• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9003-10260

بفرماييد سالاد فضايي! كاشت خيار و گوجه در ايستگاه فضايي بين‌المللي

بفرماييد سالاد فضايي!
كاشت خيار و گوجه در ايستگاه فضايي بين‌المللي

با توجه به جنجال‌هاي اخير در مورد آلودگي خيارها به اي‌كولي در اروپا، جاي تعجب نيست كه باز هم ژاپني‌ها به فكر چاره‌اي براي توليد آنها با استفاده از فناوري‌هاي خاص خود باشند!

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، يك فضانورد ژاپني قصد دارد كه در ايستگاه فضايي بين‌المللي به كاشت خيار بپردازد!

ساتوشي فوروكاوا، فضانورد ژاپني قرار است فردا(چهارشنبه) به همراه فضاپيماي سايوز روسيه براي ماموريتي شش ماهه به ايستگاه فضايي پرواز كرده و در ميان برمانه‌هاي خود در آنجا به كاشت خيار در فضا بپردازد.

كاشت خيار بخشي از يك برنامه آزمايشي براي درك اين مساله است كه آيا فضانوردان مي‌توانند غذاي خود را در فضا برداشت و مصرف كنند يا خير.

در حقيقت اگر اين امر عملي شود، فضانوردان خواهند توانست از لذت غذاي تازه به همراه لذت تماشاي عجايب كهكشاني بهره ببرند. البته در اين برنامه قرار نيست فضانوردان از اين خيارها استفاده كنند و اين خيارها به محض برداشت به صورت يخ‌زده درآمده و براي تحقيقات بيشتر پس از فرود در زمين به آزمايشگاه سپرده خواهند شد.

علاوه بر اين، سرگئي وولكوف، فضانورد روسي نيز كه در اين سفر فوروكاوا را همراهي مي‌كند، قرار است به كاشت گوجه‌فرنگي در فضا مشغول شود! عضو سوم حاضر در سيوز، مايكل فوسوم، فضاورد كره‌اي ناسا خواهد بود.

به گفته ناسا، ابزار مورد استفاده در پرورش اين گياهان در فضا، هيدروتروپيسم يا رطوبت گرايي و بروز ژن محرك اوكسين در ريشه‌هاي پرورش‌يافته تحت شرايط محيط ميكروگرم است.

همچنين ناسا در اطلاعيه‌اي اظهار كرد: در محيط ميكروگرم، ريشه‌ها به جاي رشد به سمت بالا يا پايين معمول در زمين از پايين يا در اطراف رشد مي‌كند. محققان با استفاده از گياه خيار در پي اين مساله هستند كه آيا واكنش آب‌گرايي( جهت‌گيري ريشه گياه در مسير آب) مي‌تواند مسير رشد ريشه را در محيط ميكروگرم كنترل كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha