• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91073019431
  • خبرنگار : 71219

معاون میراث فرهنگی:

ثبت ملی خانه‌ی عامری‌ها تنها اهرم قانونی برای حفاظت از این اثر بود

ثبت ملی خانه‌ی عامری‌ها تنها اهرم قانونی برای حفاظت از این اثر بود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور پس از ثبت اضطراری خانه‌ قاجاری عامری‌ها در فهرست آثار ملی، گفت: ثبت این اثر، تنها اهرم قانونی است که در اختیار ما قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور پس از ثبت اضطراری خانه‌ قاجاری عامری‌ها در فهرست آثار ملی، گفت: ثبت این اثر، تنها اهرم قانونی است که در اختیار ما قرار دارد.

مسعود علویان‌صدر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی ثبت اضطراری خانه‌ی عامری‌ها در تهران در فهرست آثار ملی، بیان کرد: قانونگذار شیوه‌ی ثبت یک اثر تاریخی را به رضایت مالک منوط نکرده و فقط مشخص کرده که ما موظفیم آثار تاریخی را شناسایی کنیم و اگر برای ثبت در فهرست آثار ملی ارزش داشت، اقدام کنیم.

او اظهار کرد: در زمان ثبت، موضوع را به مالک اعلام می‌کنیم. او می‌تواند نظر ما را رد یا قبول کند یا بگوید برداشت شما اشتباه است و ملکش ارزش ثبت در فهرست آثار ملی را ندارد. در این صورت ما موظفیم نظر مالک را در شورای سیاستگذاری ثبت مطرح کنیم تا بازبینی صورت گیرد.

وی ادامه داد: درباره‌ی خانه‌ی عامری‌ها شرایطی وجود داشت که باید این اثر در فهرست آثار ملی ثبت می‌شد. این ثبت هیچ‌گاه مالکیت فرد را تهدید نمی‌کند و فقط حفاظت از اثر مهم است. پس به این ترتیب به تکلیف قانونی خود عمل کرده‌ایم.

علویان‌صدر تأکید کرد: ثبت این اثر به مالک ابلاغ شده است و او می‌تواند اگر اعتراضی دارد، آن را مطرح کند تا موضوع دوباره بررسی شود. با این حال، باید یادآوری کنم که ما وظیفه‌ی قانونی خود را پیگیری کردیم و این تنها اهرم قانونی است که در اختیار داریم.

وی در پاسخ به این‌که چه اقدام عملی پس از ثبت برای حفظ این اثر انجام می‌شود، گفت: ما برای حفظ و مرمت اثر، سیاست تشویقی داریم. البته نظارت‌های دوره‌یی نیز داریم که اگر فعل و انفعالاتی در آن دیده شد سریع اقدام کنیم. بعد از ثبت ملی این اثر تمام ضوابط حفاظتی که برای آثار ثبتی باید انجام شود پیگیری می‌شوند.

به گزارش ایسنا، عمارت و باغ تاریخی عامری‌ها در خیابان فردوسی شمالی، پلاک 459 از جمله خانه باغ‌های متعلق به دوره‌ی اواخر قاجار است که در محله‌ی فردوسی به‌عنوان راسته‌ی فرهنگ و هنر شهر محسوب می‌شود. این خانه براساس نقشه‌ی عبدالغفار در سال 1309 هجری قمری، در منتهی‌الیه حصار ناصری شهر تهران و نزدیک دروازه یوسف‌آباد قرار گرفته که روزگاری در اراضی و باغ‌های محله‌ی «جناب طهران‌الدوله» قرار داشته و دارای درختان تنومند فراوانی بوده و به‌عنوان نبض زیست‌محیطی شهر از گذشته تا کنون محسوب می‌شده است.

خانه‌ی تاریخی عامری‌ها از حدود 18ماه پیش با آغاز عملیات گودبرداری در کنار آن تهدید شد و اکنون بعد از گذشت این مدت، دیگر کار از تهدید گذشته و بخش‌هایی از این خانه قربانی ساخت یک مجتمع تجاری شده است. البته این اقدام بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه‌ی 12 انجام شده و تا کنون بخشی از ستون‌ها و شیروانی‌های عمارت عامری‌ها تخریب شده است.

به این ترتیب، پس از انتشار اخبار مربوط به تخریب بخش‌هایی از این اثر تاریخی مسئولان میراث فرهنگی تصمیم گرفتند این عمارت تاریخی را در فهرست آثار ملی به‌صورت اضطراری ثبت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha