• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91082918659
  • خبرنگار : 71021

سوگواری از ایران باستان تا دوره‌ی معاصر

سوگواری از ایران باستان تا دوره‌ی معاصر

تاسوعا و عاشورا چند سالی است که بهانه‌ی خلق تورهای گردشگری جدید با محتوای نمایش آیین‌های عزاداری و سوگواری در ایران شده است. «نینوا» یکی از همین تورهاست که به این مناسبت در مکان‌هایی نه‌چندان جدید، اما با محتوایی متفاوت قرار است برگزار شود.

تاسوعا و عاشورا چند سالی است که بهانه‌ی خلق تورهای گردشگری جدید با محتوای نمایش آیین‌های عزاداری و سوگواری در ایران شده است. «نینوا» یکی از همین تورهاست که به این مناسبت در مکان‌هایی نه‌چندان جدید، اما با محتوایی متفاوت قرار است برگزار شود.

امیر اله‌مانی، مدیرعامل موسسه‌ای گردشگری که مجری تور «نینوا» است، در این‌باره به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: تور «نینوا» که به‌مناسبت تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود، جزو تورهای آیینی به‌شمار می‌آید که مسیر حرکت آن کاشان، ابیانه، نطنز و مشهد اردهال است.

به گفته‌ی او، دیدن خانه‌ی سهراب سپهری و خوانش «هشت کتاب» او، اقامت در خانه‌ی «نقلی» (یکی از اقامتگاه‌های سنتی و عضو خوشه‌سار بوم‌گردی) در کاشان، تحلیلی از سهراب‌کشان و سوگ سیاوش در فرهنگ ایران‌زمین، بازدید از خانه‌ی عامری‌ها و نگاهی به معماری عرفانی بناهای ایرانی، گشتی در مسجد آقابزرگ کاشان و تحلیل اشعار شاعرانی مانند محتشم کاشانی، کلیم کاشانی و عُرفی از جمله برنامه‌های این تور آیینی است.

وی همچنین دیدن خانقاه مشهور و درخت کهن‌سال نطنز، نگاهی به کارگاه لاجوردین استاد عبادی (هنرمند کاشی‌کار و سفال‌ساز)، نمایشی متفاوت از تعزیه و شبیه‌خوانی ایرانی در نطنز، نخل‌گردانی و سوگواری سنتی همراه با مردم ابیانه و در کنار آن، طرح سلسله درس‌های آشنایی با فرهنگ ایران‌زمین و زخمه‌ی تنبور را نیز از دیگر برنامه‌های این تور ذکر کرد.

اله‌مانی در ادامه بیان کرد: با توجه به آیینی بودن این تور، علاوه بر راهنمای فرهنگی، از همراهی کیومرث فلاحی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در طرح مباحث آیینی و عرفانی نیز بهره گرفته می‌شود.

وی درباره‌ی شاخصه‌های این تور آیینی با توجه به این‌که مقاصد آن چندان با دیگر تورها تفاوت ندارد، توضیح داد: مجموعه‌ی تورهای آیینی، عرفانی و موسیقی که ما طراحی می‌کنیم، بیشتر حول محور اساتید است تا مکان، مثلا در تور عرفانی با عنوان «هفت شهر عشق»، بسیاری از گردشگران مسیر را از قبل دیده‌اند؛ ولی دیدن دوباره‌ی این اماکن در کنار سخنرانی‌هاست که مقصد و تور را متفاوت و جذاب می‌کند.

اله‌مانی با تأکید بر این‌که در طراحی تورهای خاصی مانند نینوا، مکان در اولویت نیست، افزود: این زمان و موضوع است که برای ما اهمیت دارد و بر اساس آن، تور تعریف می‌شود.

اطلاعات بیشتر درباره‌ی تور آیینی «نینوا» را می‌توان در سایت www.asemanekavir.ir یا تماس با شماره‌ی تلفن 88478011 به‌دست آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha