• جمعه / ۹ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91040905005
  • خبرنگار : 71219

/اجلاس سي‌و‌ششم كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو/

پيش‌بيني معاون ميراث فرهنگي درباره‌ي زمان خروج ارگ بم از «ميراث جهاني در خطر»

پيش‌بيني معاون ميراث فرهنگي درباره‌ي زمان خروج ارگ بم از «ميراث جهاني در خطر»

معاون میراث فرهنگی سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور پيش‌بيني كرد كه ارگ بم در دهمين سال جهاني شدن‌اش (یعنی سال آینده) از فهرست ميراث جهاني در خطر خارج شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور پيش‌بيني كرد كه ارگ بم در دهمين سال جهاني شدن‌اش (یعنی سال آینده) از فهرست ميراث جهاني در خطر خارج شود.

به گزارش خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از آن‌كه در سال 1383 ارگ بم به‌دليل تخريب گسترده در زلزله به‌طور هم‌زمان در فهرست ميراث جهاني و ميراث در خطر يونسكو ثبت شد، فعاليت‌هاي زيادي براي خارج كردن آن از فهرست ميراث در خطر و حفظ آنچه باقي‌ مانده بود، انجام شد.

در هشت سال گذشته، سازمان ميراث فرهنگي براساس مصوبه‌ها و دستورالعمل‌هايي كه يونسكو آن‌ها را تعيين مي‌كرد، اقدامات خود را انجام مي‌داد و گزارش سالانه ارائه مي‌كرد. امسال نيز همزمان با برگزاري سي‌‌وششمين اجلاس كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو در سن‌پترزبورگ، گزارش جديدي از بم ارائه مي‌شود تا كارشناسان يونسكو درباره‌ي خارج كردن اين پرونده از فهرست ميراث جهاني تصميم بگيرند.

در اين‌باره، مسعود علويان‌صدر پيش از سفر به روسيه براي شركت در اجلاس سالانه‌ي يونسكو، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا توضیح داد: در پرونده‌ي منظر فرهنگي ـ تاريخي بم، براساس مصوبه‌ي كميته‌ي ميراث جهاني، وظايفي بر گردن ما بود و سال گذشته اقدامات چشمگيري براي تحقق مفاد این مصوبه صورت گرفت و بازديدي هم توسط كارشناسان يونسكو انجام شد.

او با اشاره به این‌که یکی از این اقدامات تخریب پمپ بنزین نزديك ارگ بم بود، بيان كرد: البته وقتي كارشناسان يونسكو به ايران آمدند، هنوز پمپ بنزين نزديك ارگ بم تخريب نشده بود و پس از آن، اين كار انجام شد؛ اما شاید تنها نكته‌اي كه هنوز هم برای کارشناسان یونسکو جاي سؤال داشته باشد، ساخت‌وسازهاي حاشيه‌يي در شهرك امام علي(ع) است. هرچند بخشي از اين ساخت‌وسازها، سال پيش تخريب شدند، اما بخشي از آن‌ها هنوز باقي مانده است و به سامان‌دهي نياز دارند.

علويان‌صدر در پاسخ به اين‌كه آيا اقدامات لازم در ارگ بم نمي‌توانست سريع‌تر انجام شود تا اين اثر زودتر از فهرست ميراث جهاني در خطر خارج شود؟ گفت: برخي مسائل مربوط به منظر فرهنگي – تاريخي بم، خارج از مسائل فني بود، به‌طوری که شايد اگر تلاش مضاعف استاني نبود، حتا پمپ بنزين هم تخريب نمي‌شد.

معاون ميراث فرهنگي كشور تأكيد كرد: اكنون حريم و منظر فرهنگي بم نيازمند توجه است و اقداماتي كه در رابطه با بخش‌هاي داخلي ارگ بم براساس مصوبات بايد انجام مي‌شد، توسط كارشناسان يونسكو مطلوب و قابل قبول ارزيابي شده است. همچنين پلان مديريتي يك منظر فرهنگي براي نخستين‌بار در كشور براي بم تهيه شد.

علويان‌صدر درباره‌ي پرونده‌ي دیگر ایران یعنی ميدان نقش جهان كه برج جهان‌نماي اصفهان چند سالي است حريم منظري آن را مخدوش كرده است و به همين دليل، در اجلاس كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو بررسي مي‌شود، اظهار کرد: آخرين طبقه‌ی برج جهان‌نما طبق آنچه بايد انجام مي‌شد، تخريب شده و فقط اسكلت آن باقي مانده كه تخريب آن هم آغاز شده است.

او گفت: يونسكو نسبت به تأخير در تخريب طبقه‌ي آخر برج، پرسشي را مطرح كرده بود، اما توضيح داديم که يك مشكل فني براي برداشتن آن طبقه وجود داشته است. در اين‌باره آخرین گزارش‌ها و اخبار را در اجلاس امسال مطرح خواهیم کرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha