• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95062716836
  • خبرنگار : 71368

خسروآبادی:

در مرمت دارالفنون، برخی اتفاقات نباید رخ می‌داد/ شهرداری قصد تخریب بناهای تاریخی را ندارد

در مرمت دارالفنون، برخی اتفاقات نباید رخ می‌داد/ شهرداری قصد تخریب بناهای تاریخی را ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در رابطه با روند مرمت مدرسه دارالفنون توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، رجبعلی خسروآبادی صبح امروز - شنبه 27 شهریور- در آیین تقدیر از دست‌اندرکاران ساختمان تاریخی ارباب رستم گیو و بازدید از روند مرمت مدرسه دارالفنون با بیان اینکه مرمت - نگهداری و مرمت - احیا همواره جزو رویه‌های میراث فرهنگی در حفظ بناها و مکان‌های دارای ارزش تاریخی بوده است، گفت: در مرمت – نگهداری یک طرح برای بازسازی دوباره بنا ارائه می‌شود که ممکن است در زمان بهره‌برداری این مرمت دچار تغییراتی شود، اما در مرمت – احیا، مرمت به عنوان احیای دارای ارزش محسوب می‌شود که قطعا روش مرمت و احیا در نگهداری بناهای دارای ارزش تاثیرگذارتر است.

وی با بیان اینکه باید در احیای بناهای تاریخی کاربری متناسب با هویت این بنا داده شود، گفت: 22 سال قبل قهوه‌خانه آذری از شهرداری برای بازسازی کمک گرفت و اولین رستوران سنتی بود که در چرخه احیا توانست موثر واقع شود و با رعایت کاربری و هویت تاریخی از لحاظ اقتصادی آن هم در میدان راه‌آهن توانست موفق شود و این در حالی است که یک ریال هم ازسوی میراث فرهنگی دریافت نکرد و این نشان می‌دهد که حیات اگر به ساختمان‌های تاریخی بازگردد، مردم نسبت به حفظ آن اقدام می‌کنند و چرخش معناداری تعریف می‌شود.

خسروآبادی با بیان اینکه گسترش این نوع نگاه می‌تواند در تشویق دیگران برای نگهداری از بناهای تاریخی و تغییر کاربری با توجه به هویت بنا اقدام کرده و از تخریب دست بردارند، گفت: هفته گذشته چند ساختمان و محوطه تاریخی در جلسه مورد بررسی و پرونده آنها برای ثبت ملی به حوزه مرکزی فرستاده شد که می‌توان به خانه عامری‌ها، مسجد صنیع‌الدوله، ویلای پناهی و 7 تپه و محوطه تاریخی در ورامین، شهرری، ملارد و... اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه ما معتقدیم میراث فرهنگی سازمانی نیست و باید به آن نگاه ملی شود و همه گروه‌ها و مسوولان برای حفظ میراث فرهنگی باید وارد شوند، گفت: یک دستگاه دولتی با امکان ناچیز نمی‌تواند میراث گذشتگان را حفظ کند و باید بگویم هزینه‌ای که شهرداری تهران طی دو سال گذشته برای تملک و احیای بناهای تاریخی انجام داده است، برابر با 40 سال بودجه این سازمان است.

وی با بیان اینکه یکی از اشتباهات گذشتگان این بود که تصور می‌کردند تنها سازمان میراث فرهنگی باید در تملک و حفظ خانه‌های تاریخی وارد شود، گفت: با این حال در دو سال گذشته تغییرات زیادی صورت گرفته و میراث فرهنگی استان تهران سعی کرد تا با همکاری مدیریت شهری بتواند نسبت به حفظ بناهای تاریخی اقدام کند.

خسروآبادی با بیان اینکه در دو سال و اندی که از مدیریتش در سازمان میراث فرهنگی استان تهران می‌گذرد، تقابل فی‌مابین دستگاه‌ها به تعامل بدل شد، اظهار کرد: اینکه شما شاهد تغییراتی در میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، میدان بهارستان و... هستید، نتیجه تعامل و تغییر نگاه است که باید این تعامل در همه اقشار ایجاد شود.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی گفت: مردم باید بدانند که چه میراثی از گذشتگان برای آنها باقی مانده و چقدر با اهمیت است که بتوانند نسبت به حفظ آن کوشش ویژه‌ای داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به روند نامناسب مرمت مدرسه دارالفنون که در بخشی از مدرسه هویت تاریخی آن را از بین برده است، گفت: تغییر هویت این سالن به مدیریت قبل از من برمی‌گردد و به نوعی اتفاقاتی در این سالن رخ داده است که نباید رخ می‌داد، به خصوص اینکه با نصب پارکت و دیوارپوش‌های چوبی، هویت ، قدمت و اصالت این قسمت از بنا از بین رفته است اما اتفاقی رخ داده بود که نباید ایجاد می‌شد و به هرحال تصمیم گرفته شد که حداقل بهره‌برداری از مابقی مدرسه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه مدرسه دارالفنون طی سال‌ها به خرابه‌ای تبدیل شده بود که با این وجود قابل مرمت و بهره‌برداری بود، گفت: پیشنهاد می‌شود کاربری‌های مختلفی برای این مدرسه در راستای احیای آن تعریف شود تا با احیای این مدرسه مجددا به قطب علمی بدل شود.

خسروآبادی با بیان اینکه با احیای چند کلاس درس این مدرسه می‌توانیم مجددا دوره و کلاس‌های ویژه در دارالفنون برگزار کنیم، گفت: همچنین موزه و مرکز اسناد پیشنهاد خوبی برای این مدرسه است تا بخشی از اسناد و سیر تحول آموزش در کشور در این مدرسه نگهداری شود تا میهمانان داخلی و خارجی متقاضی بازدید از این اسناد بتوانند به راحتی به این مدرسه بیایند.

وی با بیان اینکه انصافا با توجه به بضاعت آموزش و پرورش اعتبارات خوبی صرف مرمت دارالفنون شده است، گفت: آموزش و پرورش هرچه در چنته داشته برای مرمت دارالفنون در دو سال اخیر خرج کرده است، هرچند که نقطه نظراتی وجود دارد که قطعه زمینی در ضلع شمال این مدرسه با هماهنگی وزارت ارتباطات به عنوان پژوهشکده آموزش و پرورش به دارالفنون متصل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به سوالی درباره قصوری که در حین مرمت مدرسه دارالفنون صورت گرفته نیز گفت: در پروژه‌های این‌چنینی پیشنهاد از سوی مرمت‌کنندگان ارائه شده و شیوه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این شیوه مرمت مدرسه دارالفنون قرار بود تقویت ساختمان، با تقویت ستون مورد پیگیری قرار بگیرد که ابتدا میراث فرهنگی با این شیوه موافقت کرد اما پس از انجام این شیوه مشخص شد که همجواری چوب و آهن، اصالت را از بین برده است و این اتفاقی که برای این سالن می‌بینید رخ داده است.

وی با بیان اینکه تا رساندن مدرسه دارالفنون به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، گفت: با این حال با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و آموزش و پرورش و ارائه برنامه مرمت این مدرسه، امیدواریم مدرسه به جایگاه اصلی خود بازگردد و این همکاری با آموزش و پرورش اتفاق مبارکی است؛ چراکه تعداد زیادی از بناهای با ارزش در اختیار مراکز دولتی و عمومی قرار دارند و باید احساس مسوولیت در نگهداری این بناها ایجاد شود.

خسروآبادی با بیان اینکه آموزش و پرورش با توجه به بودجه سنواتی خود اعتبارات خوبی برای مرمت دارالفنون گذاشته است، گفت: البته این حرکت می‌تواند سریع‌تر باشد و باید ادبیات مشترکی فیمابین دستگاه‌ها و سازمان‌ها شکل بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه باید کالبد و کاربری بناها در زمان احیا مدنظر قرار گیرد، گفت: شهرداری تهران حداقل در دو سال اخیر دو میلیارد تومان در حوزه تملک و احیای بناهای تاریخی شهر تهران هزینه کرده است که برابر با 40 سال اعتبارات سازمان میراث فرهنگی استان تهران است که این نشان می‌دهد با ایجاد تعامل با سازمان‌های دیگر می‌توانیم در حفظ بناهای تاریخی شهر موثرتر باشیم.

خسروآبادی گفت: من نمی‌خواهم نبش قبر کنم، اما اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی استان تهران در زمانی که مدیریت آن به من تحویل داده شد 695 میلیون تومان بوده است که با این پول نمی‌توان اقدامی انجام داد و این در حالی است که در چند سال اخیر از اعتبارات میلیونی حتی دوزار نیز موجود نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی عنوان شده است که شهرداری تهران نسبت به تخریب بناهای تاریخی و تبدیل آنها به برج خیز برداشته است، گفت: من به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران این مساله را رد می‌کنم و می‌گویم که در دو سال و 9 ماهی که از مدیریت من می‌گذرد حتی یک مورد نیز نداشته‌ایم. البته من منکر موضوعاتی که در قدیم رخ داده نیستم و ما دعواهای زیادی با شهرداری داشتیم و حتی در مورد سرای دلگشا موضوع به دیوان عدالت اداری کشیده شد، اما این موضوعات در چند سال اخیر مرتفع شده است هرچند که در برخی مناطق ناهماهنگی‌هایی وجود دارد، اما به عنوان مدیرکل میراث تهران خیز شهرداری برای تبدیل بناهای میراثی به برج را رد می‌کنم.

خسروآبادی با بیان اینکه سعی داریم با افزایش تعاملات با سازمان‌های مختلف میزان تخلفات و ضربه زدن به میراث فرهنگی کاهش پیدا کند، گفت: ما پرونده‌های دادگاهی زیادی داریم که متاسفانه چون افراد فکر می‌کنند مسوول هستند، می‌توانند هر کاری بکنند؛ اما باید بگویم که ما از امام جماعات مساجد زیادی به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرده‌ایم، چراکه در مساجدِ ثبت شده تغییراتی ایجاد کرده‌اند که نباید رخ می‌داد و باید بگویم به سمتی پیش برویم که کسی به خود اجازه ندهد و یا برایش توجیهی نداشته باشد که در بافت ثبت شده میراث فرهنگی تغییری ایجاد کند.

وی درباره نیمه تمام ماندن مرمت نصیرالدوله نیز به مباحث حقوقی و دادگاهی اشاره کرد و گفت: مالک خانه را به سازمان میراث فرهنگی فروخته است، اما به دلیل شکایت بانک کشاورزی از مالک، موضوع وارد مراحل پیچیده‌ای شده که در حال حل و فصل این مشکلات هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha