رئیس اتحادیه لوازمخانگی با اشاره به حواشی به وجود آمده در خصوص برند سامسونگ گفت: دیدگاه شخصی بنده این است که متاسفانه تنها بحث سامسونگ نیست، اگر روند ادامه پیدا کند شرکتهای دیگر نیز مورد هجمه قرار میگیرند.
به گزارش سرویس بازار ایسنا، محمد طحانپور افزود: مردم انتظار دارند که شرایط هر چه زودتر بهبود یابد. به اعتقاد بنده پس از توافق دولت راضی، ملت خرسند اما تولیدکنندگان ناراضی و نگران هستند! چرا باید اینگونه باشد؟ حدود 35 سال است که در کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند. مدتی جنگ تحمیلی و پس از آن تحریمها را شاهد بودیم.
نمیخواهیم این کالاهای بیکیفیت به دست مردم برسد
طحانپور افرود: من موافق سرازیر شدن کالاهای وارداتی نیستیم اما شرکتهای خارجی بزرگ آمادگی سرمایهگذاری در کشور را دارند در این میان تولیدکنندگان به این موضوع راضی نمیشوند. آنها انتظار دارند که از سرمایهگذاران خارجی صرفا دانش و تکنولوژی بگیرند و بعد آنها را به کشور خودشان بازگردنند که این امکانپذیر نیست (سرمایهداران بزرگ دنیا حاضر به چنین کاری نیستند) آنها دانش و تکنولوژی را وارد کشور میکنند اما به شرط سرمایهگذاری در کشور و این نیز منطقی است زیرا به این صورت رقابت شکل میگیرد.
وی با اشاره به وام 10 میلیونی جهیزیه و تبصره مربوط به آن گفت: معاون اول رئیسجمهور اعلام کرد که برای مزدوجین 10 میلیون وام تهیه جهیزیه اختصاص میدهند. وزارت صنعت و معدن نیز این موضوع را مد نظر قرار داد و ما نیز از این اتفاق خرسند شدیم. هدف اتحادیه لوازمخانگی و دولت رفاه مردم است؛ متاسفانه در اجرای واگذاری این وامها متوجه یکسری مشکلات شدیم و شاهد کلاهبرداریهایی در این زمینه بودیم. در وامهایی که داده شد فاکتورهای صوری مشاهده میشد. بنده شخصا شاهد 100 فاکتور صوری بودم. به طور مثال فردی تقاضای وام جهیزیه میکرد پول از بانک دریافت میکرد اما تنها جایی که این پول هزینه نمیشد در خرید لوازمخانگی بود! این یک معضل بزرگ است که مطمئنا ضربهای به تولید و اقتصاد وارد میکند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هدف دولت از اختصاص این وام حمایت از تولید ملی و ازدواج آسان بود. بنابراین اتحادیه لوازم خانگی تقاضای ورود به این موضوع را داشت تا اگر وامی تعلق میگیرد از طریق اتحادیه باشد. به وزارت صنعت و معدن پیشنهاد دادیم که این کار (وامها بدون حساب و کتاب) صورت نگیرد و به ازای آن اتحادیه پنج سبد کالای (جهیزیه) اختصاص میدهد که مردم ابتدا آن را ببینند ( از چهار تا 10 میلیون) که در نمایشگاه نیز وجود دارد. در این سبد کالا از بهترین کیفیتهای تولیدات داخلی وجود دارد. تمام این کالاها ایرانی و درجه یک است.
وی افزود: در لیست 200 کارخانههایی که تولیدات داخلی انجام میدهند تولیدات 10 کارخانه مورد قبول اتحادیه است که در این سبد کالا تنها از تولیدات این 10 کارخانه که دارای کیفیت عالی هستند استفاده شده است. مردم این سبدهای کالا را میبینند و انتخاب میکنند اتحادیه نیز خدمات پس از فروش این کالاها را تضمین میکند.
طحانپور ادامه داد: پیشنهاد کردیم که اتحادیه پیش فاکتور این وام را ارائه دهد و هر فردی که اقدام به اخذ وام میکند ابتدا سبدکالای خود را انتخاب کند و سپس فاکتور را به بانک ارائه میدهد و بانک چک را در وجه اتحادیه ارائه میدهد. زمانی که چک وصول شد سبد کالا به صورت رایگان به در منزل درخواستکنندگان تحویل داده میشود. پول تولیدکنندگان بعد از 15 روز و نهایتا یک ماه به حساب آنها واریز میشود. به صورتی که سرمایه مستقیم به تولید بازمیگردد و کالا (کالای درجه یک) به دست مصرف کننده میرسد. اما متاسفانه اگر در روند قبلی کالاهایی که برای این وام اختصاص داده شد (برخی کالاها در بازار 20 درصد زیر قیمت است!) ارزش خرید و استفاده را نداشت. ما نمیخواهیم این کالاهای بیکیفیت به دست مردم برسد. این تولیدات باید کیفیت خود را بالا ببرند.
وی تاکید کرد: با بررسی که از بازار داریم میدانیم چه شرکتی کالای خوب تولید میکند و چه شرکتی کالاهای بیکیفیت. با اراده راسخ میخواهیم این پیشنهاد عملی شود. امیدواریم مورد تایید قرار گیرد و از آن استقبال شود.
رئیس اتحادیه لوازمخانگی توضیح داد: در این وام پولی جابه جا نمیشود به صورتی که مصرفکننده به واحد صنفی مراجعه، کالایی را انتخاب میکند و آن را به صورت اقساط خریداری میکند. واحد صنفی شش ماهه هرماه یک ونیم درصد به اقساط اضافه میکند و کالا را می فروشد. اگر خریدار قسط را نپرداخت (با تعهد خریدار به بانک) بانک تضمین میکند که بپردازد.
وی تاکید کرد: وام 8 درصدی به تولید ملی کمک نخواهد کرد.
طحانپور ادامه داد: برای جلوگیری از خرید و فروش کالاهای قاچاق پیشنهاد دادیم که وزارت صنعت معدن، اتحادیه را موظف به صدور کارت گارانتی کند ( معرفی به چاپخانه) تا هر چاپخانهای اقدام به چاپ گارانتی نکند و به فردی که قصد انجام واردات دارد، فرمی ارائه شود و یکسری اطلاعات از فرد گرفته شود تا بدانیم که چه سابقهای داشته است. اتحادیه مُهر استانداردی روی کالاها میزند و گلوگاهی میشود که این واردات و کالاهای داخلی به درستی به سمت مصرفکنندگان هدایت شود. به طور مثال چرخ گوشت ایرانی بسیار با کیفیتتر از نوع چینی خود است. ما پیشنهاد میدهیم که به جای واردات چینی یا از محصولات ایرانی استفاده شود یا تولیدی که از نوع چینی آن بهتر است؛ به این صورت چرخ تولیدات داخلی نیز به خوبی میچرخد. اتحادیه در این زمینه پیش قدم شده تا با ارائه نامهای به چاپخانه دستور چاپ گارانتی داده شود و در غیر این صورت هیچ گارانتی بدون مهر و امضا اتحادیه ارزشی ندارد.
رئیس اتحادیه لوازمخانگی توضیحداد: ما تنها اتحادیهای هستیم که سه ایزو داریم و برای بدست آوردن این سطح کیفیت سخت تلاش کردیم، سیستم اتحادیه به صورتی است که همه اعتراضها را پاسخگوست و با متخلفان برخورد میکند تا افرادی که با زرنگی کار خود را پیش میبرند نتوانند حق مردم را بگیرند.
علت هجمهها به شرکت سامسونگ
وی درخصوص هجمههای اخیر به شرکت سامسونگ توضیح داد: دیدگاه شخصی بنده این است که متاسفانه تنها بحث سامسونگ نیست. اگر روند ادامه پیدا کند شرکتهای دیگر نیز مورد هجمه قرار میگیرند. سامسونگ شرکت بینالمللی بزرگی است که در کشور ما برای تولید کالا سرمایهگذاری کرده است. این شرکت در ایران کارخانههای بزرگی را خریداری کرده و تولید و تکنولوژی را به ایران میآورد، دستگاههای خود را در ایران مستقر کردند و برای آن بسیار هزینه کرده است.
رئیس اتحادیه لوازمخانگی ادامهداد: تنها به سامسونگ هجمه وارد نمی شود، در آینده ال جی نیز در تیررس این هجمهها قرار خواهد گرفت. برخوردهایی با شرکت سامسونگ صورت گرفت که به علت مشکلات داخلی و مربوط به مدیرعامل قبلی سامسونگ بود. سامسونگ تخلفی نداشته است. این شرکت بزرگ و بینالمللی 25 مدل کالا تولید میکند و تنها سه مدل از این کالاها با استاندارد ایران مغایرت داشت؛ با توجه به اینکه از استاندارد اروپا و کره برخوردار است.
طحانپور ادامه داد: در این میان عدهای آتش بیار معرکه شدند و با سوءاستفاده از طریق رسانهها نسبتهایی را به سامسونگ دادند و موضوع پلمبشدن شرکت سامسونگ را مطرح کردند. در صورتی که یکسری کالا مانند یخچال، در محل فروش، پلمب شده بود اما این افراد با شایعه پراکنیها اعلام کردند که شرکت سامسونگ پلمب است در صورتی که هرگز این اتفاق رخ نداد.
وی افزود: در حال حاضر سامسونگ با 2500 نفر نیروی کار و 800 سرویس خدمات پس از فروش مشغول به کار است که نیروی عظیمی را شامل میشود. سامسونگ اشتغالزایی میکند و ظرف یک سال آینده تولیدات را بومیسازی میکند و تکنولوژی را وارد کشور میکند.
رئیس اتحادیه لوازمخانگی با اشاره به سال همدلی ملت و دولت ادامه داد: در این سال نباید این اتفاقها بیفتد و غرضهای شخصی موجب عدم اطمینان نسبت به برخی شرکتها شود. خوشبختانه جلوی این روند گرفته شد. برخی تولیدکنندگان زحمات تیم مذاکرهکننده و حمایتهای مقام معظم رهبری، مجلس، دولت و ملت را نادیده میگیرند زیرا این عده از تحریمها سود میبرند و دوست دارند کشور همیشه در تحریم باشد. در حال حاضر درهای کشور به روی شرکتهای بزرگ باز شده و ارتباط ایران با دنیا خوب شده است. سالها بود این ارتباطات با مشکلات روبهرو بود اما حالا بهبود یافته است. سامسونگ هیچ وقت پلمب نشده و به صراحت میگویم کالاهایش از بهترینهاست زیرا یک برند بینالمللی و با کیفیت است.
دلسوز کشور نیستند
وی افزود: تولیدکنندگانی و مسئولانی که ملی فکر نمیکنند، تولید کشور را به رکود رساندند. این افراد دلسوز نیستند و به آینده کشور فکر نمیکنند. به نظر بنده باید با این افراد برخورد جدی صورت گیرد. متاسفانه در حال حاضر تولیدکنندگانی که باید در راستای بالابردن کیفیت تولید داخلی تلاش کنند به فکر قطع ارتباط با شرکتهای بزرگ دنیا هستند.
رئیس اتحادیه لوازمخانگی گفت: اگر حمایتها بیشتر شود ظرف سه سال آینده توانایی ساخت تولیدات سامسونگ را در ایران خواهیم داشت اما اگر این وضعیت ادامه داشته باشد تا 50 سال دیگر نیز صنعت به همین صورت خواهد بود، تا تکنولوژی، سرمایه، تولیدکنندگان خارجی وارد کشور نشود هیچ رقابتی ایجاد نمیشود و موفق نخواهیم بود. اگر رقابتی وجود نداشته باشد، قطعا پیشرفتی نخواهد بود. بنده به عنوان یک مسئول وظیفه دارم بازار رقابتی به وجود آورم و از تولیدات با کیفیت در سطح ملی و فراملی حمایت کنم. در حال حاضر بیکاری جدیترین معضل است، بنابراین به دنبال این هستیم که نیروی کار فعلی بیکار نشود. خصوصا در شرایط فعلی که باید افزایش اشتغال داشته باشیم نباید موانعی به وجود آید تا نیروی کار نیز بیکار شود.
طحانپور گفت: به شخصه به مصرفکنندگان همیشه توصیه میکنم کالای ایرانی با کیفیت بخرند زیرا به واقع کالاهای با کیفیت ایرانی وجود دارد و قابل رقابت با کالاهای وارداتی است.
وی افزود: وظیفه ملی و میهنی بنده است که از کالاهای داخلی حمایت کنم برخیها نباید به این موضوع به دیده اغماض بنگرند و مسائل شخصی خود را در تولید دخالت دهند. با توجه به اینکه در حال حاضر نیز سامسونگ به نوعی یک تولید ملی محسوب میشود. در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. دولت باید جرات داشته باشد و به صراحت کارگاههایی را که صلاحیت تولید با کیفیت را ندارند از میان بردارد. بسیاری از واحدهای صنفی پروانه کسب ندارند و هزینههای بالایی دارند که باید از دور تولید خارج شوند.
این مقام مسئول تاکید کرد: نباید 200 کارخانه اجاق گاز 100 کارخانه یخچالساز و... داشته باشیم. این کارخانهها باید به حداقل برسد و در آنها کالاهای با کیفیت تولید شود زمانی که تولید با کیفیت باشد تیراژ تولید بالا میرود و روی قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به اینکه رقابت سالمی نیز به وجود میآید. مردم مطمئنا به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و هر شرکتی که ضعیف است خواه یا ناخواه کنار گذاشته میشود.
چگونگی تغییر ذهنیت مردم نسبت به کالاهای داخلی
وی افزود: پس از انقلاب جنگ تحمیلی آغاز شد کارخانهها ویران شدند و امکان واردات نبود و به علت بستهبودن درهای کشور هر فردی کارخانهای ایجاد کرد و کالاهای بیکیفیت بسیاری تولید شد که خدمات پس از فروش نداشت. پس از جنگ نیز تحریمها آغاز شد. زمانی که در کشور به روی کشورهای دیگر باز شد مردم با دیدن کیفیت کالاهای خارجی به آنها پناه بردند و دیگر کالاهای ایرانی هیچ ارزشی نداشت و این دیدگاه تاکنون در میان مردم باقی مانده است اما با وجود کالاهای با کیفیتی که در حال تولید است در تلاشیم که ذهنیت مردم را نسبت به این موضوع تغییر دهیم.
طحانپور تاکید کرد: به جرات میتوان گفت برخی کالاهای ایرانی فوقالعاده است و به اروپا صادر میشود مانند پکیچ و آب گرمکن. در حال حاضر نیز شرکتهای داخلی به جایی رسیدند که گارانتی میدهند و به کیفیت تولیدات خود اطمینان پیدا کردهاند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: در حال بزرگترین چالش ما تنها سازمان امور مالیاتی است. متاسفانه عملکرد این سازمان دقیقا متضاد با صحبتهای مقام معظم رهبری است و به تولید داخلی لطمه میزند. با توجه به اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضاست و سال رکود تورمی را پشت سر میگذاریم به امور مالیاتی توصیه کردیم که برای حمایت از تولید داخلی و کارگران نباید آنها را در تنگنا گذاشت. اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی از کالایی که با دو درصد به بفروش میرسد 12 درصد سود میگیرد. این سازمان اطلاعاتی درست و مستندی ندارد. سال 93 از 300 تا هزار و پانصد درصد مالیات را افزایش یافت و با این کار تولید داخلی را به رکود کشیده شد و اکثر واحدهای صنفی در حال بستهشدن هستند. بنابراین معضل اصلی تولیدکنندگان و واحدهای صنفی سازمان امور مالیاتی است. البته بنده تشکر میکنم از وزارت صنعت و معدن و تجارت، اداره اماکن، اتاق اصناف که ما را حمایت کردند.
این مقام صنفی توضیح داد: آمار کاذبی در اختیار سازمان مالیاتی است. این سازمان باید استعلامی از خرید شرکتها داشته باشد و نسبت به این فروش مالیات بگیرد. سازمان مالیاتی قرار بود درآمد خود را با جلوگیری از فرار مالیاتی و قاچاق کالا افزایش دهد نه با سختگیری به افراد ضعیف و لطمهزدن به بخش تولید و پلمب واحدهای تولیدی.
هدف از برگزاری نمایشگاه لوازمخانگی
وی در خصوص نمایشگاه امسال لوازمخانگی گفت: هر ساله نمایشگاه عرضه لوازمخانگی برگزار میشود. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری راجع به اقتصاد مقاومتی اتحادیه لوازم خانگی نیز شعاری دارد تحت عنوان اینکه ایرانی کالای خوب ایرانی بخر! یکی از دلایل برای به وجود آمدن این شعار تعدد کارخانجات تولیدی لوازمخانگی است زیرا به تولیدات با کیفیت لطمه زده است. به طور مثال ما در ایران حدود 200 کارخانه برای تولید اجاق گاز داریم که اکثر آنها کیفیت چندانی ندارند و در این حوزه هیچ صادراتی وجود ندارد،البته صادراتی به عراق و افغانستان صورت گرفته که از لحاظ منطقی صادرات محسوب نمیشود بلکه چهره تولیدات کشور را خدشهدار میکند، به علت اینکه تاجرعراقی کالای بیکیفیت را از ایران دریافت میکند، دقیقا مانند برخی از تجار ایرانی که به چین میرود و کالای بیکیفیت وارد میکند. کالاهای ما به عراق میرود و متاسفانه خیلی زود خراب میشود که اگر به همین صورت پیش برود بازار خود را در عراق از دست میدهیم. همانطور که در آسیای میانه از دست دادیم. به همین خاطر سعی بر برگزاری این نمایشگاه داشتیم علاوه بر این هدف اصلی نمایشگاه شناخت بیشتر مردم از لوازمخانگی با کیفیت ایرانی و خارجی است.
طحانپور توضیح داد: نمایشگاه امسال فوقالعاده است و فرم نمایشگاه به صورتی جذابی تهیه شده و امسال امکانات بیشتری داشتیم. فضا از لحاظ رفاهی بسیار عالی است. رسانهها نیز در راستای حمایت از تولید ملی از نمایشگاه حمایت کردند.
وی ادامه داد: مردم در حال حاضر از کالاهای ایرانی و خدمات پس از فروش آن ناراضیاند و سعی میکنند کالای خارجی را خریداری کنند درصورتی که ما این اعتقاد را نداریم زیرا در زمینه تولیدات لوازمخانگی رشد داشتیم البته نه در سطح عالی اما در حد خوبی پیش رفتیم. به طور مثال اجاق گازی در ایران تولید شده که از نوع ایتالیایی خود بهتر است. یخچالی تولیدشده که اگر برند آن را حذف کنیم و دو یخچال کرهای در کنار آن بگذاریم قابل تشخیص نیست که کدام یک ایرانی و کدام یک کرهای است. همچنین خدمات پس از فروش خوبی نیز ارائه داده و قیمت مناسبی دارند.
طحانپور افزود: برای اینکه از تولید داخلی حمایت داشته باشیم اقدام به راهاندازی نمایشگاه لوازمخانگی کردیم. سیاست ما این است که اگر تولیدات بیکیفیت توانایی بالابردن سطح کیفیت خود را ندارند باید کنار گذاشته شوند، زیرا این کالاهای بیکیفیت بخشی از بازار با کیفیت را به دست گرفته است و این لطمه بزرگی به اعتماد مردم میزند، زیرا زمانی که کالای بیکیفیت ساخت ایران وارد یک خانه میشود، دیگر دیدگاه فرد نسبت به کالای ایران بد میشود.
وی افزود: سعی داشتیم که در این نمایشگاه شناخت کاملی در خصوص کالاهای با کیفیت ایرانی را به مردم بدهیم که باور داشته باشند کالاهای ساخت ایران نیز با کیفیت بسیار خوبی در حال تولید است. کمک کنیم تا از تولید ملی حمایت شود و مردم بیشتر به سمت خرید کالاهای ایرانی سوق پیدا کنند. همچنین مهمتر اینکه دیدگاهشان نسبت به کالای ایرانی تغییر کند.
در این نمایشگاه کالاهای وارداتی نیز وجود دارد. کالاهایی که از شرکتهای اصلی و با گارانتی رسمی وارد شدهاند. این کالاها ثبت و سفارش شدند و برندهای بسیار با کیفیتاند. تولیدکنندگان داخلی میتوانند از دانش و تکنولوژی که در این تولیدات استفاده شده، یاری بگیرند و کالاهای با کیفیتی رادر ایران به تولید برسانند.
رئیس اتحادیه لوازمخانگی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که در کنار ستاد قاچاق کالا و ارز در راستای جلوگیری قاچاق کالا تلاش کنیم. با توجه به اینکه در نمایشگاه لوازمخانگی تمام برندهای خوب دنیا و همچنین تولیدات داخلی با کیفیت مطلوب وجود دارد و نشان میدهد که در کشورمان تولیدات ایرانی حرفی برای گفتن دارند و مردم را از نگرانی خرید کالای ایرانی رها میسازد.
وی گفت: نمایشگاه لوازمخانگی از اول مهر تا ششم در محل نمایشگاه بینالمللی، مصلی امام خمینی(ره)، شبستان برگزار میشود. این نمایشگاه 5000 متر فضا دارد و از دیگر نمایشگاهایی که همزمان برگزار میشود، مستقل است. بنهایی نیز خانه کارگر به خریداران اختصاص داده که بین پنج تا 30 درصد تخفیف دارد. برندهایی از آلمان، ایتالیا، کره، لهستان و چین، برندهای با کیفیت چینی، در این نمایشگاه حضور دارند. قطعا هدف اصلی ما رقابت و مقایسه کالاهی ایرانی در کنار خارجی است. در این نمایشگاه برندهایی چون هیوندایی و تولیپس و.. وجود دارد که پیشرفتهترین تولیدات داخلی هستند اما مردم بخاطر اسمهایی که دارند فکر میکنند این کالاها خارجی هستند.
رئیس اتحادیه لوازمخانگی گفت: این اتحادیه مخالف انحصار است. انحصار به نفع مردم نیست بلکه به نفع برخی تولیدکنندگان است. برخی تولیدکنندگان داخلی میخواهند هیچ تولید خارجی وجود نداشته باشد و تنها کالاهای خود را (به طور انحصاری) با هر کیفیتی به فروش برسانند. اگر وارداتی صورت نگیرد قطعا اجحاف در حق مصرفکنندگان است و تولیدکننده نیز با هر کیفیتی و قیمتی کالا تولید میکند! بنابراین اتجادیه لوازمخانگی سعی داشته به واسطه حمایت از واردات برای ایجاد بازار رقابتی با دولت همراه شود.
وی تاکید کرد: در بازاری که برندهای ایرانی و خارجی مختلفی در کنار هم قرار گرفتند، قیمتها نیز به یکدیگر نزدیک میشود و این تنها به خاطر رقابتی است که بین آنها به وجود آمده. در این بازار هر کدام برای فروش بیشتر کالای خود تلاش میکنند، از لحاظ کیفیت و قیمت به فروشنده امتیازاتی داده میشود که این امتیاز به مصرفکننده نیز میرسد. حضور کالاهای خارجی در کنار کالاهای داخلی تفاوت کیفیت آنها را آشکار میکند و مردم نیز متوجه نزدیکشدن کیفیت کالاهای ایرانی به کالاهای خارجی خواهند شد.
انتهای پیام
نظرات