• سه‌شنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 94102917498
  • خبرنگار : 71451

تشریح فعالیت‌های کنگره شهدای استان سمنان

تشریح فعالیت‌های کنگره شهدای استان سمنان

رئیس ستاد کنگره بزرگداشت 3000 شهید استان سمنان گفت: رزمندگان استان سمنان در طول هشت سال دفاع مقدس در 24 عملیات مهم به عنوان گردان‌های خط شکن شرکت داشته و ایفای نقش کردند که نقش استان سمنان در آخرین عملیات دفاع مقدس یعنی مرصاد مثال زدنی است.

رئیس ستاد کنگره بزرگداشت 3000 شهید استان سمنان گفت: رزمندگان استان سمنان در طول هشت سال دفاع مقدس در 24 عملیات مهم به عنوان گردان‌های خط شکن شرکت داشته و ایفای نقش کردند که نقش استان سمنان در آخرین عملیات دفاع مقدس یعنی مرصاد مثال زدنی است.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، عبدالرحیم فریدون در تشریح فعالیت‌های کنگره شهدای استان سمنان بیان کرد: استان سمنان دارای دو هزار و 830 شهید و 122 شهید گمنام است که بیشتر این شهدا در صحنه‌های نبرد و خطوط مقدم جبهه به درجه شهادت نایل آمده‌اند. از همین رو سمنان بر اساس آمار میانگین کشوری به نسبت جمعیت مقام سوم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود:‌استان سمنان در طول دفاع مقدس با اعزام حدود 42 هزار نیرو به جبهه‌های نبرد به یگان‌های مختلف از جمله تیپ مستقل 12 قائم(عج)‌ به نسبت جمعیت کشور مقام دوم کشوری را دارا است. رزمندگان استان سمنان در طول هشت سال دفاع مقدس در 24 عملیات مهم به عنوان گردان‌های خط شکن شرکت داشته و ایفای نقش کردند که نقش استان سمنان در آخرین عملیات دفاع مقدس یعنی مرصاد مثال زدنی است.

رئیس ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان توضیح داد:‌ کنگره شهدای استان سمنان طی 10 سال فعالیت خود بیش از 170 هزار برگ سند از آثار، خاطرات، ‌وصیت‌نامه، مکتوبات،‌ دست نوشته تمامی شهدای استان و از همه اقشار جمع آوری کرده است که تا کنون بیش از 90 درصد آثار با مراجعه به خانواده‌های معظم شهدا،‌ نهادها و ارگان‌ها و از طریق مصاحبه با پدر، مادر، ‌فرماندهان، همرزمان، ‌دوستان، اقوام جمع آوری شده است و به عنوان گنجینه‌ای بزرگ در ستاد کنگره استان و شهرستان‌ها نگهداری و مورد استفاده علاقه مندان و هنرمندان در ساخت و تولید آثار سمعی و بصری قرار دارد.

فریدون افزود: جمع آوری بیش از هزار حلقه فیلم و قریب 150 هزار قطعه عکس از شهدا و رزمندگان استان سمنان از دیگر اقدامات کنگره شهدا بوده است. علاوه بر این استان سمنان از معدود استانهایی است که جمع آواری آثار و خاطرات همه شهدای متعلق به این استان را در دستور کار خود قرار داده و علاوه بر تدوین آثار متعددی از زندگی نامه و خاطرات شهدا، تألیف و چاپ فرهنگ نامه شهدای استان را برای هر شهرستان در دست اقدام است.

رئیس ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان خاطرنشان کرد: از آثار جمع آوری شده تا کنون بیش از یکصد جلد کتاب خاطره، داستان و شعر در ارتباط با شهدای استان سمنان توسط کنگره شهدا و سایر نهادهای مرتبط با شهدا تألیف و به چاپ رسیده است که برخی به صورت مستقل و بعضاً‌ با همکاری و مشارکت نهادهای دیگر صورت گرفته است.

فریدون یادآور شد: از جمله کارهای مهم کنگره رگزاری یادواره و اجلاسیه ویژه 14 شهید شاخص ملی و کشوری استان سمنان بود. همچنین چاپ تمبر یادبود برای همه شهدا استان سمنان و تقدیم آن به خانواده‌های شهدا،‌ راه اندازی سایت کنگره،‌ نقاشی تصاویر شهدا بر روی دیوارهای بلند شهر از دیگر اقدامات انجام شده برای گرامیداشت یاد و خاره شهدای این استان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha