• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91072617454
  • خبرنگار : 71191

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران:

خانه‌ی تاریخی عامری‌ها حتا بدون رضایت مالک ثبت اضطراری می‌شود

خانه‌ی تاریخی عامری‌ها حتا بدون رضایت مالک ثبت اضطراری می‌شود

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با فراخوانی به اداره‌های گاز، برق و آب آمادگی خود را برای بررسی طرح‌های این اداره‌ها با هدف سامان‌دهی بافت شهری و تاریخی تهران اعلام می‌کند.

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با فراخوانی به اداره‌های گاز، برق و آب آمادگی خود را برای بررسی طرح‌های این اداره‌ها با هدف سامان‌دهی بافت شهری و تاریخی تهران اعلام می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر بیان کرد: جلسه‌ای با حضور سیدمحمد کاشف - مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران ، مازیار علوی - نماینده‌ی شهرداری تهران در هیأت‌های امنای اماکن تاریخی و موزه‌ها -، فریبرز دولت‌آبادی - معاون سابق میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور -، سیداحمد محیط طباطبایی - رییس ایکوم ایران - و قائم‌مقام شهرداری منطقه‌ی 12 تهران برگزار و قرار شد به اداره‌های گاز، برق و آب در فراخوانی اعلام کنیم که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران علاوه بر حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی این شهر، آمادگی دارد طرح‌ها و برنامه‌های‌ آن‌ها را از دیدگاه میراثی بررسی کند.

محمدحسین فرمهینی فراهانی اظهار کرد: در برخی بافت‌های تاریخی و فرسوده، با انجام ساخت‌وساز یا هرگونه عملیات عمرانی، احتمال آتش‌سوزی یا آسیب رسیدن به حریم شهر و بناهای تاریخی وجود دارد. به همین دلیل، در جلسه‌ی روز گذشته این طرح تصویب شد تا از بروز هرگونه آسیب در مناطق تهران جلوگیری کنیم.

او با تأکید بر وظیفه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر حفظ هویت و اصالت شهرها و بافت‌های تاریخی، گفت: نمی‌خواهیم با سیم‌کشی یا لوله‌گذاری هریک از سازمان‌های مدیریت شهری، هویت شهر را برهم بزنیم. به همین دلیل، با بررسی طرح‌های آن‌ها می‌خواهیم سامان‌دهی بهتر و بیشتری برای بافت‌های تاریخی، بخصوص بازار تاریخی تهران و حریم آن که بافت فرسوده نیز دارد، داشته باشیم.

وی تأکید کرد: هرچند به اعتقاد سازمان میراث فرهنگی بافت فرسوده در تهران وجود ندارد، چون در هریک از بناها و بافت‌های شهر تهران، اتفاق‌هایی در حوزه‌ی سیاست یا فرهنگ رخ داده که از نگاه میراث فرهنگی پراهمیت است. به همین دلیل، بیشتر تلاش می‌کنیم آن‌ها را بازسازی کنیم تا هیچ‌کدام تخریب نشوند.

فراهانی همچنین با اشاره به این‌که در این جلسه درباره‌ی ضوابط بافت تاریخی تهران، سطح اشغال و ارتفاع ساختمان‌ها در این شهر بحث شد، ادامه داد: براساس مباحث مطرح‌شده می‌خواهیم ضوابط بازار تاریخی تهران حفظ شود و نماینده‌ی شهرداری تهران نیز قبول کرد که طبق ضوابط فرهنگی کار خود را در بازار ادامه دهد و همه‌ی رگه‌ها و حوادث تاریخی را که حتا در بافت‌های فرسوده رخ داده است، حفاظت و نگهداری کند.

او با اشاره به صحبت‌هایی که درباره‌ی خانه‌ی عامری‌ها مطرح شده است، گفت: براساس تعهد‌هایی که شهرداری برای حفاظت از این خانه داده است، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هرچه سریع‌تر این بنای تاریخی را به‌صورت اضطراری ثبت می‌کند.

وی افزود: با توجه به این‌که معماری خانه‌ی تاریخی عامری‌ها در خطر است، می‌توانیم بدون رضایت مالک این خانه را به‌صورت اضطراری در فهرست آثار ملی ثبت کنیم. در این زمینه، رضایت مالک از این جهت اهمیت دارد که برای انجام کارهای مرمتی با او به تفاهم برسیم. سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند اجازه دهد چنین معماری بی‌نظیری در میدان فردوسی تخریب شود. این کار به نفع هویت و میراث تاریخی کشور است. به همین دلیل هرچه سریع‌تر این اتفاق رخ می‌دهد.

بهروز جلالی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - نیز چند روز پیش به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه در روزهای گذشته، اقداماتی در جهت تخریب توسط مالک بنا انجام شده بود که توسط یگان حفاظت جلوی آن گرفته شد و حتا در پیگیری‌های انجام‌شده به شهرداری منطقه اعلام کردیم که مجوزی برای تخریب این خانه نباید صادر شود.

او با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد خانه‌ی عامری‌ها توسط مالک مجتمع تجاری در حال ساخت کنار آن خریده شده است، بیان کرد: در گذشته نیز این مالک قول داده بود که در صورت خریدن بنا، آن را مرمت و حفاظت کند؛ ولی به‌نظر می‌رسد برخلاف قولش حتا بخش‌هایی از خانه را بعد از تملک تخریب کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha