• جمعه / ۲۸ آبان ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8908-18577
  • منبع : مطبوعات

مسلمانان جمهوري خودمختار باشقيرستان روسيه عيد قربان را جشن گرفتند

مسلمانان جمهوري خودمختار باشقيرستان روسيه عيد قربان را جشن گرفتند

مردم مسلمان جمهوري خودمختار باشقيرستان روسيه، امسال عيد قربان را به عنوان بزرگترين عيد اسلامي جشن گرفتند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين رسم پس از فروپاشي شوروي به عنوان بخشي از سنت‌هاي فرهنگ اسلامي مردم احيا شده و در جمهوري‌هاي مسلمان‌نشين مانند باشقيرستان به عنوان يک عيد ديني تعطيل عمومي است.

بسياري از مردم باشقيرستان شب را به دعا مي‌نشينند و صبح، پس از استحمام و پوشيدن بهترين لباس به مسجد مي‌روند. در مسجد ضمن خواندن سرودهاي شادي بخش اسلامي، امام مسجد خطبه قرائت کرده و بعد نماز عيد به جاي مي‌آورند، سپس مراسم قرباني صورت مي‌گيرد. در ادامه از نمازگزاران در مسجد پذيرايي به عمل مي‌آيد و گوشت گوسفند قرباني در بين مردم تقسيم مي‌شود. از ديگر مراسم اين عيد بازديد از اقوام و آشنايان نزديک، دادن صدقه و زيارت اهل قبور است.

امسال در اوفا مرکز جمهوري باشقيرستان، مراسم عيد قربان در دو مسجد «اخلاص» و « لاله» انجام شد.

رستم حميدف، رئيس جمهور باشقيرستان با حضور در هر دو مسجد به طور مستقيم در مراسم شرکت كرد و از نزديک به مردم حاضر در اين دو مسجد، عيد بزرگ مسلمانان را تبريک گفت.

وي براي همه مسلمانان آرزوي سلامتي، شادي و رفاه کرد و گفت: «ايمان، پايه و اساس تقويت اخلاق است و مردم نمي‌توانند بدون اخلاق و ايمان زندگي کنند.»

وي همچنين اظهار داشت: «در اين روز مؤمنان بايد به ديدار همديگر بروند و با کلماتي حاکي از صلح، مهرباني و دوستي با هم گفت‌وگو کنند و براي اين کار، احتياج به تقويت روح و روان و ايمان است.»

در مراسم امسال، در مسجد اخلاص، نورمحمد نگماتولين، مفتي باشقيرستان، ضمن تبريک عيد قربان، خطبه خود را به موضوع صفات و رفتارهاي اجتماعي فرد مسلمان اختصاص داد.

وي با اشاره به آياتي از قرآن مجيد، همه مومنان را به اتحاد و همبستگي، همچنين چنگ زدن به ريسمان الهي فرا خواند.

وي در بخشي از اظهاراتش گفت: «آنان که بين مسلمانان تفرقه ايجاد مي‌کنند و بهانه براي بروز تفرقه بوجود مي‌آورند راه شيطان را مي‌روند. اسلام دين دوستي، محبت و گذشت است. مسلمان بايد بخشنده و مهربان باشد.»

وي، عيد قربان را نه تنها عيد اثبات اخلاص و بندگي به خداوند، بلکه نشاني از بخشندگي و مهرباني خداوند دانست که با فرستادن گوسفندي، بنده خوب خود را خشنود ساخت و به ما آموخت که با قرباني کردن در اين روز، به مستمندان کمک کنيم تا در شادي ما سهيم و شريک باشند.

محمد حضرت گاليامف، امام جماعت مسجد اخلاص نيز ضمن خوش آمدگويي به حاضران و دعوت آنان به محبت و برادري، از حضور مسوولان مختلف علمي، فرهنگي و سياسي براي حضور در اين مراسم تشکر کرد.

وي در بخشي از سخنانش گفت: حضور شما برادران و خواهران ديني نشان ديگري است از الفت و اتحاد خانواده بزرگ مسلمانان. مي‌بينيد که امسال نماينده‌اي از سوي برادران مسلمان ايراني ما در جمع ما حضور دارد و با برگزاري نمايشگاه عکس‌هاي بسيار زيبايي از اماکن ديني و مساجد ايران به جشن ما رونق خاصي بخشيده‌اند و جا دارد به خاطر اين ابراز علاقه و حضور فعال ايران، از مسئولان سفارت جمهوري اسلامي تشکر کنيم.

لازم به ذکر است که در حاشيه برگزاري عيد سعيد قربان در مسجد اخلاص اوفا، بنا به درخواست امام جماعت اين مسجد نمايشگاه عکسي از مساجد ايران برپا شد. اين عکس‌ها که توسط سيروس برزو استاد زبان فارسي و خوشنويسي دانشگاه تربيت معلم اوفا برداشته شده، شامل تصاويري از مکان‌هاي مذهبي و مساجد شهرهاي اصفهان، شيراز، يزد و مشهد است.

نمايشگاه مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفت و رستم حميدوف رئيس جمهور باشقيرستان در خلال شرکت در مراسم عيد سعيد قربان از آن بازديد به عمل آورد.

وي و گروه همراهان ضمن توجه به توضيحات عکاس، زيبايي مساجد ايران را ستودند.

گفتني است که طي برگزاري مراسم عيد سعيد قربان در مساجد شهرها و روستاهاي باشقيرستان، هزاران گوسفند قرباني و گوشت آن ميان مردم تقسيم شد. اين مراسم با شادي و سرودخواني مذهبي در مساجد مختلف پايان يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha