• یکشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94052513861
  • منبع : نمایندگی قم

آغاز جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ایران و 718 نقطه جهان

آغاز جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ایران و 718 نقطه جهان

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: جشن دهه کرامت در 77 کشور و 718 نقطه جهان برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: جشن دهه کرامت در 77 کشور و 718 نقطه جهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، سیدجواد جعفری در مراسم آغازین جشن‌های دهه کرامت و جشنواره امام رضا(ع)در شبستان حرم حضرت معصومه(س) گفت: جشنواره امام رضا(ع) با این هدف آغاز شد که در روز میلاد امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) فضای معنوی رضوی را در جامعه ایجاد کند.

مدیر عامل بنیاد امام رضا(ع افزود: استمرار این حرکت الهی باعث شد که در کوتاه‌ترین زمان رویشی تازه و الهی در ساحت فرهنگی کشور رقم زند که این رویش، دهه کرامت بود.

وی گفت: شورای هماهنگی دهه کرامت در سال 1386 زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی مشاور وزیر ارشاد و دبیر کانون مساجد کشور قرار گرفت و برکات بسیاری از جمله روز بزرگداشت امامزادگان در پنجم و روز گرامیداشت احمدبن موسی در ششم ذیقعده در تقویم فرهنگی کشور درج شد.

جعفری بیان کرد: رواج و گسترش این دهه مرهون نگاه خاص رهبر انقلاب به این دهه بود؛ در سفر رهبری در سال 89 و تبریک دهه کرامت از سوی ایشان زمینه بسط این روز در ایران و سراسر جهان فراهم شد.

وی اظهار کرد: اگر چه در ابتدا استان‌های خراسان رضوی، قم و فارس برای این جشنواره آغوش گشودند ولی پس از ایجاد 31دبیرخانه دائمی این دهه در طول سال بسط پیدا کرد و این کار به یک جریان مستمر مبدل شد.

مدیر عامل بنیاد امام رضا(ع) افزود: 900هزار اثر علمی و فرهنگی و هنری در حوزه معارف رضوی از مهمترین دستاوردهای این دهه بوده است و این جشن در 77 کشور و 718 نقطه جهان برگزار می‌شود.

وی گفت: تشکیل مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی در دستور کار قرار گرفته است تا ظرفیت جدیدی در خارج از کشور ایجاد شود و به همین دلیل از کشورهای اسپانیا، تونس، هند، عراق، پاکستان، آذربایجان، فیلیپین و کشمیر و... میهمان این دوره برای شرکت در مجمع هستند.

سید جواد جعفری همچنین روز گذشته در نشست خبری، کارنامه ۱۲ ساله این جشنواره را موفق ارزیابی کرد و یادآور شد: با اینکه برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) در طول ۱۰ روز در دهه کرامت برپا می‌شود، اما این جشنواره یک عملیات ۳۶۵ روزه است و تعداد زیادی از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور در بخش‌های دولتی و غیردولتی و همچنین آحاد مردم در برپایی آن سهم دارند.

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این جشنواره، شامل بخش مردمی، بین‌الملل و استان‌ها، درباره نحوه مشارکت شرکت‌کنندگان در این جشنواره، گفت: جشنواره امام رضا (ع) با مشارکت جمعی برگزار می‌شود به این ترتیب که هر یک از شرکت‌کنندگان آورده‌ای را به این جشنواره می‌افزایند و از طریق بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و طی قراردادی که منعقد می‌کنند، کمک‌هایی را دریافت خواهند کرد.

114 هزار نامه از 44 کشور جهان

جعفری با بیان این‌که «پنج عنوان از برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) توانسته‌اند از سطح ملی به سطح بین‌المللی ارتقا یابند» یکی از این برنامه‌ها را جشنواره نامه‌ای به امام رضا (ع) عنوان کرد که امسال 114 هزار نامه از بیش از ۴۰ کشور به این جشنواره ارسال شده است.

وی همچنین از حضور شاعرانی از ۱۵ کشور در جشنواره شعر عربی«یادمان دعبل خزاعی» از سری برنامه‌های جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در جوار بارگاه دعبل خزاعی و همچنین برگزاری جشنواره شعر رضوی به زبان آذری در استان آذربایجان غربی به عنوان دو برنامه شاخص دیگری که عنوان بین‌المللی دریافت کرده‌اند، نام برد.

به گفته دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، میهمانان خارجی این جشنواره هم طی روزهای ۳۱ مرداد و اول شهریور ماه نشست‌هایی را در تهران برگزار خواهند کرد.

جعفری گفت: برای تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی بر اساس ملاک‌های مشخص هم اساسنامه‌ای تدوین شده و قرار بر این است که از میهمانان جشنواره در ادوار گذشته که از قاره‌های آسیا و اقیانوسیه میهمان جشنواره بوده‌اند، یک مجمع با عنوان «مجمع خادمان فرهنگ رضوی» در روز اول شهریور ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شود.

جشنواره‌ای فرا مذهبی و فرا ملیتی

وی همچنین از تجلیل از پنج بانوی برگزیده در جشنواره امسال خبر داد و در خصوص برنامه این جشنواره برای جذب افراد از کشورهای مختلف و با مذاهب و حتی ادیان گوناگون به موضوع اصلی جشنواره یعنی «امام رضا(ع)»، گفت: جشنواره امام رضا(ع) یک جشنواره فرامذهبی و فرا قومیتی است و همه آحاد بشر از سراسر جهان، مدعوین آن هستند. کما اینکه امسال در میان میهمانان خارجی، غیرمسلمان هم داریم که در اختتامیه از وی تقدیر می‌شود.

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) همچنین در خصوص نحوه نظارت بر آثار دریافتی این جشنواره برای انتخاب بهترین‌ها، گفت: ما دو نوع نظارت خواهیم داشت؛ یکی نظارت تخصصی از سوی معاونت‌های وزارت ارشاد که در خصوص کیفیت آثار اعمال می‌شود. نظارت دیگر از طریق کارشناسان ارشاد در استان‌هاست که به وسیله نظرسنجی از نخبگان و همچنین مردم در استان‌ها در مورد آثار جشنواره صورت می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی و فرهنگی هنری امام رضا(ع) همچنین در خصوص آخرین وضعیت تدوین دانشنامه امام رضا (ع)، گفت: ما قراردادی را با یکی از شخصیت‌های حوزوی قم منعقد کرده بودیم که بر همین اساس جلد اول این دانشنامه آماده چاپ شده است، اما در ادامه کار، مجری طرح و ناظر آن در خصوص نحوه تدوین دانشنامه به توافق نرسیدند و به همین خاطر ما این موضوع را از وزیر ارشاد کسب تکلیف کردیم و ایشان هم دستور توقف تدوین دانشنامه را تا مشخص شدن مجری دیگری برای آن صادر کرد که پس از مدتی حضرت آیت‌الله اراکی اعلام کردند که می‌تواند ادامه این پروژه را بر عهده بگیرند که در همین راستا دستور لازم از سوی وزیر ارشاد صادر و مقرر شد مابقی کارها از طریق جامعة المصطفی العالمیه انجام شود که ما در این زمینه در حال تنظیم قرارداد هستیم.

همچنین در این نشست حجت‌الاسلام سلیمانی درباره نقش مساجد در ابتدای انقلاب تا به امروز گفت: مأموریت دهه کرامت پس از سال 87 به ستاد کانون‌های مردمی پیوست و در این راستا حدود 70 هزار مسجد، 8 هزار امامزاده، 40 هزار پایگاه بسیج مساجد و 20 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد درگیر کار شدند. مجموعه اینها باعث شد تا ما هم در این جشنواره بتوانیم کار خود را به خوبی پیش ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha