«شورای صنفی نمایش» که بر واژهی «صنفی» آن تاکید است در طی دو،سه سال اخیر با توجه به چالشهای بوجود آمده میان مسوولان خانهی سینما با مدیران دولتی وقت از تشکیلات صنفی خانه سینما جدا شد اما حالا با توجه به بازگشایی خانهی سینما باید دید آیا دوباره به این نهاد صنفی برمیگردد؟!
به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اواخر سال ۸۹ و با اوج گیری اختلافات معاونت سینمایی وقت وزارت ارشاد با خانه سینما، امکان برگزاری این شورا پس از سالها از این تشکل صنفی سلب و به اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران واگذار شد؛ اتحادیهای که به عنوان صنف کارفرما از خانه سینما جدا شده بود و در میانهی اختلافات تیم معاونت سینمایی با هیاتمدیره خانه سینما، دوباره سر پا شد.
اواسط اسفندماه ۸۹، سیدعلیرضا سجادپور یکی از مسوولان وقت وزارت ارشاد از تشکیل شورای صنفی جدید خبر داد و استارت بسیاری از اعتراضات زده شد.
آن زمان، فرهاد توحیدی به عنوان رییس هیات مدیره خانه سینما در این زمینه اظهار کرد: «مدیران سینما در کمال تاسف به سلسله اشتباهات خود ادامه میدهند و من به شخصه امیدوارم که دامنهٔ تخریب فرهنگی ناشی از این اشتباهات در آینده قابل جبران باشد.»
شورایعالی تهیهکنندگان سینما هم در بیانیه ضمن انتقاد شدید به شیوه اتخاذ شده در این زمینه، اعلام کرده بود: «تجربه حضور و تشکیل شورای صنفی نمایش در خانه سینما، موفقیتهایی را بهدنبال داشت که با شیوههای جدیدی که خبرهای آن منتشر میشود، احتمال آسیب دیدن تولید و اکران قطعی بهنظر میرسد. متاسفانه برخی از مسوولان سینمایی با تصمیمات خلقالساعه خود علاقهمند هستند سینمای ایران را با بحرانهای مقطعی روبهرو سازند. بهخصوص که این قبیل روشها، آنهم بدون کارشناسی قبلی میتواند امنیت حرفهای تهیهکنندگان را مورد هجمه قرار دهد.»
اما در هر صورت، شورای صنفی نمایش به اتحادیه تهیهکنندگان رفت و جلساتش در ۲ سال و نیم گذشته در آنجا برگزار شد؛ جلساتی که گاه تصمیمات بیرون آمده از آنها با حواشی پررنگی روبرو میشد.
شاید مهمترین حاشیه سه سال گذشتهی این شورا، دخالت در چینش اکران نوروز (مخصوصا برای اکران نوروز ۹۱) بود که باعث شد سینمای ایران یک سال با حواشی ریز و درشتی دست و پنجه نرم کند. در آن سال، این شورا ابتدا تعدادی از فیلمها را به بهانه «مناسب نبودن با فضای عید نوروز» کنار گذاشت و در نهایت نیز با لیستی بحث انگیز وارد اکران نوروز شد؛ اکرانی که تنها یک هفته پس از آن به بحث اول تریبون نماز جمعه تهران، مشهد، قم و... تبدیل شد.
آن زمان اگرچه جواد شمقدری به عنوان معاون سینمایی وزیر ارشاد تلاش میکرد که اجازه پایین آمدن فیلمها از روی پرده را ندهد اما اضافه شدن حوزه هنری (که بیشترین سهم در تملک سینمای شهرستانها را در اختیار دارد) به جمع معترضان، باعث شد وزارت ارشاد در این موضعاش تنها بماند. پس از ایجاد این موج، ادارات ارشاد استانها یک به یک، دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» را از روی پرده پایین آورند، اما این پایان ماجرا نبود.
معاونت سینمایی که تازگیها به سازمان تبدیل شده بود، در وسط معرکه خود را تنها میدید. از سویی خود خانه سینما را به عنوان یک بازوی صنفی مخلوع الید کرده بود و از سوی دیگر حوزه هنری، ائمه جماعت و... نیز نسبت به عملکرد وزارت ارشاد در ساخت و نمایش فیلمهای سینمایی انتقاد داشتند. در تمام این مدت که دو طرف (سازمان سینمایی در یک سو و حوزه هنری و بعضی از جریانهای اجتماعی در سوی دیگر)، علیه یکدیگر شمشیر میکشیدند، شورای صنفی نمایش از عملکرد خود دفاع کرده و بازیهای سیاسی را عامل تشدید تنش میدانست اما این آش آنقدر شور شد که جواد شمقدری هم چند ماه بعد درگفتوگوهایی تاکید کرد که چینش شورای صنفی نمایش برای اکران نوروز ۹۱ مناسب نبود و در نتیجه توپ را نصفه و نیمه به زمین این شورا انداخت.
در هر صورت شورای صنفی نمایش در طول سه سال گذشته با انتقادات روبرو بوده است؛ از سویی بسیاری این شورا را برآیند جریان کلی سینمای ایران نمیدانستند و از سوی دیگر قوانینی که هرچند یک بار توسط شورا وضع میشد مورد انتقاد بود. تحریم سینما «آزادی» و اکران فیلمهای نزدیکان این شورا در نزدیکترین زمان ممکن نیز از جمله حواشی آن بود.
البته دامنه اختلافات شورای صنفی نمایش تنها به حوزه هنری، خانه سینما و جمعی از سینماگران همسو با هیاتمدیره خانه سینما محدود نشد چون این شورا در اواخر دولت دهم با مدیران وزارت ارشاد هم به مشکل خورد. به عنوان مثال، وقتی مهدی عظیمی میرآبادی – معاون فعالیتهای وقت سازمان سینمایی – برای حل اختلاف میان سازمان سینمایی و حوزه هنری، حواله فیلمهایی را به سینما «آزادی» داد (سینما «آزادی» آن زمان از سوی شورای صنفی نمایش تحریم شده بود و اجازه اکران فیلمی را نداشت)، شورای صنفی نمایش اعلام کرد که در کمیته «نظارت و بازرسی صنفیاش» نه تنها پروندهای برای تخلف معاون جواد شمقدری باز کرده است بلکه میخواهد با دو تهیهکنندهای که به این سینما فیلم دادهاند هم برخورد کند!
اعلام این موضوع از سوی سخنگوی شورای صنفی نمایش باعث شد که مهدی عظیمی از جایگاه سازمانی خودش استفاده کرده (شورای صنفی زیر مجموعه معاونت فعالیتهای سازمان سینمایی تشکیل میشد) و به سیدضیاء هاشمی، رییس شورا تذکر داد. او در نامهای به هاشمی تاکید کرده بود که تشکیل کمیته انضباطی از اختیارات این شورا نیست.
به گزارش ایسنا، شورای صنفی نمایش از ترکیب نمایندگان انجمن سینماداران، کانون پخش کنندگان، صنف تهیه کنندگان و کانون کارگردانان تشکیل میشود. در طول سه سال گذشته و در زمان بسته بودن خانه سینما، تمامی این اعضاء به جز نمایندگان انجمن سینماداران از داخل اتحادیه تهیهکنندگان و یا از نزدیکان این تشکل صنفی و سازمان سینمایی وقت انتخاب میشدند.
حال پس از سه سال، خانه سینما مجددا بازگشایی شده و صنوف فعالیت خود را از سر گرفتهاند. باید دید آیا «شورای صنفی نمایش» در جامعه صنفی تهیهکنندگان (یا همان اتحادیه تهیهکنندگان) باقی میماند یا مجددا به «جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما)» باز خواهد گشت.
انتهای پیام
نظرات