• شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8811-03147
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

کرمانشاه؛ استان گنجينه‌هاي مدفون سارقان تپه‌اي تاريخي را به اميد يافتن گنج با بيل مکانيکي نابود كردند!

کرمانشاه؛ استان گنجينه‌هاي مدفون
سارقان تپه‌اي تاريخي را به اميد يافتن گنج با بيل مکانيکي نابود كردند!

اشياي عتيقه، زيرخاکي، سنگ‌هاي قيمتي، سکه‌هاي باستاني، حفاري غيرمجاز، قاچاقچيان اشياي عتيقه و ... عبارت‌هايي هستند که در ميان مردم کرمانشاه شناخته‌شده‌اند و حتا آن‌ها در نشست‌هاي مختلف درباره‌ي اين مسائل با يكديگر گفت‌وگو مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در كرمانشاه، آن‌قدر مناطق باستاني و تاريخي در استان كرمانشاه وجود دارد که اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان براي کنترل و حفاظت از آن‌ها همواره با مشکل روبه‌روست. در اين شرايط، حفاري‌هاي غيرمجاز به‌شكل پراكنده در تپه‌ها و محوطه‌هاي باستاني اين استان انجام مي شوند. حتا كار به جايي رسيده است که برخي حفاران که گويا حوصله‌ي حفاري غيرمجاز را به روش‌هاي متداول كه زمان‌برند، ندارند، با بيل مکانيکي تپه‌اي تاريخي را به اميد يافتن آثار مي‌كاوند!

چندي پيش، برخي دوست‌داران ميراث فرهنگي استان كرمانشاه در تماس با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي، از حفاري روي تپه‌ي «گاکيه» متعلق به دوران پيش از تاريخ، با بيل مکانيکي خبر دادند. براي اطلاع از صحت اين موضوع، خبرنگار و عکاس ايسنا به تپه‌ي گاکيه رفتند و عمق فاجعه را به چشم ديدند.

سارقاني که گويا حوصله‌ي کندوکاو نداشتند، با بيل مکانيکي به‌سراغ اين تپه‌ي تاريخي رفته و در چند نقطه‌ي آن، حفاري کرده بودند.

اين حفاري‌ها که آثار چنگ‌هاي بيل مکانيکي به‌وضوح در آن‌ها ديده مي‌شد، در يک نقطه به عمق حدود شش متر، در نقطه‌ي ديگر به عمق چهار متر، در مكاني ديگر به عمق حدود سه متر و حتا در يک نقطه که گويا با بيل و کلنگ دستي نيز انجام شده بود، به عمق بيش از 10 متر مي‌رسيد.

وقتي خبرنگار ايسنا به سراغ مردم روستا رفت تا از چگونگي اين اتفاق مطلع شود، علي رنجبر ـ مسؤول شوراي روستاي گاکيه در نزديکي تپه‌ي تاريخي گاکيه ـ با تشريح آنچه بر سر اين تپه آمده است، گفت: حدود دوهفته پيش، از اين حادثه خبردار شديم و به سرعت به تپه رفتيم و ديديم، عده‌اي با بيل مکانيکي اقدام به حفاري در چند نقطه از اين تپه‌ي تاريخي کرده‌اند.

وي که کارت افتخاري حفاظت از ميراث فرهنگي را براي تپه‌ي تاريخي گاکيه دارد، با اظهار تأسف عميق از واقعه‌ي رخ‌داده، بيان كرد: پس از ديدن اين اتفاق، موضوع را بلافاصله به اداره كل ميراث فرهنگي استان و پاسگاه انتظامي منطقه اطلاع داديم.

رنجبر افزود: متأسفانه در سال‌هاي گذشته، اين تپه‌ي تاريخي از گزند و يورش قاچاقچيان اشياي عتيقه در امان نبوده است.

ايسنا دوماه پيش نيز گزارش مشابهي را از حفاري و يورشي که قاچاقچيان اشياي عتيقه به تپه‌ي «شادمان» برده بودند، منتشر كرد.

در آن گزارش آمده بود، در طول سال‌هاي گذشته، چشم طمع قاچاقچيان اشياي عتيقه به تپه‌ي شادمان بوده است و آن‌ها از هر فرصتي براي دست‌برد زدن به اين تپه استفاده كرده‌اند.

چوب درازي ـ يکي از مردم روستاي شادمان که کارت عضويت افتخاري ميراث فرهنگي را براي حفاظت از تپه‌ي شادمان داشت ـ درباره‌ي فعاليت قاچاقچيان اشياي عتيقه در اين تپه‌ي تاريخي، به خبرنگار ايسنا گفت: حدود چند سال پيش در فصل زمستان، افرادي ناشناس اقدام به حفاري روي اين تپه کردند که عمق آن به بيش از 25 متر مي‌رسيد. اين افراد ناشناس چند روز مشغول حفاري روي تپه بودند و از آن‌جا که فصل زمستان و هوا نامساعد بود، ما نتوانستيم به تپه سر بزنيم و از آن‌ها دليل حفاري را جويا شويم و درباره‌ي اين‌که اين افراد چه كساني بودند يا در اين اقدام توانستند، شيء پيدا كنند يا خير، نتوانستيم اطلاعي کسب کنيم.

هم‌چنين رييس شوراي روستاي شادمان درباره‌ي اين حفاري اظهار كرد: حدود چند سال پيش، شبانه چند نفر اقدام به حفاري روي تپه‌ي شادمان کردند. حفاري آن‌ها شايد حدود 20 روز طول كشيد؛ اما از اين‌که آن‌ها در اين مدت به گنجينه‌اي رسيدند يا خير، مطلع نيستيم.

اين يک واقعيت است که کرمانشاه، استان گنجينه‌هاي مدفون‌شده است. گنجينه‌هايي که هريک از آن‌ها فقط يک رسالت را برعهده دارند و آن اين‌که باستان‌شناسان با بررسي‌هاي خود از رازهاي تاريخي اين ديار پرده بردارند تا در راستاي شناخت هرچه بيش‌تر تاريخ، فرهنگ و تمدن اين سرزمين گامي برداشته شود؛ اما متأسفانه کشف و سرقت اشياي عتيقه توسط افراد سودجو، مانع از تحقق اين هدف مي‌شود و در جهتي خلاف آنچه انتظار مي‌رود، با فروش، قاچاق و حتا تخريب اين داشته‌هاي گران‌قدر، رمزگشايي آن‌ها براي هميشه به آرزويي عبث تبديل مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha