• جمعه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 93053116421
  • خبرنگار : 71132

روایت علی مطهری از استیضاح وزیر علوم

فرجی‌دانا مظلوم واقع شد/غیبت روحانی در روز استیضاح خطا بود

فرجی‌دانا مظلوم واقع شد/غیبت روحانی در روز استیضاح خطا بود

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ارائه تحلیلی از رای مجلس به استیضاح وزیر علوم، غیبت رئیس‌جمهور در روز استیضاح را خطا دانست.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ارائه تحلیلی از رای مجلس به استیضاح وزیر علوم، غیبت رئیس‌جمهور در روز استیضاح را خطا دانست.

مطهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ برکناری وزیر علوم را یک نقطه منفی برای مجلس نهم توصیف کرد و گفت که فرجی‌دانا قربانی رقابت‌های سیاسی شد.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

- نظر شما درباره عزل آقای فرجی دانا از وزارت علوم توسط مجلس چیست؟

به نظر من این عزل یک نقطه منفی برای مجلس نهم است، چون اشکالات کار آقای فرجی دانا در حد استیضاح و برکناری نبود و ایشان مظلوم واقع شد و قربانی رقابت‌های سیاسی شد چون اصل حرف محرکان استیضاح که ممکن است در بیرون مجلس هم باشند این است که دانشگاه‌ها باید تحت کنترل ما باشد و فضای امنیتی گذشته بر آنها همچنان باید باقی بماند و افزایش آزادی بیان در دانشگاه‌ها را مضر به حال نظام می‌دانند، در حالی که این طور نیست و نگرانی آنها بی‌جاست. البته محرکان این استیضاح به هدف خود نرسیدند چون آقای نجفی همان راه را با سرعت بیشتری ادامه می‌دهد و سیاسی‌تر از آقای فرجی داناست.

- چرا شما از وزیر علوم دفاع نکردید؟

می‌دانید که در مجلس این طور نیست که ما هر وقت بخواهیم بتوانیم حرف بزنیم. در استیضاح، فقط دو تن از نمایندگان مخالف استیضاح به انتخاب وزیر و به طور کلی دولت می‌توانند صحبت کنند. من از سه روز قبل به مسئولان مربوط دولتی گفته بودم که آماده‌ام از وزیر علوم دفاع کنم و نکات مهمی را آماده کرده‌ام اما آنها دو نفر دیگر را معرفی کردند، حتما ملاحظاتی داشته‌اند. اما توجه نداشتند که در مقابل افرادی مثل آقایان زاکانی و نادران که تجربه چند استیضاح را دارند باید افراد با تجربه صحبت کنند.

- رفتار دولت را در این استیضاح چگونه دیدید؟

دولت ضعیف عمل کرد. ارتباط قوی و گسترده با نمایندگان نداشت. رئیس‌جمهور هم در جلسه شرکت نکرد و این خطا بود. من پیغام داده بودم که ایشان حتی پنج دقیقه حضور پیدا کند و چند جمله سخن بگوید و بعد به سفر استانی برود ولی نیامدند. در انتخاب دو نماینده مخالف استیضاح هم خوب عمل نکردند. خلاصه دولت به گونه‌ای رفتار کرد که گویی عزل وزیر برایش چندان مهم نبود، در حالی که با اندکی تلاش بیشتر و تغییر رأی 10 نماینده می‌شد این اتفاق نیفتد. آقای فرجی دانا در مجموع خوب از خودش دفاع کرد گرچه در نیم ساعت آخر اگر بیشتر به شبهاتی که در ذهن نمایندگان بود پاسخ می‌داد بهتر بود تا این که به تشریح نمودارهای حاکی از رشد علمی کشور می‌پرداخت.

- رفتار استیضاح کنندگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استیضاح کنندگان در برخی موارد اخلاق اسلامی را رعایت نکردند، مثلا چند جمله‌ای که از آقای توفیقی روی مانیتور مجلس پخش کردند، توضیح ندادند که آن جلسه یک روز بعد از حمله به کوی دانشگاه بوده و دانشجویان حاضر که دوستانشان در آن حادثه مصدوم یا بازداشت شده و وسایل اتاقشان تخریب شده بود در حال انفجار برای ریختن به خیابان بودند و وزیر وقت علوم و رئیس دانشگاه تهران از آقای توفیقی خواسته بودند که بیاید دانشجویان را کنترل و مدیریت کند و حتی نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها نیز در آن جلسه حضور داشته است. این کارها بداخلاقی سیاسی و استفاده از وسیله نامقدس برای هدف مقدس است که اسلام اجازه نمی‌دهد. هم‌چنین آن‌ها در نطق‌های خود آقای فرجی دانا را به‌صورت یک روشنفکر غرب‌زده سکولار جلوه دادند در حالی که ایشان یک فرد حزب اللهی است و سال‌ها در جبهه جنگ فرمانده بوده به‌طوری که سردار علی فضلی گفته است فرجی دانا مدتی فرمانده من بود.

- عملکرد فراکسیون رهروان‌ولایت را در این استیضاح چگونه دیدید؟

فراکسیون رهروان فعال نبود. می‌توانست جلسه‌ای با وزیر بگذارد و روی نمایندگان اثرگذاری کند ولی این کار را نکرد. گویی توافق نانوشته‌ای با فراکسیون دیگر داشتند و به گونه‌ای رفتار کردند که برکناری وزیر برایشان مهم نبود. در حالی که اگر دنبال حق بودند باید با جدیت از وزیر دفاع می‌کردند چون این مسئله لااقل برای سرانشان روشن بود که این استیضاح سیاسی و ناشی از جنگ قدرت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۱۵:۲۸

از آقاي مطهري بعيده که با چيدن اجزاي اين پازل به اين نکته نرسه که دولت اتفاقا دوست داشت آقاي فرجي راي نياورد تا پرونده کرسنت تحت تاثير قرار گرفته و فراموش شود

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۱۵:۴۴

درود بر حريت آقاي مطهري

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۱۷:۱۰

حق هرگز نخواهد مرد. باور کنيم. راستي برخي نمايندگان هيچ به تاريخ نمي انديشند؟

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۱۹:۰۵

"اصل حرف محرکان استيضاح که ممکن است در بيرون مجلس هم باشند اين است که دانشگاه‌ها بايد تحت کنترل ما باشد و فضاي امنيتي گذشته بر آنها همچنان بايد باقي بماند و افزايش آزادي بيان در دانشگاه‌ها را مضر به حال نظام مي‌دانند" صريح تر از اين نميتونه بگه!

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۰:۰۵

29 مرداد عزاي عمومي در مرگ دانش و فضيلت و اخلاق است.

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۰:۲۷

درود بر مطهري با غيرت

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۰:۳۶

يادم نمي رود که در يک مجلس عزاداري وقتي به آقاي فرجي دانا زيارت عاشورا مي خواستيم بدهيم از جيبش زايرات عاشورايي را درآورد و گفت من هميشه همراه دارم.آقاي فرجي دانا يک انسان با ادب و دانشمند و مدير و مومن و انقلابي بود.فقط جرمش اين بود که اسرار هويدا مي کرد.بنده خودم شاهد بودم که معاون پشتيباني يک نهاد انقلابي دانشگاهي به راحتي و بدون شايستگي بورس خارج گرفت و به راحتي تبديل به داخل کرد.براي اين نمايندگان متاسفم.

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۱:۰۴

جناب دکتر مطهري عزل مديران لايق در دانشگاه ها و دانشکده ها از نظر مبارکتان جفا به اموزش عالي نيست و مظلوم واقع شدند اين مديران دلسوز نيست عزل مديران لايق در زمان چه وزيري اتفاق افتاد؟؟؟ من به شما نويد مي دهم اگر مجلس نهم يک کار اساسي و دلسوزانه براي کشور و دانشگا ها کرده باشد همين استيضاح فرجي دانا است شما بعنوان نمايند دلسوز نظام اگر وزير در جمع دانشجويان بيان کند من اگر رانت و امتياز مي دادم به نمايند گان استيضاح مطرح نبود اين براي شما و مجلس قابل تحمل است ايا شما مي تواند تحمل اين تحمت بزرگ را داشته باشيد .؟؟؟؟؟ ايا سياسي کردن دانشگاه هر روز امضاء جمع کردن و گروه بندي کرد دانشگاه و هزاران اما و اگر ديگر جفا به دانشگاه نيست؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۱:۰۵

من از درون دانشگاه با شما صحبت مي کنم وزيري که هنوز اطلاع ندارد که بايد براي مديران ستادي و همه مسئولين استعلام بگيرد فکر مي کنيد بر اوضاع اموزش عالي کشور احاطه دارد اقاي مطهري من بعنوان يک هيات علمي در دانشگاه مي بينم با رواج باند و باند بازي و سياسي کاري ها چه جفاي مضاعفي به آموزش عالي کشور در اين مدت 9 ماهه شده است. جناب مطهري تر بخدا سري به يکي از دانشگا هاي بزرگ شمال کشور بزند خواهيد ديد چه جفاي در حق مديران لايق در دانشگاه و دانشکده هاي اين دانشگاه شده است. اي کاش شما واقع بين مي بوديد. اين را ما افتخار مجلس نهم مي دانيم و مطمئن هستيم که مجلس محترم با هيچ کسي تعارف ندارد و به مصلحت کشور توجه دارد

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۱:۰۸

استيضاح وزير سياسي نيست واقعا سياسي نيست واقعا جفا هم به اموزش عالي نيست . جفا جنجالي است که عده اي به دفاع از وزير تومار و امضاء جمع مي کنند و دانشگاه ها را با جاي ديگر اشتباه گرفته اند

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۱:۱۵

برعكس تصور مشكل از نماينده هاي منفعل مجلسه كه اكثرا هم از شهرستانهاي دور افتاده با لابيهاي طايفه اي به مجلس ميان و متاسفانه به سرعت رنگ عوض مي كنند اتفاقا تعداد اونها تو مجلس زياد هم هست.

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۱:۲۶

متاسفانه اظهار نظر ها بيشتر سياسي و حب حزب و جريان خاشي است .

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۲:۴۳

اقاي مطهري اگر شما دلسوز فرجي دانا بوديد چرا در صف مخالفين استيضاح حرف نزديد شايد حرف شما تااثير گذار بود شما مي گوييد سياسي بود شما چرا براي نظام اموزش عالي که دغدغه رهبري و دلسوزان نظام مي باشد نگران نيستيد چرا استيضاح را يک جريان سياسي تلقي مي کنيد حيف است شما چنين حرف مي زنيد

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۳:۲۰

وقتي از عملکرد دولت در وزادت علوم دفاع مي شود به اين معني است که قوانين مملکت را بايد نديده گرفت. حتي اگر قوانين اشکالي دارد بايد اصلاح شود نه با آن مبارزه کرد. سياست دولت در اخراج افراد در دانشگاه ها بودن ابراز هيچ دليل يا بيانيه نبود و فقط براي بکارگماردن حاميان سياسي بنظر مي رسد که اهميتي به مقررات جاري در آن نبود.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۱ ۰۰:۱۸

برا منم سواله که چرا آقاي مطهري رو برا دفاع انتخاب نکردن ؟!! آقاي روحاني عملکرد مطلوبي در اين مورد نداشت :(

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۱ ۰۰:۵۹

جناب اقاي مطهري مطمئن باش در برابر انقلاب عزيزمان و نظام جمهوري اسلامي فرزند شهيد مطهري بودن هرگز نميتواندحاشيه امن شما باشد.به نظر ميرسد مدتيست جنابعالي از رياست مجلس و دوستان قديم فاصله و موضع انفعالي گرفته ايد. ولي ازشما بعيد است که بعنوان يک فرد سياسي تا اين حد ساده وسطحي نگر باشيد متاسفم باش تا گذشت زمان قضاوت کند

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۱ ۰۸:۰۵

کساني که تهمتهاي نا روا به اقاي فرجي دانا زدند فکر اون دنيا را نکردند که چگونه جواب خدا را بدهند. بايد آدمهاي کار کشته در مجلس از فرجي دانا دفاع ميکردند. درود بر مطهري که هميشه حق را ميگويد

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۱ ۰۹:۰۳

لطف کنيد نام سرداران چون فضلي و نقدي را وارد اين مسائل نکنيد اين سرداران سربازان بي ادعاي حضرت آقا هستند.