• سه‌شنبه / ۲ تیر ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94040200780
  • خبرنگار : 71021

روزهای پس از آتش‌سوزی و پلمب

روزهای پس از آتش‌سوزی و پلمب

در دو ماه گذشته دو هتل ایرانی از گردونه‌ خدمات‌رسانی خارج شدند، یکی آتش زده شد و دیگری به خاطر مسمویت زائران عربستانی پلمب شد.

در دو ماه گذشته دو هتل ایرانی از گردونه‌ خدمات‌رسانی خارج شدند، یکی آتش زده شد و دیگری به خاطر مسمویت زائران عربستانی پلمب شد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، کمتر شده پلمب هتلی سر و صدا راه بیاندازد و البته کمتر دیده شده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هتلی را از گردونه‌ خدمات‌دهی خارج کند؛ اما ماجرای این دو هتل به گونه‌ای بود که حتا رسیدگی به موضوع آن‌ها از مسؤولیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی خارج شد و به دستگاه قضایی سپرده شد.

اردیبهشت‌ماه امسال، هتل چهار ستاره تارا در شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی به خاطر مرگ یکی از کارکنانش به آتش کشیده شد. رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور گزارش دادند «مرگ مهماندار زن این هتل به خاطر قصد یک مأمور امنیتی دولت ایران برای تجاوز بوده»! چند روز بعد از آن حادثه درحالی که پرونده مرگ آن مهماندار در دادگستری آدربایجان غربی در دست رسیدگی بود، مردمِ تهییج شده‌، مقابل هتل تجمع کردند و آن را به آتش کشیدند. هتل بسته شد و هتلدار به خاطر آن آتش‌سوزی 8 تا 10 میلیارد تومان اعلام خسارت کرد.

"ناجا" چند روز بعد از این اتفاق اعلام کرد: «متهم حادثه، یک مأمور امنیتی نبود، بلکه کارشناس ارزیاب و استانداردسازی هتل بود.» کارشناسی که از سوی عامل چهارم (همان موسسه‌ی تأیید شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای استاندارسازی هتل‌ها) انتخاب شده بود.

براساس اظهارات نیروی انتظامی و دادگستری آذربایجان شرقی، متهم یا همان کارشناس استانداردسازی به دعوت مدیر هتل در آن مکان حضور داشت و قرار بود در ارتقاء سطح استاندارد‌ها به آن هتل کمک کند که البته این حضور سبب مرگ مهماندار زن آن هتل شد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسؤولیتی را درباره‌ی این جریان نپذیرفت و به موضوع وارد هم نشد؛ چرا که معتقد بود مساله شخصی است. معاون گردشگری این سازمان می‌گوید: «در ماجرای مهاباد خطای شخصی رخ داد و اتفاقی که افتاد از جنس گردشگری نبود که ما بخواهیم وارد شویم.»

او درباره‌ی این‌که فکر نمی‌کنید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در موضوع نظارت و استانداردسازی هتل، تعیین عاملان استاندارد و ارزیاب‌ها باید قوی‌تر عمل کند؟ بیان می‌کند: «در این موضوع مدیر هتل ضعیف عمل کرد. او این شخص را دعوت کرده بود. آن کارشناس که بدون دعوت به آن هتل نرفته بود.»

ماجرای دوم نیز به پلمپ هتل سه ستاره توحید مشهد برمی‌گردد که خردادماه امسال به خاطر استفاده از قرص برنج برای از بین بردن حشرات موزی سبب مسموم شدن 33 زائر عربستانی شد که چهار نفر از آن‌ها مردند. مسؤولیت رسیدگی به این هتل به خاطر حساسیت زیاد پرونده به دستگاه قضا سپرده شد. پنج نفر از عوامل هتل دستگیر شدند و هتل نیز پلمب شد.

البته معاون گردشگری برای پیگیری این اتفاق به مشهد فراخوانده شد‌،از مسمومان در بیمارستان عیادت کرد و خانواده‌هایشان را دلداری داد؛ اما حرف دیگری از آن سفر بیرون نیامد.

رحمانی‌موحد درباره اقدامات جدی‌تر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تشدید نظارت‌ها و برخوردها پس از اتفاقی که در هتل سه ستاره مشهد رخ داده است نیز به ایسنا می‌گوید: «ما دائم با هتل‌دارها جلسه داریم. وقتی یکی از بین چهارصد پانصد هتل خلاف می‌کند که نباید به خاطر آن یکی در مسجد را ببندیم. مدیر هتل اشتباه کرده تاوان‌اش را هم پس داده است.»

او اضافه می‌کند: البته نظارت‌ها تشدید خواهد شد. جدا از این به اتحادیه هتلداران کشور ابلاغ کردیم که ضرورت آموزش هتلداران و کارکنان را به تمام جامعه‌های هتلداری در سراسر کشور ابلاغ کند.

معاون گردشگری ادامه می‌دهد: جامعه و اتحادیه درست کردن که کار نمی‌شود، آن‌ها باید اعضا را نسبت به وظایف‌شان آگاه کنند و آموزش دهند. معلوم نیست این تشکل‌ها تاکنون چند کارگاه آموزشی برای اعضای خود در سطوح مختلف برگزار کرده‌اند و آن‌ها را با شرایط هتلداری و مسائل حقوقی آشنا کرده‌اند؟ همه کارها را که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نباید انجام دهد. ما نظارت فیزیکی خود را داریم. آموزش‌هایمان را هم می‌دهیم، تشکل‌ها هم وظایفی دارند که باید به آن‌ها بپردازند. در حالی که بعضی از آن‌ها فقط از سازمان توقع دارند.

جمشید‌ حمزه‌زاده، رییس اتحادیه هتلداران ایران درباره‌ی برخوردهای بعدی و جدی‌تری این تشکل به دنبال اتفاقات اخیر به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «هتل‌ها را الزام کردیم بیمه مسؤولیت در قبال مسافر داشته باشند تا در اتفاقات مشابه بتوانند پاسخگو باشند.»

او ادامه می‌دهد: «همین حالا برخی هتل‌ها بیمه مسؤولیت را دارند، ولی به صورت پراکنده آن را اجرا می‌کنند. قصد داریم تلاش کنیم این دستور جدی و کامل اجرا شود.»

حمزه‌زاده همچنین می‌گوید: «به هتلدارها توصیه کردیم تورهای غیرمجاز را در هتل‌ها نپذیرند و حتما از آژانس‌های دارای مجوز پذیرش مسافر داشته باشند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha