احتمال صدور كارت هوشمند سوخت خودروهاي ال.پي.جيسوز تا پايان امسال
اميدواريم با تصميمگيري كه در ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت تا پايان سال انجام ميشود، امكان استفاده از كارت سوخت ال.پي.جي را بهدست بياوريم.
فريد عامري ـ مديرعامل شركت پخش فرآوردههاي نفتي ـ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: هماكنون همه جايگاههاي ال.پي.جي به سامانه هوشمند سوخت متصل شدهاند.
وي در توضيح چگونگي استفاده از كارت سوخت براي خودروهاي ال.پي.جي سوز به ايجاد تعادل بين ميزان مصرف بنزين در تاكسيهاي بنزينسوز و مصرف ال.پي.جي در خودروهاي ال.پي.جيسوز اشاره كرد و افزود: بنابراين خودروهايي كه مجاز به استفاده از ال.پي.جي هستند، ميتوانند معادل ميزان بنزيني كه سهميه تاكسيهاي بنزينسوز است، از ال.پي.جي استفاده كنند.
به گفته او به اين منظور زيرساختهاي نرمافزاري و سخت افزاري مشخص شده، ميزان معادلهاي بنزين و ال.پي.جي تعريف شده و به محض تصويب در ستاد اجرا ميشود.
در اينباره پيشتر عبدالرضا اميني ـ مشاور معاون وزير و مدير سامانه هوشمند سوخت ـ گفته بود كه طرح عرضه گاز مايع (ال.پي.جي) با کارت هوشمند سوخت در جايگاههاي عرضه اين حامل انرژي در کشور آغاز شده و درحال حاضر 24جايگاه عرضه ال.پي.جي به سامانه هوشمند سوخت مجهز شدهاند.
وي همچنين در خرداد ماه با بيان اينكه اگر كارت انرژي فعال شود، ميتوان از آن براي جايگاههاي ال.پي.جي نيز استفاده كرد، به ايسنا گفته بود كه در حال حاضر ال.پي.جي با كارت هوشمند سوخت ارائه نميشود. البته انجام اين كار براي 22 جايگاه ال.پي.جي موجود در كشور شايد خيلي مقرون به صرفه نباشد، ولي اگر جايگاههاي سي.ان.جي نيز به آن اضافه شود، استفاده از كارت هوشمند سوخت انرژي براي آنها مقرون به صرفه و منطقيتر خواهد بود.
او با اشاره به اعمال سهميههاي جديد براي تاكسيهايي كه از سوخت ال.پي.جي نيز استفاده ميكنند، گفته بود كه طبق مصوبهاي كه از ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت دريافت شده، براي تاكسيهايي كه از سوخت ال.پي.جي استفاه ميكنند، سهميه مشابه خودروهاي سي.ان.جي سوز (دوگانه سوز) لحاظ ميشود كه در صورت فعال شدن كليه جايگاههاي ال.پي.جي و اعمال كارت سوخت آنها، مصرف ال.پي.جي تاكسيها بر حسب محاسبات فني و معادل سازي مصرف آنها با بنزين از سهميه سوخت تاكسيها بر حسب اينكه بنزين يا ال.پي.جي مصرف كنند، كسر ميشود كه در آن صورت سوخت آنها بر حسب مصرف ماهانه غير دوگانه سوز (تك سوختي) تعيين و اعمال ميشود.
اين در حاليست كه عامري در دي ماه سال گذشته با بيان اينكه براساس تصميم جديد ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور، سوخت خودروهاي ال.پي.جيسوز تا پايان سال سهميهبندي خواهد شد، به ايسنا گفته بود كه با توجه به امكان استفاده دوگانه از ال.پي.جي و بنزين در اين خودروها، بايد تعادل بين سهميه بنزين و ال.پي.جي آنها برقرار شود.
وي با اشاره به اينكه قرار بود اسفند 1386 تمامي جايگاههاي ال.پي.جي جمعآوري شوند و اين دسته از خودروها نيز به سي.ان.جي تغيير سوخت دهند، از آمادگي شركت پخش فرآوردههاي نفتي براي تغيير كاربري جايگاههاي ال.پي.جي به بنزين خبر داده و افزوده بود كه براساس آخرين تصميم گرفته شده، قرار است كه جايگاههاي ال.پي.جي فعال باقي بمانند و به همين دليل ما نيز در شرف راهاندازي سامانه هوشمند در اين جايگاهها هستيم تا كنترل مصرف را اعلام كنيم.
گفتني است، براساس برنامه قرار است سهم ال.پي.جي و سي.ان.جي در سبد سوختي درمجموع به حدود 25 درصد برسد كه به اين منظور اين برنامه با محوريت استانهايي كه از مزيت نسبي همچون نزديكي به محل توليد گاز مايع برخوردارند، اجرا خواهد شد. به عبارت ديگر در اجراي اين طرح استانهايي كه هزينه حمل ال.پي.جي براي آنها كمتر باشد، در اولويت توسعه اين سوخت قرار دارند.
اين در حاليست كه دراولين سبد سوخت كه به تصويب ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت رسيده، مقرر شده تا پايان سال 1393 سوخت 25 درصد از ناوگان حمل و نقل سبک بايد از گاز طبيعي فشرده (CNG) يا گاز مايع (LPG)، پنج درصد سوخت الکتريکي (برق) يا هيبريدي (سوخت مرکب از برق و گاز يا برق و بنزين) و 70 درصد نيز بنزين و گازوييل باشد.
* * حذف كارت جايگاه دار در آينده نزديك
عامري با تاكيد بر اينكه درحال حاضر سامانه هوشمند سوخت با تغييراتي قادر است سياستهاي مختلف قيمتي را اعمال كند كه به اين ترتيب امكان حذف كارت جايگاه دار ايجاد شده است، گفت: بنابراين مصرف كننده ميتواد با يك كارت در جايگاه، بنزين با قيمتهاي مختلف را تحويل بگيرد.
وي با اشاره به اينكه اين سيستم طوري طراحي شده كه پس از اتمام سهميه يارانهاي، پيغامي ارسال كرده و پس از آن امكان سوختگيري آزاد يا هر شرايطي كه پس از اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها ايجاد شود، وجود خواهد داشت، يادآوري كرد: به اين ترتيب كارت جايگاهدار كه هماكنون فعال است، حذف خواهد شد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات