• یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8911-15702
  • خبرنگار : 71219

معاون ميراث فرهنگي: بخشي از پل گرگر به طول 20 متر فروريخت اين پل تاريخي در زمينه‌هاي مختلف بيمه است

معاون ميراث فرهنگي:
بخشي از پل گرگر به طول 20 متر فروريخت
اين پل تاريخي در زمينه‌هاي مختلف بيمه است
معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: اقدامات مرمتي و حفاظتي پل گرگر تخصصي است و اجرا و نظارت بر آن به كارشناسان متخصص نياز دارد. مسعود علويان‌صدر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ريزش بخش‌هايي از پل گرگر در مجموعه‌ي ثبت جهاني سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر، اظهار كرد: در ارتباط با اين پل و بستري كه در آن واقع شده است، شاهد جريان‌هاي سيلابي و طغيان رودخانه در اين مسير هستيم كه هر سال، مشكلات عديده‌اي را ايجاد مي‌كند. اين موضوع همزمان با ثبت سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر در فهرست ميراث جهاني، در پلان مديريتي آن گنجانده شده بود. او ادامه داد: در اين زمينه، مشاوري را به خدمت گرفتيم و مطالعات جامعي انجام شده است. بر اين اساس، بايد ديوار حائلي در اين محل ايجاد شود كه شمع‌گذاري و شمع‌كوبي آن (32 عدد) به‌عنوان مراحل نخست كار انجام شده است. وي بيان كرد: در مرحله‌ي ايجاد دال بتوني بوديم كه سيلاب تجهيزات مربوط به حفاظت پل را مسدود كرد و اكنون مترصد اين هستيم كه دال بتوني را در آنجا پياده كنيم تا ديوار حائل مستقر شود. اين ديوار حائل علاوه بر اين‌كه بازدارنده‌ي ورود جريان‌هاي سيلابي به بدنه‌ي پل خواهد بود، استحكام‌بخشي پل را نيز مي‌تواند تضمين كند. علويان‌صدر با اشاره به اين‌كه از حدود يك‌ونيم ماه پيش هر گونه تردد روي پل گرگر ممنوع اعلام شد، گفت: شب گذشته به‌دليل طغيان رودخانه، بخش الحاقي پل گرگر به طول حدود 20 متر فروريخت. او درباره‌ي اين بخش توضيح داد: پل گرگر دو قسمت تاريخي و الحاقي دارد. بخش تاريخي روي بستر سنگي واقع شده است و استحكام و مقاومت زيادي دارد؛ اما بخش الحاقي در دوره‌ي پهلوي در قالب پياده‌رو اضافه شد كه روي بستر سنگي قرار نگرفته است و هيچ‌گونه مقاومتي ندارد و بخش فروريخته به اين قسمت از پل تعلق دارد. وي تأكيد كرد: لازم است پس از استحكام‌بخشي و ايجاد ديوار حائل، نسبت به استحكام‌بخشي پايه‌ي بخش الحاقي پل اقدام شود. براي اين منظور يك گروه تخصصي از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و وزارت نيرو تشكيل شده است و 26 بهمن‌ماه در جلسه‌اي، نظرهاي نهايي را درباره‌ي اقدامات اضطراري و بلند‌مدت در پل گرگر اعلام مي‌كنيم. معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه براساس اطلاعات به‌دست آمده، تردد روي پل گرگر هنوز ادامه دارد و با توجه به اعلام ممنوعيت تردد از سوي اين سازمان، مسؤوليت هر اتفاقي برعهده‌ي دستگاه‌هاي مربوط خواهد بود، اظهار كرد: البته ما پل تاريخي گرگر را در زمينه‌هاي مختلف بيمه كرده‌ايم و اگر در رابطه با شخص ثالث يا بدنه‌ي پل حادثه‌ي ناگواري رخ دهد، پيش‌بيني‌هاي لازم شده است. علويان‌صدر درباره‌ي اقدامات مرمتي و حفاظتي پل و بخش خصوصي كه متولي انجام اين كار است، گفت: اين كار تخصصي است و بايد امور مربوط به آن را به كساني كه تخصص اين حرفه (سازه‌هاي هيدروليك) را دارند، بسپاريم. سازمان ميراث فرهنگي فقط در حوزه‌ي مربوط به خود، نظارت را انجام دهد. او ادامه داد: در اين راستا، مشاوري كه انتخاب شده، متخصص در حوزه‌ي سازه‌هاي هيدروليكي است و پيمانكار نيز در اين بخش داراي رتبه است. در واقع هنگام اجراي كار، نقصي وجود نداشته و اين مسائل به‌دليل طغيان رودخانه ايجاد شده است. وي با تأكيد بر اين‌كه اگر بحثي باشد مشاور پاسخگو خواهد بود، به نشست مشترك سازمان ميراث فرهنگي و وزارت نيرو اشاره و بيان كرد: در آن جلسه، به اين نتيجه رسيديم كه حفاظت و مرمت پل گرگر را به وزارت نيرو بسپاريم تا آن‌ها با توجه به تخصصي كه دارند، مسؤوليت كار را در بخش اجرا و نظارت برعهده بگيرند. همچنين روي بخشي كه به منظر فرهنگي و تاريخي اين اثر ثبت‌شده‌ي جهاني مربوط است، از سوي شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي نظارت خواهد شد. به اين ترتيب، ما فقط در حوزه‌اي كه تخصص داريم، اقدام مي‌كنيم. علويان‌صدر در پاسخ به اين‌كه آيا ديگر بخش‌هاي ساز‌ه‌هاي آبي شوشتر در معرض خطر است؟ گفت: فعلا خير؛ البته سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر مقاطع مختلفي دارد و هر كدام مسائل خود را دارد. به‌طور مثال، بدنه‌هايي از اين سازه‌ها وجود دارد كه به‌دليل هوازدگي در معرض تهديد و تخريب است. همچنين تپه‌اي كه خانه‌ي‌ تاريخي مرعشي روي آن قرار دارد، در معرض رانش است و سازه‌هاي ديگري نيز وجود دارد كه بايد مقاوم‌سازي شود. او تأكيد كرد: هر كدام از اين بخش‌ها پلان مديريت و شيوه‌ي برخورد متفاوت دارد و براي هر كدام مشاور مجزايي فعاليت مي‌كند؛ اما اكنون تنها بخش بحراني پل گرگر است كه تلاش مي‌كنيم با اقدامات جدي از آسيب بيشتر آن جلوگيري كنيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha