• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95032917220
  • خبرنگار : 71474

برجام معضل ایمنی را هم حل کرد

ایران‌ایر – اتحادیه اروپا؛ شش سال بعد

ایران‌ایر – اتحادیه اروپا؛ شش سال بعد

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ به دلیل آنچه عدم اطمینان از ایمنی هواپیماهای شرکت هواپیمایی‌ ایران‌ایر خوانده بود، تصمیم بر آن گرفت تا ورود هواپیماهای این شرکت به آسمان خود را ممنوع کند. تصمیمی که هر چند هنوز علت اصلی آن برجای خود باقی است، اما حالا دیگر اجرایی نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما با توجه به طراحی خاصی که برای ایمنی و قرار‌دادن هواپیماهایش در خطوط پروازی دارد، در طول تمام سال‌های گذشته به عنوان یکی از ایمن‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران و منطقه شناخته شده است.

سختگیری‌های کارشناسان امنیت پرواز این شرکت باعث شده در طول سال‌های گذشته و تحت تاثیر شرایط سختی که پس از اجرایی شدن تحریم‌ها به وجود آمده بسیاری از هواپیماهای این شرکت از خط  پرواز خارج شوند، آن هم در شرایطی که با توجه به تایید بسیاری از کارشناسان امکان آن وجود داشت که برخی از آنها همچنان پرواز کنند.

این شرکت هواپیمایی که به عنوان حامل پرچم ایران در جهان شناخته می‌شود، در طول سال‌های گذشته پروازهای طولانی به مقاصد مختلف اروپایی و آسیایی داشته که هیچ یک از آنها با مشکل خاصی روبه‌رو نشده‌‌اند، اما با وجود این شرایط اتحادیه اروپا چند سال قبل تصمیم گرفت نسبت به ادامه‌ی پروازهای این ایرلاین در آسمان کشورهای خود تجدید‌نظر کند. تصمیمی که هرچند دلایل فنی بهانه آن بود اما به نظر می‌رسد ریشه در مسائلی دیگر داشت.

حالا و با گذشت حدود شش سال از آن زمان مسوولان این اتحادیه که در ماه‌های گذشته و تحت سایه اجرایی شدن برجام به ایران سفرهایی داشته‌اند، اعلام کردند بحث ایمنی پروازهای ایران‌ایر برای آنها محرز شده و از این پس پروازهای این ایرلاین ایرانی امکان بازگشت دوباره به آسمان این اتحادیه را خواهند داشت.

این تصمیم جدید در حالی اتخاذ شده که هنوز هواپیماهای جدید ایران‌ایر به ناوگان اضافه نشده‌اند و شرایط در عمل مانند قبل است. از این‌رو به نظر می‌رسد تنها اتفاقی که افتاده رساندن حق به حق‌دار است و این اتحادیه اروپایی به نوعی با تصمیم جدید خود خط بطلان بر ادعاهای گذشته خود کشیده است.

ایران‌ایر براساس قرار‌دادی که با ایرباس نهایی خواهد کرد، در آینده‌ای نزدیک به ۱۱۸ هواپیمای مسافرتی نو دسترسی خواهد یافت که این امر می‌تواند جایگاه این ایرلاین ایرانی را به شکلی جدی متحول کند. در صورتی که پیش قرار‌داد منعقد شده با ایرباس به عقد قرار‌داد جدید با شرکت بوئینگ بینجامد، عملا اتحادیه اروپا و رقبای منطقه‌ای راهی جز به رسمیت شناختن بازگشت رسمی ایران به صنعت هوایی جهان نخواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha