• جمعه / ۲۲ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8808-04616
  • خبرنگار : 71191

در دومين روز همايش ملي نقد مرمت در تبريز مطرح شد: ساكن بودن افراد در عمارت مسعوديه يك عيب است

در دومين روز همايش ملي نقد مرمت در تبريز مطرح شد:
ساكن بودن افراد در عمارت مسعوديه يك عيب است
دبير اجرايي دومين همايش ملي نقد مرمت گفت: «نبود معماري روز در بناها در مرمت و ساخت بناها» و «هم‌نوايي در زمينه‌ي مرمت بناهاي تاريخي» دو چالشي بودند كه در نخستين روز همايش با آن‌ها روبه‌رو شديم. به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در دومين روز همايش ملي نقد مرمت كه در تبريز برگزار شد، دبير اجرايي اين همايش ـ سياوش صابري ـ گزارشي را از دو نشست برگزارشده در نخستين روز همايش ارائه كرد. در سومين نشست همايش ملي نقد مرمت، نخست مرمت مقبره‌ي پير بكران (مستندسازي و حفاظت تزيينات معماري) بررسي شد. در اين ارائه كه توسط حمزوي بيان شد، مقبره‌ي پير بكران متفاوت با ديگر بناهاي ايلخاني به‌لحاظ نوع مصالح و سبك ساختماني ارزيابي شد. اين كارشناس ميراث فرهنگي بيان كرد: حفظ كاربري به مدت طولاني، تزيينات زياد متنوع با تكنيك‌هاي مختلف و هويت‌بخشي به محيط اطراف، از جمله طرح‌هاي انجام‌شده در اين پروژه‌اند. وي با اشاره به اجراي نه بخش از اين پروژه تا كنون، افزود: مطالعات بافت‌شناسي و سازه‌يي، آسيب‌شناسي، مستندسازي آزمايشگاهي مربوط به تزيينات از جمله اهداف اين پروژه بودند كه با برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و مستمر انجام شدند. بهره‌مان، محمدحسن محب‌علي، بهمنش و جبرييل‌زاده اعضاي هيأت علمي اين ارائه بودند. در ادامه‌ي همايش، سعيد سليماني به توضيح پروژه‌ي مرمت برج مقبره رسكت (طرح بازسازي پوشش‌هاي برج مقبره‌ها) پرداخت. وي اظهار داشت: معمولا در روند مرمت و حفاظت يك بناي تاريخي مراحلي شامل شناخت، آسيب‌شناسي و در نهايت، تحليل داده‌ها و رسيدن به طرح جامع مرمت انجام مي‌شوند. در بناي اين برج نيز با توجه به سابقه‌ي 50ساله‌ي مرمت كه در دوران مختلف و با توجه به تكنولوژي و حريم‌گاه‌هاي زمان خود بارها مرمت و حفاظت شده است، نياز به بازسازي و تكميل همه‌ي خطوط و فرم هندسي بنا با درنظر گرفتن روابط متقابل با محيط اطراف به‌دليل حفظ و معرفي ارزش‌هاي كالبدي بنا و نماياندن هويت اصلي اين اثر تاريخي ديده شد. او ادامه داد: جمع‌آوري مستندات قديمي و سوابق مرمتي اين اثر، انجام آزمايش‌هايي مانند XRF و سنجش املاح موجود در مصالح به‌كار رفته در بنا همراه اندازه‌گيري ميزان مقاومت اثر در برابر تنش‌هاي افقي و عمودي انجام شدند تا عكس‌العمل بنا در برابر وضعيت آينده‌ي آن مشخص شود. سليماني بيان كرد: اسكن ليزر و مدل‌سازي استاتيكي انجام شده است تا همه‌ي احتمال‌هاي موجود درباره‌ي آسيب‌هاي ناشي از زلزله و افزايش بار مرده درنظر گرفته و اقدامي كه به تخريب اثر منجر شود، صورت نگيرد. وي افزود: با مطابقت ديگر برج‌هاي مشابه مانند رادكان و به‌كارگيري تناسبات موجود در فرم گنبد، اين آثار از سوي مشاور براي بازسازي برج ارائه شدند كه مسلما تأييد و اجراي آن به تحقيقات بيش‌تر و تأييد مراجع، مربوط خواهد بود. به گزارش ايسنا، معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد نيز به ارائه‌ي پروژه‌ي مرمت شارستان ميبد (تجربه‌ي مرمت بافت‌هاي تاريخي) پرداخت. نيك‌زاد گفت: ميبد به‌عنوان يكي از الگوهاي شهر ايراني بايد از منظر حفاظتي مورد توجه قرار گيرد، چون ساختارهاي يك شهر كهن در اين مكان به‌خوبي باقي مانده است. هم‌چنين مردم در آن زندگي مي‌كنند. اين شهر متروكه نيست، ولي پس از گذشت سال‌ها، از نظر كاركردي و عملكردي دچار آسيب‌هايي شده است كه بايد به آن رسيدگي شود. وي با اشاره به وجود چند مسأله در بحث حفاظت شهر تاريخي ميبد، اظهار كرد: حفاظت از ساختارهاي كهن اين شهر با هدف دور ماندن آن از تخريب، هم‌چنين حفاظت و احياي عناصر شهر كه مردم با آن‌ها به‌صورت عمومي سروكار دارند و تداوم فرهنگ‌سازي و آموزش از جمله مسايلي‌اند كه بايد در اين زمينه مطرح شوند. مدير پايگاه ميراث فرهنگي ميبد ادامه داد: طرح‌هاي بالادستي كه براي اين‌گونه شهرها تهيه مي‌شوند، بايد با درنظر گرفتن ظرفيت‌هاي تاريخي، ميراثي و شهرسازي تهيه شوند كه اين كار انجام شده است. وي شارستان ميبد را يك نمونه‌ي عملي از كارهاي مرمتي و مهم‌ترين بخش ميبد در اين زمينه دانست. به گزارش ايسنا، در چهارمين و آخرين نشست دومين همايش ملي نقد مرمت، افصحي به ارائه‌ي پروژه‌ي مرمت عمارت تاريخي مسعوديه (تجارب مرمت و احياي بناهاي تاريخي در هنگام بهره‌برداري) پرداخت. وي ساكن بودن برخي افراد را در اين مجموعه، يك عيب دانست و گفت: اين حضور سبب نبود امكان برنامه‌ريزي جامع براي عمليات مرمت، طولاني شدن مرمت به‌دليل محدوديت زمينه‌هاي كاري، انجام عجولانه‌ي عمليات مرمتي و منحرف شدن اولويت‌هاي عمليات مرمتي به سمت برطرف كردن نيازهاي ساكنان مي‌شود. او هم‌چنين افزود: به‌دليل نامتناسب بودن عملكرد اين عمارت، ارزش‌هاي بنا ناديده گرفته شده‌اند. مسجدجامع اردبيل (مرمت و احيا) آخرين ارائه‌ي دومين همايش ملي نقد مرمت در تبريز بود كه توسط ناصر نوروززاده چگيني، محمدحسن محب‌علي، علي‌اكبر سعيدي و عادل فرهنگي مورد بررسي قرار گرفت. به گزارش ايسنا، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز اين استان را در عرصه‌ي مرمت بناهاي تاريخي جزو برترين‌ها در كشور دانست. تراب محمدي كه در بخش پاياني اين همايش در تبريز سخن مي‌گفت، ادامه داد: نزديك به 120 پروژه‌ي مرمتي در اين استان درحال اجرا هستند. برخي پروژه‌ها نيز از ريشه بازسازي مي‌شوند. هم‌چنين كاروانسراي عباسي تنها پلان باقي‌مانده‌اي است كه مجبور به احياي آن شديم. وي بيان كرد: در دولت‌هاي نهم و دهم بيش‌ترين ارزش به گردشگري و ميراث فرهنگي داده شد، به‌طوري كه اعتبار‌ها از سال 1384، 25 برابر بيش‌تر شدند و اين كار موجب ايجاد يك انقلاب مرمتي شد. در حوزه‌ي گردشگري نيز اعتبارات از 500ميليون تومان در سال 1384 به هفت‌ميليارد تومان در امسال رسيد. او اظهار داشت: در زمينه‌ي گردشگري سلامت به‌دليل هم‌جواري اين استان با كشورهايي مانند جمهوري آذربايجان و تركمنستان، مقام نخست كشوري را داريم. رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي در پايان، افزايش بودجه‌ي ميراث فرهنگي اين استان، بخصوص پس از آتش‌سوزي اخير در بازار تبريز را به‌دليل نياز استان به بودجه‌ي بيش‌تر خواست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha