• جمعه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95050113509
  • منبع : نمایندگی قم

وزیر راه و شهرسازی:

اتصال راه آهن ایران به شبکه‌ کشورهای مجاور پیگیری می‌شود

اتصال راه آهن ایران به شبکه‌ کشورهای مجاور پیگیری می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال شبکه راه آهن ایران به شبکه‌های کشورهای مجاور پیگیری می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی درون‌زا بوده و برای تکمیل شبکه‌های ملی برون‌نگر است.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جلسه شورای اداری استان قم در تالار معصومیه(س)، با تشریح سیاست های عمومی و کلی دولت و وزارت راه و شهرسازی چه در حوزه ریل و راه و مسکن در قم عنوان کرد: قم در سطح جهان شناخته شده است و به ویژه بعد از انقلاب اسلامی از معدود شهرهایی است که در حوزه فرهنگ و سیاست شهری جهانی به شمار می رود.

وی ادامه داد: در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با تاکید بر استقلال و قدرت نرم جمهوری اسلامی موقعیتی برتری را در سطح جهان داریم تا با اتخاذ تدابیری پیچیده با حفظ صلح و امنیت ملی در جوامع بین المللی افزایش داده و سهم بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت ما از نظر ژئوپولتیک به نحوی است که در ارتباطات رادیویی، فناوری و اطلاعات زمینی و هوایی سهم مهمی را در سطح جهان از آن خود نمائیم متاسفانه سهم ما آن چه باید در این حوزه باشد نیست.

آخوندی خاطرنشان کرد: از آسمان ایران هزار و ۵۰۰ پرواز هر روز می‌تواند عبور کند اما میزان پروازها ۴۵۰ پرواز و یک سوم ظرفیت اصلی بوده که اکنون به هزار و ۸۰ پرواز در روز رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه بازتعریف شبکه حمل و نقل ایران در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: شبکه هوایی حمل و نقل ایران به شیوه‌ای تدوین می‌شود که پروازهای عبوری از ایران آسمان این کشور را امن بدانند، زیرا میان ۴۵۰ پرواز و هزار و ۸۰ پرواز اختلاف زیادی وجود دارد.

آخوندی تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به مرکز هوایی منطقه را از اهداف دولت دانست و تصریح کرد: اگر این مرکز به سمت مناطق انتقال دیگر پیدا کرده نشان از افزایش هزینه‌هاست به همین علت نظام حمل و نقل ایران باید نوسازی شود.

وی با اشاره به این که شبکه جاده ای کشور باید به کریدور ترانزیتی تبدیل شود، گفت: شبکه جاده ای را باید هم ارتقا داد و هم به شبکه های بزرگراهی و آسیایی جهان متصل کرد.  وی بیان داشت : اصلی ترین موضوع دستور کار سه رئیس جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان نیز کریدور شمال جنوب بود.  


آخوندی اضافه کرد: توسعه و تکمیل شبکه های ارتباطی هوایی، ریلی و زمینی کشور با تاکید بر درون زایی و درون نگری صورت می گیرد. 

وی گفت: راهبرد کلی دولت این است که از فرصت ایجاد شده برای ملت ایران در جهت ارتقا سطح فناوری به فناوری بین المللی دست یافت و بتوان از موقعیت جغرافیای سیاسی ایران در جهت شبکه سازی حمل و نقل به نحوی که ایران در کانون این شبکه قرار گیرد، استفاده کرد.  وی با تاکید بر دسترسی به تکنولوژی های برتر جهان در حمل و نقل یادآور شد: ریل در سطح دنیا در حال تحولات بسیار بزرگ است، به طوری که سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در کشورها رایج شده است و باید به سرعتی بالاتر از این میزان دست یابیم.  

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی به سمت ریل با سرعت بالا می رویم کل سیستم حمل و نقل درون و برون شهری متحول می شود و سبک زندگی تغییر می کند.  

وی با بیان این که مبنای تفکر راه آهن سریع السیر حمل و نقل درون شهری است، بیان کرد: اگر بتوانیم سیستم درون شهری را تغییر دهیم می توانیم از این سیستم حمل و نقل سریع السیر استفاده کنیم وگرنه فایده ای نخواهد داشت.  

وی عنوان کرد: به تدریج در سطح دنیا راه ریلی در حال تحولات بزرگی است و کل سیستم حمل و نقل را نیز متحول می سازد ما از هم اکنون باید به فکر ایستگاه راه اهن مرکزی قم به عنوان یک کانون فعال شهری باشیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از مولفه هایی که می تواند در حوره حمل و نقل قم را متحول سازد دسترسی به قطار سریع السیر است که با کاهش فاصله ها تاثیر اقتصادی خوبی به همراه دارد.

آخوندی اظهار کرد:اگر راه آهن سریع السیر قم به قطار شهری اتصال یابد در حمل و نقل شاهد توسعه و رشد خواهیم بود.

وی گفت:در واقع قطار سریع السیر از اولین پروژه های ملی است که پس از برجام توانست از گشایش های اعتباری در حوزه بین الملل بهره جوید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسافرت سالانه ۲۰ میلیون زائر به قم، افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا درصد بالایی از این مسافران با قطار مسافرت کنند که این امر تاثیر زیادی بر کیفت زندگی، ترافیک و حمل و نقل در شهر قم خواهد داشت.  

آخوندی با اشاره به این که یک هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در درون شهر قم وجود دارد، گفت: بخش اعظم منابع فرهنگی و اقتصادی قم در این بافت هاست و شهر قم به واسطه همین منابع بیشترین تاثیرگذاری جهانی را داشته است.  

وی با تاکید بر بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده، اضافه کرد: این مناطق باید به قدری زنده شود و کیفت داشته باشد تا مدیران علاقه مند شوند به جای حواشی شهر در این بافت ها زندگی کنند.  وی اضافه کرد: برای خرید و ساخت مسکن هایی که در محدوده بافت فرسوده قرار دارد، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود.  

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر کسی در بافت اقدام به ساخت یا خرید خانه کند نیاز نیست که خانه اولی باشد.  وی بیان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی در توسعه حرم مطهر حضرت معصومه(س) و ضلع شرقی این مکان اقدامات موثر انجام داده و از آن چه از دستمان برمی آید دریغ نخواهیم کرد.  

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به موقعیت جغرافیایی قم بتوان شبکه های حمل و نقل جاده ای و ریلی را در موقیعت شایسته برای این شهر ارتقا داد و سرمایه گذاران ملی و بین المللی در این راستا جذب کرد.  

آخوندی در پایان با بیان این که قم شهری با آرمان های بزرگ است، گفت: قم شهری است شناخته شده در جهان به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شاید جزو معدود شهرهای ایران باشد که حداقل در حوزه فرهنگ و سیاست جهانی است، زیرا این شهر بر تحولات فرهنگی جهان موثر بوده و حساس است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha