• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: فناوری

کشف پیام‌های مغناطیسی در شهاب‌سنگ‌ها

محققان دانشگاه کمبریج موفق به کشف پیام‌های مغناطیسی از اوایل شکل‌گیری منظومه شمسی در شهاب‌سنگ‌ها شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان با استفاده از میکروسکوپ انتشار تصویر- الکترون (PEEM) در مرکز تحقیقات ادلرسهوف برلین، اطلاعات ذخیره شده در مناطق مغناطیسی در نمونه‌های شهاب‌سنگ را مورد بررسی قرار دادند.

محققان موفق به شناسایی مناطق خاص مملو از نانوذراتی شدند که از لحاظ مغناطیسی بسیار پایدار بودند؛ تنوع قابل ملاحظه‌ای در ویژگی‌های مغناطیسی مشاهده شد.

یک منطقه غیرمعمول موسوم به منطقه ابری شامل هزاران ذره کوچک مواد فوق‌العاده مغناطیسی موسوم به tetretaenite شناسایی شد.

این نانوذرات به قطر 50 تا 100 نانومتر قادر به حفظ سیگنال مغناطیسی هستند. رصدها نشان می‌دهد که میدان‌های مغناطیسی به جای انتقال حرارتی توسط انتقال ترکیبی ایجاد شده‌اند.

به گفته «ریچارد هریسون» سرپرست تیم تحقیقاتی، این نتایج دیدگاه قبلی درخصوص نحوه ایجاد میدان‌های مغناطیسی در اوایل شکل‌گیری منظومه شمسی را تغییر می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Nature منتشر شد.