد تعلل اين شركت‌ها موضوعيتي سياسي داشته باشد وجود ندارد خاطرنشان كرد: ولي در هر صورت وزارت نفت به دنبال اجراي پروژه‌هاي خود است و اگر به هر طريقي با شركا به نتيجه مطلوب برسد آنها را همراهي مي‌كند.

تركان در پاسخ به سوال ايسنا، مبني بر محل تامين گازوييل با گوگرد كم و مناسب براي خودروهاي ديزلي توضيح داد: از سال 1343 با يادداشت رييس دولت وقت شماره‌گذاري خودروهاي سواري ديزلي ممنوع شد و پس از تلاش‌هاي بسيار در هفته‌هاي گذشته موفق به رفع اين ممنوعيت شديم. در حال حاضر در كشورهاي اروپايي 50 درصد خودروهاي سواري ديزلي است زيرا بازدهي يك ليتر گازوئيل 35 درصد بيشتر از يك ليتر بنزين است در حالي كه قيمت جهاني آن‌ها برابر است.

به گفته او دراين راستا شركت پالايش و پخش اعلام كرده گازوييل كم گوگرد براي مصرف خودروهاي ديزلي به اندازه كافي عرضه خواهد كرد و تا زماني كه خودروهاي ديزلي به صورت گسترده در كشور استفاده شوند گازوئيل با كيفيت آنها از محل واردات نيز مي‌تواند تامين شود. ولي طرح‌هاي بهسازي پالايشگاه‌ها وجود دارد كه با تحقق آنها توليد آنها براساس استانداردهاي يورو 2 خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha