• یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91121308383
  • خبرنگار : 71191

یک مدرس دانشگاه:

اردکان از نظر داشتن آثار ایلخانی بسیار غنی است/مدیران گاهی جای کارشناس نظر می‌دهند

اردکان از نظر داشتن آثار ایلخانی بسیار غنی است/مدیران گاهی جای کارشناس نظر می‌دهند

به اعتقاد یک مدرس دانشگاه، بافت تاریخی اردکان از نظر داشتن آثار ایلخانی و آل مظفر نسبت به دیگر آثار و بافت‌های تاریخی در کشور بسیار غنی‌تر است.

به اعتقاد یک مدرس دانشگاه، بافت تاریخی اردکان از نظر داشتن آثار ایلخانی و آل مظفر نسبت به دیگر آثار و بافت‌های تاریخی در کشور بسیار غنی‌تر است.

علی امیری اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محله‌هایی مانند «بازار نو» و «تیران» در اردکان را دارای خانه‌های تاریخی ایلخانی بسیار غنی دانست که به حال خود رها شده و در حال تخریب‌اند و اظهار کرد: هرچند در دیگر استان‌ها و حتا شهرهای استان یزد مانند «عقدا»، «خرانق»، «میبد» و «یزد» از این نمونه آثار وجود دارد، ولی اردکان بسیار غنی‌تر از این‌گونه نقاط است.

او با اشاره به این‌که رسیدگی به بافت «چرخاب» در اردکان که متعلق به دوره‌ی قاجار است، بسیار بیشتر از بافت‌های تاریخی دارای قدمت بیشتر است، گفت: آگاهی نداشتن مردم مهم‌ترین دلیل تخریب شدن این بافت‌هاست، رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون در دیگر کشورها برنامه‌های معرفی و آموزشی ویژه و مستمری برای آگاهی مردم با هدف حفاظت از آثار تاریخی دارند، ولی متأسفانه ما هنوز در کشورمان به این فکر و رشد نرسیده‌ایم تا بتوانیم چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم آموزش دادن به کودکان از دوران دبستان برای آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخی کشور، بیان کرد: متأسفانه در طول دوران تحصیل فرزندان‌مان هیچ آموزش خاصی به آن‌ها داده نمی‌شود. از سوی دیگر به‌دلیل نداشتن سواد و آگاهی کافی توسط قدیمی‌ها، این آثار زودتر در معرض تخریب قرار می‌گیرند.

امیری که مسئولیت تهیه‌ی طرح راهبردی بافت قدیم اردکان را نیز برعهده داشته است، ادامه داد: متأسفانه مسئولان و متولیان حوزه‌ی میراث فرهنگی نیز بسیار بی‌آگاه و کم‌سواد نسبت به حوزه‌ی کاری خود هستند. مدیران گاهی جای کارشناس را می‌گیرند و نظرات کارشناسی و مشاوره‌یی می‌دهند که این بسیار اشتباه است.

وی که برنده‌ی جایزه‌ی معماری «آقاخان» در سال 2001 بود، افزود: گاهی نیروی انسانی مهم‌ترین آسیب‌ها را به بافت‌های تاریخی وارد می‌کند. این باعث بروز مشکلات جدی‌تری برای بناها و بافت‌های تاریخی کشور می‌شود. متأسفانه دانشجویان کنونی گرفتن مدرک را یک جواز کسب می‌دانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha