• پنجشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 90122504999
  • منبع : نمایندگی سمنان

سمنان قاره‌اي كوچك در دل ايران

سمنان قاره‌اي كوچك در دل ايران

ایسنا/سمنان استان سمنان داراي افزون بر يك هزار اثر تاريخي شناسايي شده و بيش از 611 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي است و جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي فراواني دارد.

استان سمنان داراي افزون بر يك هزار اثر تاريخي شناسايي شده و بيش از 611 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي است و جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي فراواني دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،منطقه سمنان،در اين گزارش به معرفي شماري از جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي، مذهبي و... شهرستانهاي اين استان پرداخته شده است.

منطقه نمونه گردشگري آبگرم سمنان

"آبگرم " در شمال غرب سمنان قرار دارد و استفاده از چشمه‌هاي آبگرم سمنان در زمينه درماني و تفريحي سابقه طولاني دارد، به طوري كه براي استفاده‌هاي درماني استخرهايي از گذشته با عمق و ظرفيت كم در محل چشمه‌ها ساخته شده است.

منطقه نمونه گردشگري پيغمبران

در شمال شرق شهر سمنان منطقه زيارتي و سياحتي" پيغمبران" قرار دارد، مقبره پيغمبران در قله كوهي به همين نام در 21 كيلومتري جاده اصلي تهران - مشهد در نزديكي سمنان واقع شده است.بر اساس اطلاعات موجود در اين مقبره "سام" و "لام" از فرزندان نوح پيغمبر مدفون هستند و آب وهواي معتدل و پوشش گياهي و جانوري منطقه، جاذبه زيارتي منطقه را به عنوان محور گردشگري آن تكميل مي‌كند.

منطقه نمونه گردشگري آهوان

آهوان در حدود 30 كيلومتري سمنان و 78 كيلومتري غرب دامغان واقع شده است و در اطراف آهوان نيز چند روستاي پايكوهي معروف به "كلاته" وجود دارد كه با باغ‌‌‌ها، كشتزارهاي مختلف و استخرهاي آبياري مناظر زيبايي را خلق مي‌كند. در كنار جاذبه‌هاي طبيعي، وجود دو كاروانسرا يا رباط تاريخي به نام "رباط سنگي انوشيرواني" و "كاروانسراي شاه عباسي" بر اهميت اين منطقه افزوده است.

شهر نمونه گردشگري بين‌المللي شهميرزاد

شهر نمونه گردشگري بين‌المللي شهميرزاد در شمال سمنان واقع شده است. در اين شهر علاوه بر جاذبه‌هاي طبيعي مانند طبيعت سبز در كنار كوهستان و آب و هواي معتدل، مي‌توانيد برخي بناهاي تاريخي مانند"شيرقلعه"، "قلعه شيخي" و "دژوهل"(به عنوان يكي از كانون‌هاي مهم اسماعيليان) را نيز مشاهده كنيد، البته بزرگترين باغ گردوي جهان با وسعت 700 هكتار نيز در اين شهر واقع شده است.

منطقه نمونه گردشگري جنگل رودبارك

رودبارك در 80 كيلومتري شمال شرق سمنان در مسير راه شهميرزاد به "فولاد محله" در شهرستان مهديشهر و در دامنه جنوبي سلسله جبال البرز واقع شده است، اين منطقه بخشي از منطقه حفاظت شده پرور است و به دليل وجود جنگل‌هاي پهن برگ و آب و هواي خنك به ويژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار دارد. تنوع گونه‌هاي گياهي و جانوري، دماي مناسب به ويژه در فصل تابستان و چشم‌اندازهاي طبيعي از جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه است.

منطقه نمونه گردشگري غار دربند

"دربند" منطقه سرسبز كوچكي است كه در حدفاصل مسير مهديشهر به شهميرزاد واقع شده و مهمترين قابليت گردشگري آن، آب و هواي مطبوع، طبيعت بكر و غار دربند است. غار "دربند" از غارهاي آهكي بزرگ ايران است كه طول آن به حدود 150 متر مي‌رسد. ستون‌هاي بزرگ استلاگتيت و استلاگميت و ديواره‌هاي آهكي از جاذبه‌هاي اين غار است.

منطقه نمونه گردشگري پرور

منطقه نمونه گردشگري "پرور"در شمال شرق شهميرزاد قرار دارد و به عنوان منطقه حفاظت شده "پرور" شناخته شده و داراي پوشش گياهي متنوع است. اين منطقه شامل روستاهاي پرور، كاورد، تمام، تلاجيم، فينسك و ملاده است.

قلاع، تپه‌هاي باستاني، بناهاي تاريخي متعدد و كاخ ابراهيم خان در ملاده از جاذبه‌هاي تاريخي و چشم اندازهاي طبيعي، انواع گونه‌هاي جانوري شامل خرس، گربه وحشي، خوك و كبك ، انواع گونه‌هاي مرتعي، ييلاق‌هاي متعدد و انواع گياهان دارويي از جاذبه‌هاي گردشگري پرور است.

منطقه نمونه گردشگري چاشم

روستاي چاشم از توابع بخش شهميرزاد شهرستان مهديشهر در 19 كيلومتري شمال غربي شهميرزاد واقع شده است و در پاي قله كوه "نيزوا" قرار دارد."چاشم" روستايي پايكوهي است و آب آن از چشمه و قنات تامين مي‌شود. مهمترين جاذبه گردشگري اين منطقه، ارتفاعات زيبا و چشم‌نواز نيزوا، وجود امكان تفريح زمستاني در منطقه، چشمه روزيه، وجود تپه‌هاي باستاني، امامزاده‌ها و ... است.

منطقه نمونه گردشگري پارك ملي كوير

منطقه "سياه كوه" و "پارك ملي كوير" يكي از قديمي‌ترين مناطق تحت حفاظت در ايران است، اين منطقه در جنوب گرمسار و حدفاصل كوير مركزي ايران و درياچه نمك واقع شده است. جاده سنگفرش به عنوان يكي از شگفت‌انگيزترين آثار تاريخي از جاذبه‌هاي اين منطقه است، به طوري كه اين جاده امكان عبور كاروان‌ها را از ميان اراضي باتلاقي و شوره‌زارهاي حاشيه دشت كوير فراهم مي كرده است. بناي مشهور"قصر بهرام" كه در واقع يك كاروانسراي شاه عباسي است و كاروانسراي "عين الرشيد"، آبراه سنگي "سيه كوه" كه آب مورد نياز قصر بهرام را تامين مي‌كرده، بقاياي "ساختمان حرمسرا"، كاروانسراهاي "سفيد آب" و "لكاب" و آب انبار"قيلوقه" از ديگر جاذبه‌هاي تاريخي اين منطقه است.

منطقه نمونه گردشگري بنه كوه

منطقه نمونه گردشگري"بنه كوه" در شمال شهر گرمسار واقع شده است، اين منطقه به دليل قرار داشتن بر سر راه باستاني گرمسار(خوار) به مازندران، از نظر تاريخي و نظامي داراي اهميت ويژه‌اي بوده است. قلعه باستاني" استوناوند"، "ريگ تپه" و "قلعه گبري" از جاذبه‌هاي اين منطقه است.

منطقه نمونه گردشگري رامه

روستاي "رامه" و مناطق اطراف آن كه منطقه نمونه گردشگري رامه را تشكيل مي‌دهد در 55 كيلومتري شمال شرق شهر گرمسار واقع است كه شامل چند روستا و مزرعه مي‌شود. مناطق طبيعي چشم‌نواز اطراف روستاي رامه به ويژه ارتفاعات آن و حيات وحش متنوع و غني از جلوه‌هاي طبيعي اين منطقه است. قابل ذكر است كه طبيعت اين منطقه واقع در بخشي از منطقه شكار ممنوع"خنار" است.

منطقه نمونه گردشگري بهورد

منطقه گردشگري"بهورد" در 32 كيلومتري شمال غربي بخش ايوانكي در گرمسار قرار دارد، اين منطقه در حدفاصل دشت و كوهستان واقع شده است. مناطق اطراف بهورد به ويژه ارتفاعات"قره قاچ" و گردنه "قوچ" از نظر حيات وحش غني است و يكي از شكارگاه‌هاي مهم گرمسار محسوب مي‌شود.

منطقه نمونه گردشگري قاليباف

روستاي كوهستاني و خوش آب و هوای "قالیباف" در 60 كيلومتري شمال شرقي گرمسار قرار دارد و از نظر اقليمي از مناطق سرد و معتدل به شمار مي‌رود. پوشش گياهي منطقه متنوع و از نظر حيات وحش نيز در مجاورت منطقه شكار ممنوع "خنار" با پوشش جانوري مناسب قرار دارد و از حيوانات شكاري مختلف غني است، ساير جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي اين منطقه نيز شامل آبشار، جنگل طبيعي بكر و بناهاي تاريخي و امامزاده هايي كه در ارتفاع كوه قرار دارند، مي شود.

شهر نمونه گردشگري بين‌المللي بسطام

شهر "بسطام" زادگاه و محل آرامگاه عارف بزرگ "بايزيد بسطامي" دومين شهر نمونه گردشگري استان سمنان است كه در شش كيلومتري شاهرود واقع شده و در مسير جاده شاهرود- آزادشهر قرار دارد. اين شهر داراي جاذبه‌هاي گردشگري تاريخي، طبيعي، عرفانی و مذهبي از جمله آستان مقدس"امامزاده محمد (ع)" است و وجود آرمگاه بايزيد بسطامي، آرامگاه عارف بزرگ شيخ ابوالحسن خرقاني، موجب شده تا همه ساله گردشگراني از كشورهاي مسلمان همسايه مانند پاكستان و كشورهاي آسياي ميانه از اين شهر تاريخي مذهبي ديدن كنند.

منطقه نمونه گردشگري جنگل ابر

جنگل زيبا و خوش آب و هواي "ابر" در 45 كيلومتري شمال شرق شاهرود از جنگل‌هاي بكر و زيباي استان سمنان است. اين جنگل در زمره جنگل‌های هیرکانی کشور است و به دليل اينكه فضاي جنگل را پوششي از ابر فرا می‌گیرد ، جنگل"ابر" نامیده می‌شود، ارتفاع زياد جنگل از سطح دريا، پايين بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه‌سارهاي فراوان و پوشش جنگلي متنوع از ويژگي‌هاي اين جنگل است

منطقه نمونه گردشگري جنگل اولنگ

جنگل "اولنگ" در 85 كيلومتري شمال شاهرود واقع شده است، اين جنگل داراي درختان جنگلي متنوع و تنوع جانوري است.

منطقه نمونه گردشگري جنگل دشت شاد

جنگل"دشت شاد" در 180 كيلومتري شمال شرق شاهرود واقع شده است و تنوع گونه های جنگلی، طبیعت و چشم‌انداز زیبا از ویژگی های این منطقه به شمار می‌رود.

منطقه نمونه گردشگري جنگل و آبشار نام نيك

جنگل‌هاي "نام نيك" و "حسين‌آباد" در حوزه استحفاظي شهرستان شاهرود و در آبريز شمالي استان قرار دارند، به طوري كه واقع شدن اين منطقه در مجاورت چند منطقه نمونه ديگر بر جذابيت آن افزوده است.

منطقه نمونه گردشگري زيست‌كره توران

مجموعه "توران" از سه قسمت پارك ملي، پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت شده تشكيل شده است، اين منطقه در قسمت جنوبي جاده تهران – مشهد و در قسمت شمال شرقي دشت كوير قرار دارد. اين منطقه پس از پناهگاه حيات وحش "نايبندان"، دومين منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محيط زيست كشور است و از نظر پوشش گياهي از تنوع بالايي برخوردار بوده كه در ميان گونه‌هاي جانوري آن برخي از نادرترين گونه‌ها مانند يوزپلنگ آسيايي، گورخر ايراني و پرندگاني همچون زاغ بور و هوبره ديده مي‌شود.

منطقه نمونه گردشگري مُجن و آبشار تنگه داستان

شهر "مجن" در فاصله 35 كيلومتري غرب شاهرود و در منطقه‌اي كوهستاني واقع شده است، تنگه معروف "داستان" نيز در فاصله 10 كيلومتري شهر مجن قرار گرفته و آبشار این تنگه در زمره جاذبه‌های طبیعی شهرستان شاهرود محسوب مي‌شود، پوشش گياهي و جانوری متنوع و آب و هواي مطلوب از جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه است.

علاوه بر اين، شهر مجن به عنوان يك منطقه تاريخي در دامنه كوه‌هاي البرز با ويژگي‌هاي منحصر به فرد و معماري خاص به عنوان "ماسوله كوير" شهرت دارد به طوري كه بافت قديمي شهر در شیب ارتفاع شکل گرفته و خانه‌ها به گونه‌اي ساخته شده‌اند كه بام هر خانه حياط خانه‌اي ديگر است.

منطقه نمونه گردشگري خوش ييلاق

پناهگاه حيات وحش "خوش ييلاق" در شمال شرقي شهرستان شاهرود قرار دارد و زيستگاه‌هاي جانوري و پوشش گياهي اين منطقه بسيار متنوع است. اين منطقه به دليل وجود چشم‌اندازهاي متفاوت طبيعي و تنوع اكوسيستمي شامل جنگل، كوهستان مرطوب خزري، دشت خشك و بياباني تنوع زيستي ويژه و ارزشمندي دارد و از بي‌نظيرترين پناهگاه‌هاي حيات وحش ايران است.

منطقه نمونه گردشگري فرحزاد، تاش و چشمه هفت رنگ

منطقه "فرحزاد" ، "تاش" و "چشمه هفت رنگ" از جمله جاذبه‌هاي گردشگري شاهرود محسوب مي‌شوند، چشمه هفت رنگ به دليل تنوع رنگ آب چشمه‌های جاری از مواد معدنی با خواص درماني، از ديرباز مورد توجه اهالي منطقه بوده است. "فرحزاد" نيز به دليل سرسبزي مزارع و باغ هاي منطقه به اين نام معروف است.

منطقه نمونه گردشگري قطري

منطقه"قطري" در بخش بسطام شهرستان شاهرود و نزديك روستاي ابر واقع شده است، اين منطقه از بارش سالانه نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و به دليل اقليم معتدل و نسبتا مرطوب، پوشش گیاهی آن زيبا و چشم نواز است. همچنين وجود آستان مقدس امامزاده سراوین قطری بر گردشگری مذهبی – طبیعی این منطقه افزوده است.

منطقه نمونه گردشگري دشت آفتابگردان و شقايق‌هاي كالپوش

يكي از مناطق جاذب گردشگري شهرستان شاهرود دشت آفتابگردان و شقايق در منطقۀ كالپوش است كه نمايش منحصر به فرد گل‌هاي شقايق در منطقه از بيستم ارديبهشت ماه تا پایان خرداد جلوه زيبايي به ناحیه سرسبز کالپوش مي‌دهد و گردشگران بسیاری را به اين منطقه جلب مي‌كند،گل‌هاي آفتابگردان نيز كه بيشتر در دشت "دانيال" تا ارتفاعات روستای"كُرنگ" مي‌رويد، در ماه‌هاي مرداد و شهريور به گل نشسته و زيبايي اين منطقه را دوچندان مي‌كند.

منطقه نمونه گردشگري رضاآباد خوارتوران

روستاي عشاير نشين"رضا آباد" از توابع بخش بيارجمند شهرستان شاهرود، در 250 كيلومتري جنوب غربي شاهرود و 123 كيلومتري جنوب بيارجمند واقع شده است.مهمترين جاذبه گردشگري اين منطقه تپه‌هاي ماسه‌اي به اشكال مختلف، سیاه چادر عشایری و نقوش بافته‌های زنان ایل است.

منطقه نمونه گردشگري عباس‌آباد

"عباس آباد" روستايي قديمي در جوار مسیر ارتباطی شاهرود به سبزوار قرار دارد. مهمترين جاذبه اين روستا، كاروانسرای شاه عباسی و دیگر بناهاي تاريخي است. كاروانسراهاي بزرگ "مياندشت"، "میامی"، "عباس آباد" و "الحاك" و نیز مسجد جامع فرومد مهمترين بناهاي تاريخي در مسير ارتباطی شاهرود –سبزوار است.

منطقه نمونه گردشگري چشمه علي

مجموعه "چشمه علي "در شمال شهر تاريخي دامغان و حدود 30 كيلومتري اين شهر بين روستاهاي "آستانه" و "كلاته رودبار" واقع شده است. در زمان فتحعلي شاه قاجار در اين محل يك مسجد و يك عمارت ساخته شد، به طوري كه بناي فتحعلي شاهي در ميان رودخانه و وسط مجموعه تفريحي چشمه علي قرار گرفته و مسجدي تاريخي نيز در ضلع جنوبي قرار داشته که اکنون مسجدي جدید بر روی آن واقع شده است. درختان بيد و صنوبر، باغ‌هاي گردو، زردآلو، درختان ميوه، گياهان دارويي ، ارتفاعات كوهستاني منطقه و قلعه هاي تاريخي" منصوركوه" و "مهرنگار" از ديگر جاذبه هاي تاريخي اين منطقه است.

منطقه نمونه گردشگري سد شهيد شاهچراغي

سد شهيد شاهچراغي از جمله مناطق نمونه گردشگري استان سمنان است که در 12 كيلومتري دامغان ساخته شده و از جمله ويژگي‌هاي آن چشم‌انداز سد، قرارگرفتن در مسير گردشگران چشمه علي، آب و هواي مطبوع و فضاي سبز است.

منطقه نمونه گردشگري گردكوه

منطقه كوهستاني گردكوه در 18 كيلومتري غرب دامغان واقع شده و محور جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه "قلعه گردكوه" است كه به "گنبدان دژ" نيز شهرت دارد، زيرا كوهي كه قلعه گردكوه بر آن بنا شده به شكل گنبد است. وجود گياهان دارويي – صنعتي و گونه‌هاي مختلف جانوري بر جذابيت اين منطقه افزوده است.

منطقه نمونه گردشگري چشمه قلقل

منطقه نمونه گردشگري"چشمه قلقل" در 2 كيلومتري شمال روستاي "دشتبو" دامغان واقع شده است، پوشش گياهي منطقه ييلاقي و گونه‌هاي جانوري آن نيز بيشتر شامل گونه‌هاي مناطق كوهستاني است. امامزاده"ميرجبرئيل" و بقاياي قلعه‌اي در شرق روستاي "تويه دروار" از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه است. در نزديكي اين منطقه ناحيه‌اي به نام "انگورستانی" با آبشار آکواریومی زيبا وجود دارد كه طبيعتي چشم‌نواز را خلق كرده است.

منطقه نمونه گردشگري پيرخوشتر(خوشد)

منطقه "پير خوشتر" در شمال غرب روستاي "كلاته رودبار" دامغان واقع شده كه در آن چشمه‌ای وجود دارد كه از درون كوه‌هاي آهكي مي‌جوشد، اين منطقه از آب و هواي متنوع و گونه‌هاي مختلف جانوري برخوردار است.

منطقه نمونه گردشگري تنگه زندان

"تنگه زندان" در 53 كيلومتري شمال شهر دامغان قرار دارد، اقليم منطقه تركيبي از زمستان‌هاي سرد و تابستان‌هاي معتدل و مطبوع است. در كف اين منطقه آب سرد و گواراي چشمه سارهاي بالادست جريان دارد. همچنين از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي اين منطقه آبشار"نسروا" در 20 كيلومتري شمال شرق ديباج است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha