در حالي كه بر اساس مصوبه سال 88 كميسيون امور زيربنايي دولت و بنا به پيشنهاد موسسه استاندارد، نصب كيسه ايمني هوا بر روي خودروها از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري شد، برخي اخبار از تلاش خودروسازان براي تعويق اين مصوبه حكايت دارد، شنيدهها از پليس راهور ناجا حاكيست، قرار است شمارهگذاري خودروهاي فاقد كيسه هوا از اواخر ارديبهشتماه متوقف شود.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، الزام نصب كيسه هوا بر روي خودروها كه پس از نصب ترمز ضد قفل در سال گذشته به عنوان يكي از مهمترين مصوبات دولت براي ارتقاي ايمني خودروها بود قرار بود بر اساس مصوبه سال 85 شوراي عالي استاندارد، از ابتداي سال 1389 براي خودروسازان داخلي اجباري شود، اما در پي تمديد يك ساله برنامه چهارم توسعه و به تاخير افتادن برنامه پنجم، اجراي اين مصوبه هم به تاخير افتاد و سرانجام بر اساس مصوبه سال 88 شوراي عالي استاندارد در كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست بنا به پيشنهاد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اجراي استاندارد نصب كيسه ايمني هوا بر روي خودرو (AIR BAG) از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري شد اما با گذشت بيش از يك ماه از سال 90 به نظر ميرسد خودروسازان در تلاشند تا اين مصوبه به تعويق بيافتد به شكلي كه عليرضا نورافكن، رييس بخش خودرو موسسه استاندارد چندي پيش از تنظيم جدول زماندهي به خودروسازان براي نصب ايربگ در پي موافقت وزارت صنايع خبر داد؛ هرچند كه نظامالدين برزگري، رييس موسسه استاندارد روز بعد با رد هرگونه تغيير در مصوبه اين موسسه در خصوص نصب كيسه هوا تاكيد كرد: «هيچ مهلت جديدي به خودروسازان براي نصب ايربگ داده نشده است.»
به گفته كارشناسان ترافيكي نصب كيسه هوا بر روي خودروها تا 20 درصد از مرگ و مير ناشي از تصادفات شديد رانندگي جلوگيري ميكند. اين وسيله ايمني به نظر ميرسد آنقدر براي پليس كه چند سالي است عزم خود را جزم كرده است تا شمار كشتههاي تصادفات رانندگي را كاهش دهد مهم است كه سردار احمدي مقدم، رييس پليس كشور در واپسين روزهاي سال گذشته با تاكيد بر اين كه سال 90 بايد سال نصب كيسه هوا بر روي خودروها باشد، گفت: برخي كارخانجات خودروسازي بايد دندان سودجويي را بكشند و دستگاههاي نظارتي نيز در بحث ايمني خودروها بايد وارد شده و تعادل بين سود خودروسازان و مصالح مردم برقرار كنند.
وي افزود: متاسفانه در بحث ايمني خودروها عقب مانديم و پيشرفت در اين زمينه به كندي صورت ميگيرد.
فرمانده ناجا با اشاره به اينكه عليرغم تلاشهاي صورت گرفته هماكنون به ازاي هر 13 تا 14 تصادف در كشور يك كشته داريم، گفت: اين در حاليست كه در ژاپن به ازاي هر 500 تصادف يك كشته رخ ميدهد كه اين امر نشان ميدهد كه هم شدت تصادفات در كشورهاي پيشرفته پايين است و هم ايمني خودروها بالاست.
به گفته احمديمقدم امنترين خودروي كشورمان نسبت به ناامنترين آن 20 برابر تلفات كمتري دارد.
وي با اشاره به اينكه به لحاظ توان فني امكان استفاده از تجهيزات ايمني براي خودروها در كشور و دانش آن نيز وجود دارد گفت: در عين حال بايد كارخانجات خودروسازي به سمت ارتقاي ايمني رفته و برخي از آنها دندان سودجويي را بكشند و دستگاههاي نظارتي نيز تعادلي بين سود كارخانجات خودروساز و مصالح مردم در اين زمينه برقرار كنند.
در عين حال سرداراسكندر مومني، رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نيز در آخرين نشست خبري خود با اشاره به ابلاغ قانون جديد اخذ جرايم رانندگي گفت: در اين قانون هم حقوق و هم تكليف مردم با هم ديده شده است، ايمني راه و خودرو جزو حقوق مردم است به شكلي كه اگر در زمان بروز تصادف نقص راه يا وسيله نقليه در حادثه نقش داشته باشد متوليان ذيربط مكلف به جبران خسارت هستند و متخلف شناخته ميشوند.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص نصب كيسه هوا بر روي خودروها نيز گفت: يا بايد خودروسازان قانون را اجرا كنند، يا قانون عوض شود و يا اينكه شمارهگذاري خودروهاي فاقد كيسه هوا متوقف شود.
رييس پليس راهور ناجا خاطرنشان كرد: پليس در اين خصوص به هيچ وجه كوتاه نميآيد و گذشت آن زماني كه قانون مصوب شود و پليس اجرا نكند.
وي با اشاره به اينكه مصوبه اجباري شدن نصب كيسه هوا بر روي خودروها مربوط به دوسال پيش است، گفت: توليدكنندگان هم وقت لازم را داشتند و هم امكانات لازم را، اين در حاليست كه اخيرا ميشنويم موضوعاتي مانند تحريم و ... را در اين خصوص به ميان ميكشند كه به هيچ وجه پذيرفته شده نيست.
رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه تعداد قابل توجهي از خودروهاي توليد داخل هم اكنون به كيسه هوا مجهز هستند، گفت: متاسفانه بازار خودرو در كشور رقابتي نيست، اما در اين شرايط بايد دستگاههاي ناظر نظارت خود را افزايش داده و كيفيت خودروهاي توليدي نيز افزايش يابد.
به گزارش ايسنا، از پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نيز خبر ميرسد با گذشت يك ماه از سال جديد، فهرست خودروهاي فاقد كيسه هوا استخراج شده و پليس راهور ناجا در تدارك براي توقف شمارهگذاري خودروهاي فاقد كيسه هوا از اواخر ارديبهشتماه سال جاري است.
بدين ترتيب بايد منتظر ماند و ديد كه آيا موسسه استاندارد نامه توقف شمارهگذاري خودروهاي فاقد كيسه هوا را در جهت حفظ جان رانندگان و حقوق آنها به پليس راهور ناجا ميفرستد يا اينكه خودروسازان مصوبه شوراي عالي استاندارد را تغيير داده و مهلتي چند باره در اين خصوص ميگيرند.
به گزارش ايسنا، بر اساس مطالعات انجام شده از حدود 30 سال پيش در کشورهاي اروپايي و صنعتي جهان، حدود 65 درصد از مرگ و ميرها و صدمات جدي ناشي از تصادفات مربوط به سرنشينان جلو خودروها و 35 درصد آن مرتبط با سرنشينان عقب بوده و به همين منظور با استفاده از کمربند ايمني با بالشتکهاي مخصوص جهت نگهداري سرنشين و جلوگيري از پرتاب شدن به جلو در هنگام تصادف، تلاش فراواني انجام شد.
انتهاي پيام
نظرات