• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۳ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93091107061
  • خبرنگار : 71456

پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون تا پایان هفته

پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون تا پایان هفته

تلاش ناسا برای اعزام فضانوردان به منظومه شمسی، پایان هفته جاری با پرواز آزمایشی نمونه اولیه اوریون و دو بار مدارگردی آن حول زمین، آغاز می‌شود.

تلاش ناسا برای اعزام فضانوردان به منظومه شمسی، پایان هفته جاری با پرواز آزمایشی نمونه اولیه اوریون و دو بار مدارگردی آن حول زمین، آغاز می‌شود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، مدارگردی بدون‌سرنشین این فضاپیما روز پنج‌شنبه (13 آذر) انجام خواهد شد و فقط 4.5 ساعت طول می‌کشد.

موشک دلتا چهار روز پنج‌شنبه، اوریون را از پایگاه نیروی هوایی کیپ‌ کارناوال در فلوریدا به فضا خواهد برد و ساعت این پرتاب 12:05 به وقت گرینویچ (15:35 به وقت تهران) اعلام شده است.

در این پرواز آزمایشی، عملکرد رایانه‌ها، سپر حرارتی، چترهای نجات و سایر تجهیزات مورد بررسی قرار خواهند گرفت؛ کپسول فضایی پس از رسیدن به ارتفاع 5800 کیلومتری، با سرعت بالغ بر 32 هزار کیلومتر در ساعت به جو زمین بازمی‌گردد که در این شرایط حرارت به 220 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

از زمان ماموریت‌های آپولو، این طولانی‌ترین مسیری است که یک کپسول ساخته‌شده برای انسان‌ها می‌پیماید.

ناسا برای انجام این آزمایش 375 میلیون دلار هزینه کرده که شامل هزینه ساخت کپسول اوریون نمی‌شود؛ بودجه اصلی پروژه هشت میلیارد دلار است که احتمالا به 15 میلیارد افزایش خواهد یافت.

چنانچه همه چیز خوب پیش برود، اوریون در پایان پرواز آزمایشی‌اش در آن سوی ساحل Baja در مکزیک در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد و کشتی‌های نیروی دریایی امریکا آن را برای استفاده‌های آتی بازیابی خواهند کرد.

مقصدهای اعلام‌شده برای اوریون اصلی، سیارکی خواهد بود که مدار ماه آن را محاصره کرده است. این تفحص در دهه 2020 انجام خواهد شد و سفر به مریخ نیز برای دهه 2030 پیش‌بینی شده است.

اوریون اصلی نخستین فضاپیمای جدید برای انسان‌ها پس از شاتل‌های فضایی بازنشسته است و مجهز به زیستگاه‌هایی برای سفرهای بالقوه مریخ خواهد بود.

پرتاب‌های این سامانه فضایی توسط مگاموشکی انجام خواهند شد که در حال حاضر توسط ناسا در حال تولید است و «سیستم پرتاب فضایی» یا SLS نام دارد. تاریخ نخستین پرتاب اوریون با این موشک سال 2018 اعلام شده و این پرتاب بدون‌سرنشین خواهد بود. اولین ماموریت سرنشین‌دار اوریون نیز در سال 2021 عملی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha