• پنجشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 93120704266
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رییسی: روحانیت مطمئن‌ترین مرجع در مسائل سیاسی و اجتماعی است

رییسی: روحانیت مطمئن‌ترین مرجع در مسائل سیاسی و اجتماعی است

دادستان کل کشور گفت: رمز ماندگاری روحانیت پس از 35 سال علی‌رغم توطئه‌ها و مشکلاتی که وجود داشت آن است که روحانیت ما به عنوان مرجع و ملجأ مردم، هنوز مطمئن‌ترین مرجع در مسائل سیاسی و اجتماعی در میان مردم هستند.

دادستان کل کشور گفت: رمز ماندگاری روحانیت پس از 35 سال علی‌رغم توطئه‌ها و مشکلاتی که وجود داشت آن است که روحانیت ما به عنوان مرجع و ملجأ مردم، هنوز مطمئن‌ترین مرجع در مسائل سیاسی و اجتماعی در میان مردم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در دومین یادواره شهدای طلبه و روحانی اهواز، با بیان اینکه علما و روحانیون، وارثان انبیاء و معلمان بشریت‌اند، خاطرنشان کرد: این وارثان در دو امر با همه نخبگان عالم تفاوت دارند و آن پیمان با خداوند در تعلیم و تعدیل جامعه است. خداوند از علما این دو میثاق را اخذ کرده است، اولین پیمان عالمان با خدا پیمان تعدیل و مبارزه با فساد است و دیگری پیمان تعلیم و یاد دادن است. سیره علمای بزرگ در طول تاریخ همین بوده است که هم به تربیت نفوس مستعده پرداختند و هم در مسیر مبارزه با فساد میدان‌دار بودند.

وی با اشاره به کتاب «انسان 250 ساله» مقام معظم رهبری گفت: این کتاب تبیین گفتمان امامت در طول تاریخ 250 ساله است. در این کتاب می‌بینیم که در سیره ائمه(ع) در زمینه حاکمیت توحید، گسترش عدالت اجتماعی و مبارزه با ظلم، هیچ تفاوتی مشاهده نمی‌شود. گویی یک انسان است که 250 سال عمر کرده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: گفتمان علما و بزرگان ما نیز در طول تاریخ، گفتمان توحید و ضدیت با فساد و ظلم بوده است. به سیره هر کدام از بزرگان نگاه کنید این پیمان تعدیل و تعلیم را در سیره آنها می‌بینید.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بسیاری در عالم هستند که در جایگاه تعلیم هستند و به خوبی‌ها و پاکی‌ها و صداقت و ... دعوت می‌کنند. پس فرق روحانیت با دیگر معلمان عالم در چیست؟ تفاوت بین روحانیت تشیع و علما با کسانی که در جایگاه تعلیم قرار دارند تفاوت میان سیاقت و قیادت است. امروزه بسیاری در عالم مردم را به خوبی‌ها و پاکی در سخن و کلام و نوشته‌های خود سوق می‌دهند. تفاوت بین این دو گروه تفاوت میان «بیایید» و «بروید» است. کسی که در قله قرار دارد به مردم می‌گوید من واصل شدم، به سوی من بیایید. انبیاء و علما و شهدای روحانیت ما در قله قرار دارند و ما را به سمت ملکوتی و ربانی شدن دعوت کردند.

وی ادامه داد: امام بزرگوار ما که سیره ایشان همواره الهام‌بخش بوده و هست، خود، انسانِ عالمِ عاملِ واصل و وارسته است و در قله قرار دارد. شیخ طوسی، علامه حلی، شیخ انصاری همه در این جایگاه قرار دارند و اینکه قشر روحانیت در میان اقشار جامعه ما بالاترین رقم شهدا را دارد معنایش این است که روحانیت می​گویند: بیایید و ما را به واصل شدن دعوت می‌کنند.

دادستان کل کشور ادامه داد: رمز ماندگاری روحانیت پس از 35 سال علی‌رغم توطئه‌ها و مشکلاتی که وجود داشت آن است که روحانیت ما به عنوان مرجع و ملجأ مردم، هنوز مطمئن‌ترین مرجع در مسائل سیاسی و اجتماعی در میان مردم هستند.

وی با بیان اینکه رسالت امروز روحانیت رسالت بسیار سنگینی است،‌ خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) جان خود را برای آنکه جامعه را از جهل برهاند فدا کرد. یکی از جلوه‌های جهل‌زدایی که در کربلا به برکت عاشورای اباعبدالله(ع) انجام شد انقلاب اسلامی بود و این برکات در طول تاریخ خواهد بود تا این انقلاب به دست وجود مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) برسد.

رئیسی خطاب به خانواده شهدا گفت: برکت شهیدان به خون خفته خوزستان عزیز و شهدای روحانیت این بیداری است که در جهان اسلام واقع شد. امروز آنچه به عنوان بیداری اسلامی در کشورها ایجاد شده است برکت این خون‌های مطهر است.

دادستان کل کشور اظهار کرد: امروز جاهلیتی که با آن مواجه هستیم همان جاهلیت قدیم است که با دانش، فناوری اطلاعات، امپراتوری رسانه‌ای و با کلاهک‌های هسته‌ای مدرنیزه شده است؛ اما امروز آنچه جاهلیت مدرن بر زبان دارد زشت‌ترین و بدترین افعال را نسبت به جامعه بشریت انجام می‌دهد. چه چیزی را بدتر از این می‌بینید که امروز شاخصه تمدن و مدنیت را در جوامع بشری همجنس بازی قرار دهند؟ این بدترین نگاه به انسان، جامعه و حیات انسانی است.

وی با اشاره به حدیث «ان للحق دولة و للباطل جولة» ادامه داد: مبنای حاکمیت هستی بر اساس حق است. چنین نیست که تصور کنیم روزی حق حاکم باشد و روزی باطل. همواره توحید بر عالم حاکم است. پایداری، ثبات و استقرار از آن حق است و باطل جولانی کوتاه مدت دارد.

رییسی اظهار کرد: چنین نیست که برخی تصور می‌کنند که کنار آمدن با نظام استکبار وضع ما را متحول خواهد کرد. تحول ما در گرو دستان توانمند مردم بزرگ ایران است. امام(ره) ما به ما آموختند دو امر رمز ماندگاری کشور است؛ یکی اتکا به خدا و دیگری اعتماد به نفس است. چنین نیست که روزی با کنار آمدن با استکبار وضع ما متحول شود؛ چرا که در سیره استکبار چنین نیست که به فکر منافع مردم باشد. تضمین حیات طیبه مردم در این دو امر است و پیام شهیدان به ما نیز همین است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ایثارگری در این مسیر می‌تواند وضعیت ما را متحول کند و شرایط را بر ما آسان سازد، گفت: راه برون‌رفت از تهدیدها و تحریم‌ها ایثارگری و مقاومت و اصرار بر اصول و مبانی است و تنها راه همان اقتصاد مقاومتی است که رهبرمان نیز بر آن تاکید دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برای این استان گام‌های بسیاری در جهت توسعه برداشته شده است، اما یکی از حقوق جدی مردم در یک فضای با سلامت زندگی کردن است که جزء حقوق عامه مردم است و تاریخ حیات انسان نشان می‌دهد هر جا محیط زیست با دستکاری بشر مواجه شده دچار اخلال‌هایی شده است؛ لذا جا دارد نسبت به مشکلی که مقام معظم رهبری به آن توجه نشان دادند، این حق عام که زندگی در محیط زیست سالم است به همت مسئولان پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌ها و اقدامات لازم انجام شود و مردم استان در یک فضای سالم، قهرمانانه از مرزهای جمهوری اسلامی ایران مرزبانی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha