• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93061810811
  • خبرنگار : 71503

اظهارات متفاوت کیانوش عیاری در جشن فیلم کوتاهی‌ها

اظهارات متفاوت کیانوش عیاری در جشن فیلم کوتاهی‌ها

پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران با اهدای "نشان ویژه" به کیانوش عیاری به پایان رسید.

پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران با اهدای "نشان ویژه" به کیانوش عیاری به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)کارگردان «خانه پدری» در جشن فیلم کوتاه بعد از پخش تصاویر ویدیوئی فیلم «بودن یا نبودن» به روی صحنه رفت و گفت: نمی‌دانم چون این فیلم پخش شده است باید عقده‌گشایی کنم یا نه. خوشحالم که از دست جعفرپناهی یا این صخره محکم جایزه‌ام را دریافت می‌کنم.

این کارگردان یادآور شد: اجازه بدهید کمی به عقب‌تر برگردم، فیلم «شبح کژدم» در سالی که ساخته شد بر اثر سوء تفاهم کاملا مضحکی، ضربه خورد. چند سال بعد فیلم «آبادانی‌ها» ضربه خورد و طی شش روز در حقارت‌بارترین شرایط ممکن، نمایش داده شد. فیلم «آن سوی آتش» هم همین طور و گفتند اگر این فیلم پایش را از کشور بیرون بگذارد به منزله پتکی علیه نظام خواهد بود.

او افزود: فیلم «بودن یا نبودن» هم در سال 1376 اکران شد و به دلیل آن که گفتند مسلمانان را وحشی نشان می‌دهد، در چهارمین روز اکران خود از پرده‌ی سینما پایین کشیده شد و به نظر می‌رسد این سوء تفاهم با فیلم «خانه پدری» ادامه دارد.

کیانوش عیاری خطاب به علیرضا رضا داد (مشاور رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر )که در این مراسم حضور داشت، گفت: آقای رضا داد فکر نکنید این صحبت‌ها را به خاطر آنکه مقدمه اکران فیلم «خانه پدری» باشد، می‌گویم. به نظر می‌رسد فیلم‌های من، جعفر پناهی و برخی دیگر از دوستان دچار این سوء تفاهمات بچه‌گانه می‌شود و اینگونه است که فیلم آقای حاتمی کیا اکران می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد.

این کارگردان در بخش پایانی سخنانش با تقدیر از انجمن فیلم کوتاه برای این برنامه تقدیر، بیان کرد: از انجمن سینمای فیلم کوتاه تشکر می‌کنم و امیدوارم استحقاق این را داشته باشم که در معرض چنین نگاه‌هایی قرار بگیرم.

جعفر پناهی که به همراه مجید برزگر برای اهدای جایزه فیلم کوتاه(ایسفا) به کیانوش عیاری به روی صحنه رفته بود، بیان کرد: در سینمای ایران برخی آدمها هستند که تمام رفتار و کردارشان راهگشای سینماگران است. زمانی که دانشجو بودم درباره صدای روی صحنه تحقیق می‌کردم، در ان زمان آقای عیاری و مسعود بهنام در حال ساخت فیلم «شبح کژدم» بودند و برای اولین‌بار از صدای سرصحنه استفاده می‌کردند.

او گفت: کیانوش عیاری مانند آن عکس‌های بدون شرح است که نمی‌توان برایش شرحی نوشت. افتخار می‌کنم عضو سینمایی هستم که در آن آدمهایی مانند عیاری حضور دارند. همیشه آرزویم این بوده که از دستان او جایزه بگیرم.

مجید برزگر نیز ضمن تبریک به رخشان بنی اعتماد به خاطره دریافت جایزه فیلمنامه «قصه‌ها» در جشنواره فیلم ونیز یادآور شد: قرار بود فردی که سال گذشته نشان انجمن فیلم کوتاه را دریافت کرده در سال جدید جایزه را به نفر بعدی اهدا کند. امروز هم قرار بود خانم بنی اعتماد در این جشن حضور داشته باشد اما چون امروز از ایتالیا برگشته و شب هم عازم کانادا هستند، نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند.

رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران ادامه داد: سعی می‌کنیم همچنان هویت مستقل خود را حفظ کنیم. تصمیم گرفتیم این جشن را به همین شیوه ساده برگزار کنیم چون فکر کردیم چیزی از ما کم نمی‌شود.

او افزود: فکر می‌کنم شاهد فیلم‌های خوبی از بچه‌هایی هستیم که از این مسیر وارد سینما می‌شوند. با آقای علم الهدی هم صحبت کرده‌ایم که همه 77 فیلم برگزیده شده را به گروه هنر و تجربه معرفی کنیم و شرایط اکران آنها نیز در خانه سینما فراهم شود.

برزگر با بیان اینکه بعد از پایان جشن، آن را آسیب شناسی خواهیم کرد، گفت: می‌دانیم که در جشن خطا هم داشته‌ایم اما تلاش می‌کنیم که آکادمی به صورت علمی برگزار شود. تصمیم داریم آکادمی را در طول سال برگزار کنیم که به یکباره شاهد ارسال حجم بسیاری از آثار به دبیرخانه نباشیم.همچنین خانه سینما این امکان را به ما داده است تا هر هفته بتوانیم آثار را نمایش بدهیم و بتوانیم برگزیدگان را در طول ماه معرفی کنیم.

مدیر عامل خانه سینما در ادامه پنجمین جشن مستقل فیلم کوتاه که شامگاه دوشنبه (17 شهریور ماه) در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد، بیان کرد: در این چند ماه که من اسم آن را بازگشایی خانه سینما نمی‌گذارم چون به عقیده من خانه سینما اصلا بسته نبوده که باز شود، فضای خوبی ایجاد شده است.

مهدی عسگرپور افزود: ایجاد فضاهای دوستانه خوب است. استراتژی که امسال برای برگزاری جشن‌ها اجرا شد، گریز ناپذیر بود. به نظر می‌رسد ایجاد تغییرات اساسی به روند تولید و اکران فیلم کمک کند. دوستانی که به کشورهای خارجی سفر داشته‌اند می‌توانند شهادت دهند که می‌توانیم حداقل از نظر تولید در مقایسه با آنها سرمان را بالا بگیریم.

او تصریح کرد: اینکه در این فضاها که دولت و صنف هم کمک می‌کنند و رابطه دوستانه‌ای شکل گرفته, هم آوایی رخ بدهد موضوع مهمی است. امیدوارم سال آینده بتوانیم جبران مافات کنیم.

در ادامه این مراسم محمد بزرگ‌نیا نیز بیان کرد: قبل از جشن با آقای برزگر صحبت بود و می‌گفت امکان مالی این وجود داشت که جشن را در یک سالن بزرگتر و با شکوه‌تر برگزار می‌کردیم بنابراین ممنونم که به خاطر همکاری با خانه سینما این جشن را ساده و در همین جا برگزار کردید.

اجرای این مراسم را امیر شهاب رضویان- کارگردان سینما برعهده داشت که با طنازی‌های بسیاری فضای مفرحی را بوجود آورده بود.

آناهیتا قزوینی‌زاده برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی، جایزه خودش را به هوشنگ گلمکانی روزنامه‌نگار و منتقد سینمای ایران تقدیم کرد.

بنیامین هفت لنگ برنده تندیس بهترین فیلم کوتاه تجربی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: بچه‌هایی که در این جشن حضور دارند اگر یک ساعت زیر آب بمانند، نمی‌میرند. این‌ها زمانی می‌میرند که تندیس‌های خود را در خانه بگذارند و مجبور شوند برای امرار معاش خود مسافرکشی کنند یا فیلم مجالس عروسی را بگیرند.

نیما عباس‌پور، مدیر هماهنگی این جشن نیز آماری از فیلم های کوتاهی که به دبیرخانه ارسال شدند، داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رضا داد، محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، فرهاد توحیدی، ابراهیم مختاری،امید روحانی، هوشنگ گلمکانی، هوشنگ مرادی کرمانی، مرتضی رزاق کریمی، شهرام مکری و... از جمله حاضران در این جشن بودند.

جشن برترین‌های فیلم کوتاه سینمای ایران

جشن برترین‌های فیلم کوتاه سینمای ایران

جشن برترین‌های فیلم کوتاه سینمای ایران

جشن برترین‌های فیلم کوتاه سینمای ایران

جشن برترین‌های فیلم کوتاه سینمای ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha