• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۳ / ۰۰:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93070603117
  • خبرنگار : 71191

این یک تحریف تاریخی است!

این یک تحریف تاریخی است!

یک مدرس دانشگاه گفت: حذف نشانه‌ها از روی بناهای تاریخی، تحریف تاریخ است و توجیه درستی برای از بین بردن نشانه‌های گذشته در بناهای تاریخی ندارد.

یک مدرس دانشگاه گفت: حذف نشانه‌ها از روی بناهای تاریخی، تحریف تاریخ است و توجیه درستی برای از بین بردن نشانه‌های گذشته در بناهای تاریخی ندارد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در «جشنواره‌ی موسیقی تهران» که 12 تا 18 شهریور در عمارت تاریخی «مسعودیه» برگزار شد، بسیاری از شرکت‌کنندگان ‌سوال مشترکی درباره‌ی علت وجود عبارت معاصر «جمهوری اسلامی» بالای دو طاووس گچ‌بری شده در بنای «دیوان‌خانه» داشتند، کلمه‌ای که به گفته‌ی اسکندر مختاری - از قدیمی‌ترین کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران - مربوط به قبل از واگذاری این بنای تاریخی به سازمان میراث فرهنگی یعنی قبل از سال 1376 و در زمان استقرار وزارت آموزش و پرورش در این مکان تاریخی است.

در این اقدام نخست گچ‌بری شیر و خورشید حذف و سپس عبارتی معاصر به جای آن قرار گرفته است.

این در حالی است که دکتر حسن کریمیان که دروس حفاظت و مرمت آثار تاریخی را در گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران تدریس می‌کند، این اقدام را یک تحریف تاریخی دانست و افزود: آن اقدام اساسا مغایر با اصول مرمت است و یک نوع تحریف تاریخی محسوب می‌شود. تردیدی نیست که اقدامات اخیر مرمت‌گران کشور در دهه‌های گذشته عموما در حد استانداردهای بین‌المللی انجام شده است، اما در مورد این موضوع خاص فقط می‌توان گفت آن یک تحریف تاریخی است.

او تأکید کرد: ممکن است علامت شیر و خورشید در اثر هیجانات پس از انقلاب اسلامی حذف شده باشد، اما از نوع قاب‌بندی کتیبه‌ها و اجرای آن‌ها می‌توان این را دریافت که این کتیبه توسط مرمت‌گرانی ماهر در کادر ایجاد شده و جای گرفته است، اما متاسفانه اصل عمل با منشورهای بین‌المللی مرمت و اصول اخلاقی مغایر است.

این باستان‌شناس ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم بخش معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای رفع این معضل چاره‌اندیشی کند، چون آن اقدام از یک طرف منشور ونیز را زیر سوال می‌برد و از طرف دیگر با توجه به هدفی که برای مرمت آثار تاریخی یعنی حفاظت از شواهد تاریخی در کنار احیای آن‌ها در نظر گرفته شده، پیشنهاد می‌کنم این موضوع نخست در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح و با مجوز اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

کریمیان اضافه کرد: یقینا مسئولان میراث فرهنگی موافقت می‌کنند که این گونه اشتباهات تاریخی اصلاح شوند. اگر برای بازگرداندن فرم اولیه در این کتیبه مشکلاتی وجود دارد دست‌کم می‌توان جای آن را بدون هیچ تزییناتی خالی گذاشت یا نوشته‌ای در آن محل نصب شود و علت مغایرت تاریخ ساخت بنا و کتیبه توضیح داده شود.

وی تاکید کرد: باید دقت کرد که گاهی اوقات حتی تغییر نام بناها نیز می‌تواند با روح اصول و منشورهای حفاظتی در مغایرت قرار گیرد. به عنوان مثال بنایی که در دوره‌های تاریخی گذشته ساخته شده است را باید با همان نام ثبت و معرفی کرد چون اگر نام جدیدی به خود بگیرد، تحریف تاریخی رقم می‌خورد که باید از آن پرهیز کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۱۳ ۱۱:۱۲

حرفي کاملا منطقي و علمي است