• سه‌شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93120502823
  • منبع : نمایندگی سمنان

"پرور" خالی از سکنه سکونتگاه حیات‌وحش + عکس

"پرور" خالی از سکنه سکونتگاه حیات‌وحش + عکس

ایسنا/سمنان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ‌سمنان با اشاره به اینکه این استان یکی از متنوع ترین اقلیم‌های کشور است، گفت: این استان می‌تواند مقصد خوبی برای سفرهای نوروزی دوستداران طبیعت و آثار تاریخی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ‌سمنان با اشاره به اینکه این استان یکی از متنوع ترین اقلیم‌های کشور است، گفت: این استان می‌تواند مقصد خوبی برای سفرهای نوروزی دوستداران طبیعت و آثار تاریخی باشد.

حسین خواجه‌بیدختی ‌در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، از پرور به عنوان یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده این استان یاد و اظهار کرد: در واقع پرور نام روستایی خالی از سکنه در شمال‌شرق مهدیشهر است، اما در عین حال‌ پرور به محدوده‌ای اطلاق می شود که دربرگیرنده روستاهای پرور، کاورد، تمام، تلاجیم، فینسک و ملاده نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه این منطقه بر اساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید" منطقه حفاظت شده" اعلام شده است، اظهار کرد: پوشش گیاهی منطقه از تنوع خاص جنگلی متنوعی شامل عرصه‌های جنگلی، مرتعی و مراتع مشجر است.

خواجه‌بیدختی افزود: مهمترین راه ارتباطی این منطقه، راه ارتباطی شهمیرزاد به فولاد محله است. این راه آسفالت بوده و تنها راه ارتباطی مناسب به منطقه است‌. البته در داخل منطقه نیز راه‌های شوسه‌ای وجود دارد که عمدتا روستاهای منطقه را به هم متصل می‌کند. ضمن اینکه از نظر امکانات زیر‌بنایی، منطقه دارای برق و تلفن است، اما هنوز گازرسانی نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه در مجموع، منطقه پرور دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی است، تصریح کرد: ‌درگاه تاریخی هیکو در شمال این منطقه و خانه تاریخی ابراهیم خان در ملاده، همچنین وجود انواع گونه‌های جنگلی و مرتعی، وجود گونه‌های جانوری متنوع در منطقه- به صورتی که یک چهارم گونه‌های پستاندار کشور‌ در این منطقه دیده می‌شود‌- از دیگر جاذبه‌های این بخش است.

وی افزود: اختلاف دما با شهر سمنان به ویژه در تابستان، وجود ارتفاعات مختلف از صخره‌های کوهستانی و نیمه ماهور، چشمه سارهای متعدد و وجود ییلاق‌های متعدد و تنوع گیاهان دارویی از جمله این جاذبه‌ها هستند که در کنار برخورداری از راه ارتباطی مناسب(در مسیر راه شهمیرزاد-ساری)‌، می‌تواند سرمایه گذاری در صنعت گردشگری منطقه را توجیه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه در منطقه حفاظت شده پرور گونه‌های شاخص و متفاوت از حیات وحش دیده می‌شود، تصریح کرد: از گونه‌های شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شد‌ه پرور می‌توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار و... اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha