• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-00431
  • خبرنگار : 71191

با وجود پي‌گيري سازمان ميراث فرهنگي خراسان رضوي، لوله‌كشي در عرصه‌ي آق‌قلعه هنوز به‌شكل كامل متوقف نشده است

با وجود پي‌گيري سازمان ميراث فرهنگي خراسان رضوي،
لوله‌كشي در عرصه‌ي آق‌قلعه هنوز به‌شكل كامل متوقف نشده است

بخش ديگري از عمليات حفر كانال و لوله‌كشي در عرصه‌ي شهر تاريخي آق‌قلعه در سبزوار با وجود پي‌گيري و شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان رضوي از پيمانكار پروژه انجام شده و حتا بخشي از لوله‌ي گاز نيز كار گذاشته شده است.

يك كارشناس مرمت آثار تاريخي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب ادامه داد: كارشناسان و باستان‌شناسان سازمان پس از متوقف كردن دوباره‌ي كار، در بازديد از محوطه به بررسي ميزان آسيب وارده‌شده به عرصه‌ي شهر تاريخي آق‌قلعه پرداختند. بنا به گفته‌ي آن‌ها، اكنون لايه‌هاي كف شهر آق‌قلعه متعلق به دوره‌ي ايلخاني داخل كانال مشخص است.

به گفته‌ي مهدي فرجام‌نيا، كار متوقف شده، ولي لوله‌ي گاز در محل قرار داده شده است و به‌نظر مي‌رسد كه قصد ادامه‌ي كار را در شرايط آرام دارند. البته با وجود شكايت حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي، شركت گاز نسبت به اين شكايت بي‌اعتناست.

وي تأكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي هم‌چنان اين قضيه را پي‌گيري مي‌كند، شكايت خود را انجام داده است و از مراجع قانوني درخواست حمايت را با هدف متوقف كردن ادامه‌ي حفر كانال و لوله‌كشي گاز در منطقه‌ي جوين سبزوار دارد تا اين مسير منحرف شود و از عرصه‌ي شهر تاريخي آق‌قلعه عبور نكند.

هم‌چنين رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي در اين‌باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: اشكال از زماني آغاز شد كه شركت گاز، حفاري و لوله‌گذاري را بدون استعلام از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي از حدود يك‌سال پيش آغاز كرد. انجام اين كار، آغاز مشكلاتي بود كه سازمان در ادامه‌ي كار با آن‌ها روبه‌رو شد.

محسن لشكري بيان كرد: اين حفاري تا ديوار قلعه رسيده بود كه يگان حفاظت و همكاران مانع از ادامه‌ي كار شدند و كار به مذاكره رسيد. با وجود مطالبات مردم و فشار افكار عمومي، سازمان براساس ضوابط مقررشده اعلام كرد، از آنجا كه اثر در فهرست آثار ملي ثبت شده است، شركت گاز نخست بايد استعلام مي‌گرفت و به‌گونه‌اي كار لوله‌گذاري را انجام مي‌داد كه به اثر برخورد نكند.

وي اظهار داشت: اين مكاتبه‌ها به تعامل منجر شدند، ولي نه شركت گاز آن‌ها را پذيرفت و نه سازمان ميراث فرهنگي از ضوابط موظف‌شده‌ي خود عقب‌نشيني كرد. در عين حال، سازمان درصدد بود تا خللي در روند كار شركت گاز ايجاد نشود و كار گازرساني تا پيش از زمستان انجام شد. ما درحال طي كردن اين پروسه بوديم تا مسير لوله عوض شود؛ ولي متأسفانه با تصميم‌هاي محلي گرفته‌شده، حفاري در عرصه‌ي اثر آغاز شد كه با اطلاع‌رساني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي شكايتي تنظيم و با حكم دادگاه عمليات متوقف شد.

او ادامه داد: متأسفانه در ايام تعطيلات نيمه‌ي شعبان، پيمانكار اقدام به ادامه‌ي پروژه‌ي خود كرد و درحال انجام بقيه‌ي عمليات در ادامه‌ي مسير بود كه سازمان با پي‌گيري‌هاي قضايي، كار را متوقف كرد و با روال قانوني و پي‌گيري‌هاي اداري و قضايي، مسأله را پي‌گيري مي‌كند. اكنون ما به‌شدت درحال پي‌گيري موضوع هستيم كه آن‌ها با چه شرايط و مجوزي كار خود را آغاز كرده و ادامه داده‌اند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي درباره‌ي وجود گزينه‌اي ديگر براي لوله‌كشي گاز به سبزوار، گفت: در صحبتي كه با مقامات محلي انجام شد، يك خط لوله‌ي اصلي با فاصله از اين اثر ثبتي عبور مي‌كند كه شركت گاز متعهد شده است، پس از راه‌اندازي اين خط، كانال حفرشده‌ي كنوني كور شود.

لشكري اظهار كرد: در رايزني‌هاي انجام‌شده قصد داشتيم، چند گمانه در مسير اين خط انجام دهيم تا اگر به اثري برخورد نكرديم، در تعاملات بعدي با شركت گاز به آن‌ها خبر دهيم كه متأسفانه آن‌ها بدون استعلام اقدام به حفر كانال كردند و اين تخلف را انجام دادند.

وي بيان كرد: از استانداري و فرمانداري سبزوار تعهده گرفته شده است تا پس از راه‌اندازي مسير جديد حفر كانال گاز، اين خط كور شود؛ ولي با اين حال، ما به اين تعهد اكتفا نمي‌كنيم و بايد ضوابط و قوانين در اين‌باره اعمال شوند.

او افزود: در مسير ايجادشده تاكنون چندان به آثار تاريخي برخورد نكرده‌اند. با اين‌ وجود، ما به‌لحاظ حقوقي و اداري درحال پي‌گيري اين قضيه هستيم. البته چند مورد اطمينان‌بخش در اين زمينه مانند موقت بودن مسير، برخورد نكردن با آثار تاريخي و حفر كم‌تر از يك متر مسير لوله‌گذاري‌شده را داريم كه نگراني ما را تشديد نمي‌كند. با اين حال، اين موارد سبب نمي‌شوند كه مسايل اداري و حقوقي را پشت گوش بيندازيم.

به گزارش ايسنا، 15 مردادماه امسال اداره‌ي گاز استان خراسان رضوي برخلاف عهدنامه‌اي كه ارديبهشت‌ماه 1387 بين شركت گاز و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي امضا شده بود، كانالي را روي عرصه‌ي شهر تاريخي آق‌قلعه جوين در شهرستان سبزوار حفر كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha