• جمعه / ۸ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93120804376
  • خبرنگار : 71442

عمر مطبوعات کاغذی در گفت‌وگو با یک مدرس دانشگاه

به دست گرفتن روزنامه، عادت فرهنگی قشنگی است

به دست گرفتن روزنامه، عادت فرهنگی قشنگی است

یک مدرس ارتباطات معتقد است: رسانه‌های اینترنتی نمی‌توانند کاملا جایگزین روزنامه‌های کاغذی شوند.

یک مدرس ارتباطات معتقد است: رسانه‌های اینترنتی نمی‌توانند کاملا جایگزین روزنامه‌های کاغذی شوند.

وی همچنین تاکید کرد: به دست گرفتن و لمس کردن روزنامه‌ها خود یک عادت فرهنگی می‌تواند باشد که قشنگ است.

دکتر علیرضا دهقان‌نیری - دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا،‌ درباره عمر مطبوعات کاغذی در مقابل رسانه‌های مجازی، گفت: روزنامه‌های کاغذی فقط جنبه اطلاع‌رسانی و خبر ندارند هر چند بخش زیادی از محتوای روزنامه‌ها فقط خبر است اما روزنامه فقط خبر صرف نیست‌. روزنامه‌، مطالب تفصیلی دارد‌، اظهار نظر دارد‌، در زمینه‌های خاصی مطلب می‌نویسید که آن مطالب فوریت ندارد؛ به عنوان مثال اظهار نظر درباره‌ی یک مساله سیاسی یا اقتصادی روز، مساله‌ای نیست که فوریت زمانی داشته باشد. موضوعی ممکن است یک هفته، یک ماه یا چند ماه کشش داشته باشد؛ بنابراین مساله فوریت در مورد خبرهای ناگهانی‌، جا ماندن روزنامه‌ها از این نوع خبرها ممکن است برای مطبوعات کاغذی بیش بیاید ولی روزنامه‌ها چون کار کردهای دیگری دارند از جهت سرگرمی مطالب تحصیلی‌، مقاله‌، اظهار نظر و آموزش‌هایی که می‌دهند که جنبه فوریتی ندارد از آن جهت خیلی عقب نمی‌افتند.

او دامه دارد: سایت‌های خبری در مقایسه با روزنامه‌های کاغذی محدودیتی در استفاده دارند‌ و آن به همراه نبودنشان و در دسترس نبودشان است. البته با وجود موبایل همراه ممکن است این قابلیت را داشته باشند ولی از جهت اینکه خود این صفحه را مقابل مان گرفتن و لمس کردن آن خودش یک عادت فرهنگی می‌تواند باشد قشنگ است.

دکتر دهقان همچنین در مقایسه مطالعه فرد توسط روزنامه یا کتاب با مطالعه توسط سایت خبری گفت: در مورد مطالعه شاید مطلب ما همان باشد اما به قول مک لوهان رسانه همان پیام است. اما شکل آن پیام هم مهم است. اینکه چه برخوردی به لحاظ فرهنگی آدم‌ها با آن نوشته کنند بتوانند آن را لمس کنند تا بزنند و هرجا می‌روند با خود ببرند و در هر حالتی از آن استفاده کنند اینها ویژگی‌هایی است که می‌تواند نشان دهنده این باشد که روزنامه‌ها باقی خواهند بود.

وی افزود: همه کارکردهایی که روزنامه‌های کاغذی دارند، همچنان با رسانه‌های جدید جایگزین نشده است. همچنین آن عادت روزنامه خواندن و لمس کردن روزنامه هم جایگزین نشده است و شاید هم هیچ وقت جایگزین نشود. عادت استفاده از روزنامه کاغذی به جای شیوه‌های جدید یک وجه فرهنگی است. هربار این عادت جایگزین شد و قابلیت‌هایی که روزنامه‌ها دارند کاملا جایگزین شد‌، ممکن است که دیگر عمرشان سربیاید ولی به نظر نمی‌رسد که در کوتاه مدت این اتفاق بیفتد و با روزنامه‌های کاغذی خداحافظی کنیم.

این مدرس دانشگاه مطرح کرد: به اصطلاح یک هم جواری بین رسانه‌های مجازی و مطبوعات کاغذی اتفاق می‌افتد که این اَشکال رسانه‌ای به صورت موازی ادامه حیات دادند که گاهی مطبوعات کاغذی جایگزین رسانه‌های مجازی می‌شود و گاهی بالعکس و یکی ممکن است رواج بیشتری داشته باشد و رسانه دیگری نتواند آن رواج را داشته باشد.

دکتر دهقان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مطبوعات کاغذی برای ادامه حیات چگونه باید جایگاه خود را همواره تثبیت کنند‌؟ اظهار کرد: روزنامه‌ها باید مزیت‌های خود را ببینند و با مزیت‌هایی که رسانه‌های اینترنتی دارند رقابت کنند؛ به عنوان مثال اگر مطبوعات کاغذی مزیت سرعت را ندارند و نمی‌توانند دراین خصوص کاری کنند، سراغ موضوعاتی بروند که سرعت خیلی در مورد آن خبرها ملاک نیست. روزنامه‌ها می‌توانند کار سایت‌های اینترنتی مشتری‌پسند را ادامه دهند و به جای اینکه این همه مطالب بسیار زیاد بنویسند مطالب مختصرتر بنویسند به ویژه در حوزه‌هایی که در اختیارشان است و در آن بخش‌هایی که مورد توجه خواننده است توجه و کار بیشتری انجام دهند.

او با انتقاد از قطع و اندازه برخی روزنامه‌ها گفت: برخی روزنامه هم به لحاظ حجمی و هم به لحاظ قطعی خیلی بزرگ هستند. همراه داشتن این نوع روزنامه‌ها ممکن است دردسر داشته باشد. می‌شود این قطع و اندازه را با تکنولوژی‌های برش و چاپ حل کرد. چه لزومی دارد روزنامه با این قطع و اندازه عریض و طویل برش داده شود؛ بنابراین مطبوعات کاغذی باید خودشان را با تغییرات روز تطبیق دهند و هرچه بیشتر خودشان را وفق دهند بیشتر می‌توانند دوام پیدا کنند.

علیرضا دهقان نیری در پایان گفت‌وگوی خود به خبرنگار ایسنا گفت: سایت‌های خبری همواره ممکن است در اعتماد مخاطب عقب‌تر باشند و نسبت به روزنامه‌ها کمتر اعتماد مخاطب را جلب کنند اما باز جلب اعتماد مخاطب راهی است که روزنامه‌ها می‌توانند در رقابت با سایت‌های خبری برآن دقت و توجه بیشتری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha