• شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8702-03762
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

براساس اعلام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، فردي در ارتباط با حفاري غيرمجاز يك گور در شوش دستگير شده و در زندان است

براساس اعلام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري،
فردي در ارتباط با حفاري غيرمجاز يك گور در شوش دستگير شده و در زندان است

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد كه كشف يك گور در محوطه‌ي باستاني شوش به سال گذشته مربوط بوده و اكنون شخصي در اين‌باره دستگير و به مقامات ذي‌صلاح تحويل داده شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در نمابري كه به امضاي مدير كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ سيدرضا موسوي ـ رسيده، آمده است: «درخصوص خبر تهيه و منعكس‌شده ازسوي آن خبرگزاري در تاريخ 3/2/87 با عنوان «يك گور ايلامي در حفاري‌هاي غيرمجاز در شوش كشف شده است» ضمن تكذيب خبر در تاريخ يادشده به اطلاع‌ مي‌رساند كه كشف گور مزبور مربوط به سال گذشته بوده است. همچنين در مورد ادعاي سرقت اشياي گور و بي‌توجهي اداره‌ي ميراث فرهنگي شوش به نقل از سخنگوي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي خوزستان، لازم به توضيح است كه وجود شيء در گور مزبور تنها در حد يك حدس و احتمال است.

درخصوص حفاري غيرمجاز گور نيز با پي‌گيري و اقدام يگان حفاظت، شخصي با هويت معلوم دستگير و تحويل مقامات ذي‌صلاح شده است و هم‌اكنون نيز در زندان به‌سر مي‌برد.

گفتني است به‌رغم كنترل شبانه‌روزي محوطه‌ي تاريخي شوش، به‌دليل وسعت 400 هكتاري و مشاع بودن منطقه و اين‌كه مورد استفاده‌ي عشاير كوچ‌نشين قرار مي‌گيرد، امكان ايجاد يك ديوار انساني از هزاران نگهبان در چنين فضاي وسيعي وجود ندارد.

خواهشمند است توضيحات مذكور جهت روشنگري افكار عمومي منعكس شود».

پيش از اين در بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعلام شده بود كه زمان دقيق حفاري غيرمجاز مشخص نيست و ازسوي يك كارشناس و دوست‌داران ميراث فرهنگي رخ دادن آن از چند ماه تا يك سال پيش تخمين زده شده بود و پس از آن به بررسي برخي زمينه‌هايي كه سبب چنين اتفاق‌هايي مي‌شوند، پرداخته شد. اكنون نيز روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشف گور را قبول دارد و حتا اعلام كرده كه فردي در ارتباط اين مسأله دستگير شده، اما مشخص نيست كه چرا عنوان «تكذيب» را بر اين مطلب گذاشته است و درباره‌ي زمان رخ دادن آن بحث مي‌شود!

البته در شرايطي كه مسؤولان مربوط در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، حاضر به ارايه‌ي اطلاعات نيستند، طبيعي است كه نقل قول‌ها درباره‌ي زمان رخ دادن چنين حادثه‌ي ناگواري متفاوت باشند.

همچنين با توجه به توضيح داده‌شده ازسوي روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي اين پرسش مطرح است كه شخصي با هويت معلوم چرا در اين‌باره دستگير شده و به چه جرمي اكنون در زندان است؟

درباره‌ي اين خبر علاوه بر اعلام دوست‌داران ميراث فرهنگي در شوش و اهواز، يكي از كارشناسان حوزه‌ي ميراث فرهنگي نيز به خبرنگار ايسنا گفته بود: اين اتفاق به حدود پنج‌ماه پيش و شايد هم حدود يك‌سال پيش مربوط مي‌شود. در واقع، آنچه از اين حفاري غيرمجاز در محل داريم، تكه‌هاي شكسته‌ي تابوت و يك آرامگاه نيمه‌خراب است، مانند آنچه در هفت‌تپه بود.

در اين راستا، مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان شوش نيز بيان كرده بود: فكر نمي‌كنم، حفاري غيرمجازي انجام شده باشد، بلكه ممكن است كه اين اتفاق براثر بارندگي بوده باشد كه سقف گور پايين آمده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha