• شنبه / ۷ تیر ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93040703581

«یک لوگوی خوب»

نشانه‌هایی که مثل اسم آدم مهمند

نشانه‌هایی که مثل اسم آدم مهمند

فرزاد ادیبی از وضعیت طراحی نشانه در ایران و اهمیت یک لوگوی خوب گفت.

فرزاد ادیبی از وضعیت طراحی نشانه در ایران و اهمیت یک لوگوی خوب گفت.

این گرافیست در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره طراحی لوگو و نشانه گفت: یکی از وقت‌گیرترین، فرساینده‌ترین و در عین حال گران‌ترین حوزه‌های گرافیک، طراحی نشانه و لوگو است. ما در طراحی نشانه‌ها به انتزاع نزدیک‌تر می‌شویم و هر چه به سوی انتزاع یا ابستره بیشتر برویم، کارها نیز شبیه‌ هم می‌شوند. به خاطر همین خیلی از طراحان گرافیک ترجیح می‌دهند که به جای طراحی نشانه، به کارهای زود بازده‌تری همچون تصویرسازی، طراحی جلد و پوستر روی بیاورند.

او افزود: برای ورود به حوزه طراحی نشانه، باید حساب‌گری کرد تا فمی که ساخته می‌شود شبیه فرم‌های دیگران نباشد و فضای منفی و مثبت آن با اندیشه پرداخت شود و با موضوع مورد سفارش همراه باشد. همچنین نشانه باید بروز و امروزی باشد.

لوگوهای فرزاد ادیبی

ادیبی درباره تعریف یک لوگو اظهار کرد: نشانه مثل نام آدمی است. همان‌طور که وقتی یک نفر متولد می‌شود برای او نامی انتخاب می‌شود که برای همه عمرش مناسب و مبین شخصیتش باشد، یک نشانه هم باید همین خصوصیات را داشته باشد. بعضی نشانه‌ها تاریخچه‌ای بیش از یک قرن دارند و به عنوان یک نشانه ماندگار شده‌اند. باید در این زمینه سفارش‌دهندگان بدانند که کار را به چه کسی بسپارند تا لوگویی که طراحی می‌شود، مبین واقعی و مناسب محصول و نهادشان باشد.

او همچنین به اصول طراحی لوگو اشاره و اظهار کرد: هنر گرافیک یک هنر کاربردی است. برای طراحی لوگو باید همه اطلاعات پیدا و پنهان از طرف سفارش‌دهنده به طراح گرافیک داده شود که واقعا کار دشواری است. او باید با فعالیت‌های موسسه و تاریخچه آن و سیر تولید محصول آشنایی داشته باشد. یک طراح گرافیک باید آگاه باشد که نشانه‌ای که طراحی می‌کند همه چیز را پوشش بدهد.

لوگوهای فرزاد ادیبی

این مدرس دانشگاه درباره وضعیت این هنر در ایران گفت: طراحی لوگو با ایجاد شرکت‌ها، نهادها و موسسه‌های مختلف در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است. به خاطر پویا بودن هنر گرافیک و رسانه‌ای بودن آن، نگاه به طراحی نشانه نیز عوض شده است. زمانی طراحان گرافیک مجبور بودند با تکنولوژی موجود هماهنگ باشند و طرح‌هایی را ارائه کنند که از کیفیت لازم برخوردار باشد که این نوع محدودیت،نوعی از زیبایی شناسی و تعریف کلاسیک از نشانه را پدید می آورد، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی چاپ، امکان ساخت نشانه‌هایی با ساختار ظریف تر و به لحاظ ساختار، تصویر سازانه‌تر با کیفیت خوب به وجود آمده است.

او افزود: امروزه در طراحی نشانه به نوعی از زیباشناسی رسیده‌ایم. بنابراین شاهد طراحی‌های زیادی هستیم که با عوض شدن تکنولوژی و زیبایی‌شناسی با کارهایی که در گذشته طراحی می‌شدند، فرق کرده‌اند.

لوگوهای فرزاد ادیبی

این عضو هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، همچنین خاطر نشان کرد: طراحی آرم یعنی رساندن بیشترین منظور و معنی، با کمترین حرف. طراحی نشانه‌ها به خاطر همین کم حرف زدن و گزیده گویی خیلی جاها شبیه هم می‌شوند. مثلا ممکن است یک دایره هم نشان دهنده خورشید باشد، هم پرتقال و‌ هم سکه. بنابراین ممکن است بسیاری از آثار سهواً شبیه هم شوند که طراح نشانه در این جا نیز باید مراقب باشد شائبه‌ی کپی بودن در کارش به وجود نیاید.

فرزاد ادیبی، طراح و گرافیست متولد سال 1346 در سنقر و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است.

لوگوهای فرزاد ادیبی

طراحی لوگوهای بسیاری از جمله لوگوی شبکه فرهنگ رادیو، مجله شعر، گروه موسیقی خاموش و کتابخانه فرهنگستان هنر در کارنامه هنر فرزاد ادیبی به چشم می‌خورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha