• یکشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8702-10241.69530
  • خبرنگار : 71191

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي: چه كار ديگري در تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن مانده است كه نكرده‌ايم؟ قانون بايد مقصران اصلي اين قضيه را پيدا كند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي:
چه كار ديگري در تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن مانده است كه نكرده‌ايم؟
قانون بايد مقصران اصلي اين قضيه را پيدا كند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان رضوي با اشاره به اين‌كه تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن به‌صورت شبانه و در تعطيلات نوروز اتفاق افتاد، گفت: اين سازمان در جريان تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن اقدام‌هاي لازم را انجام داد؛ چه كار ديگري مانده كه نكرده است؟

ابوالفضل مكرمي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، ادامه داد: وظيفه‌ي ما حفظ و صيانت از همه‌ي آثار تاريخي است و تاكنون اين سازمان دربرابر بسياري از آثار مانند شهر تاريخي توس، آق‌قلعه و امامزاده كاخ وظيفه‌ي خود را به‌درستي انجام داده و اجازه نداده است تا يك آجر از جاي خود جابه‌جا شود.

وي بيان كرد: هيأت امناي اين مسجد مدرسه درصدد به‌سازي بنا بودند و در مكاتبه‌هايي كه با سازمان داشتند، درخواست به‌سازي آنها به ارايه‌ي پيشنهادشان به شوراي فني براي بررسي كارشناسي و تصويب آن منوط شد تا در حوزه‌ي حفظ و احياي آثار تاريخي كشور نيز تأييد و سپس اجرا شود؛ ولي اقدامي كه هيأت امنا انجام داد، اين بود كه با استنباط خود، بخش‌هاي الحاقي شرقي و غربي حجره‌ها را تخريب كرد.

او با اشاره به اين‌كه اين تخريب به‌صورت شبانه در شب جمعه و در تعطيلات نوروزي از ساعت 10 شب تا پنج انجام شد، افزود: مجوز صادرشده براي‌ ورود لودر به شهر نيز موجود است كه در آن قيد شده، لودر در شب اجازه‌ي تردد دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي اين تخريب را يك تجاوز و اقدام غيرمجاز و خودسرانه توسط هيأت امنا بدون كسب هيچ مجوزي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانست كه پس از آگاهي سازمان، بلافاصله نيروهاي يگان حفاظت جلوي ادامه‌ي تخريب را گرفتند.

مكرمي‌فر اظهار داشت: حتا اجازه‌ي جمع‌آوري خاك‌هاي تلمبارشده نيز داده نشد و دادخواستي به دادستاني و مراجع قانوني فرستاده و بلافاصله حكم دادستاني براي جلوگيري از ادامه‌ي روند تخريب گرفته شد تا جلوي هر تخريب ديگري گرفته شود.

او درباره‌ي وضعيت كنوني اين بناي تاريخي، توضيح داد: حجره‌هاي شرقي و غربي تخريب شده‌اند، ولي ايوان شمالي و جنوبي مسجد مدرسه كه از مهم‌ترين اركان و اجزاي اين مدرسه‌اند، هنوز وجود دارند و حتا يكي از ايوان‌ها مرتب و استحكام‌بخشي شده است. در واقع، شاكله‌ي اصلي بنا در ايوان‌هاي شمالي و جنوبي هنوز پابرجاست.

وي يادآوري كرد: اين استان 1320 اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملي دارد كه همه‌ي آن‌ها با محوربندي‌هايي كه انجام شده‌اند، هر هفته بازرسي مي‌شوند.

مكرمي‌فر افزود: ما اين تخريب را محكوم مي‌كنيم و شكايت خود را نيز در اين زمينه اعلام كرده‌ايم.

وي مقصران اين تخريب را هيأت امناي مسجد مدرسه‌ي گلشن دانست و گفت: اكنون درحال شناسايي اعضاي هيأت امنا هستيم؛ قانون بايد مقصران اصلي اين قضيه را پيدا كند.

به گفته‌ي او، شيفت‌هاي نگهباني براي محافظت از دو ايوان شمالي و جنوبي باقي‌مانده، در اين بنا حضور دارند و با حكم دادستاني، ديگر فرصت تخريب حتا به‌صورت شبانه نيز از اين افراد گرفته شده است.

وي معتقد است كه ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي هيچ كوتاهي و قصوري درباره‌ي تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن انجام نشده است.

مكرمي‌فر در پاسخ به اين پرسش آيا رسانه در چنين مواردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌تواند كمك كند؟ تأكيد كرد: من كاملا به اين مسأله اعتقاد دارم و اگر پرسشي در چنين مواردي مطرح شود، بلافاصله به آن پاسخ خواهم داد. حتا اكنون با بسياري از مسايل در استان درحال دست و پنجه نرم كردن هستيم.

ازسوي ديگر، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي درباره‌ي قدمت مسجد مدرسه‌ي گلشن، توضيح داد: در زمان ثبت بنا، به اشتباه قدمت آن تيموري آورده شده، درحالي‌كه اين اثر قدمت صفوي دارد و در دوره‌هاي مختلف بازپيرايي شده است. براساس نظر كارشناسي در دوره‌ي قاجار و پهلوي اول و دوم يكسري كارهاي مرمتي در بنا انجام شده‌اند.

محمود بختياري افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به هيچ عنوان با تخريب اين بنا موافق نبوده است و اثر بايد همان شكل و ساختار قديمي خود را حفظ مي‌كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha