حسین احمدینیاز در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به جرمانگاری تخلفات انتخاباتی در قانون، گفت: بر اساس واقعیت فضای موجود ایران، تبلیغات به دو دسته تبلیغات فضای مجازی و تبلیغات فضای حقیقی تقسیم می شود. پدیده نوین شبکههای اجتماعی اکثریت و قریب به اتفاق جامعه را تحت پوشش خود قرار داده که به دلیل ضعف یا خلاء قوانین و عدم آگاهی از آن، موجب پدیداری تبلیغات زودهنگام انتخاباتی شده است.
این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه شهروندان بر حسب باورهای سیاسی یا وابستگی به جریانات سیاسی موجود در کشور، گروههای مختلفی را در شبکههای مجازی البته بیشتر در تلگرام تشکیل دادهاند و مشغول تبلیغات برای کاندیداهای مورد علاقه خود هستند، تاکید کرد: به علت ورود زودهنگام شبکه های مجازی و فقدان قوانین مصرح در این زمینه، با این مساله مواجهیم که آیا این موضوع قانونی است یا خیر؟
وی ادامه داد: قصد قانون برای ما ملاک عمل است. قصد قانونگذار پیشگیری از تبلیغات زودهنگام است که این موضوع یک امر کلی است؛ در واقع استنباط و استدلال از قانون در اختیار حقوقدانان، قضات و نمایندگان است که بتوانند این موضوع را تحلیل کنند که هدف مقنن در این زمینه چه چیزی است. ولو اینکه در این باره خلاء قانونی داریم و باید در این زمینه قانونی خاص به تصویب برسد، اما می توانیم از دیگر قوانین و مقررات مرتبط با این مساله استفاده کرده و تحلیل لازم را داشته باشیم؛ بنابراین تشکیل هر نوع کمپین در این زمان در حمایت از کاندیداهای انتخاباتی می تواند مصداق تبلیغات زودهنگام تلقی شود. از سوی دیگر این درست است که فعالیت های انتخاباتی و عضویت در کمپین ها در فضای مجازی می تواند به شور و شوق انتخاباتی کمک کند، ولی می تواند ناقض قانون و نافی ممنوعیت تبلیغات زودهنگام باشد.
این وکیل دادگستری ادامه داد: اکنون با توجه به هالهای از ابهام در این زمینه و موافقان و مخالفان آن به گمان من می توان با استفساریه از مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری در این زمینه استعلام خواست که آیا این امر مشمول تبلیغات زودهنگام است یا نه؟ که مجلس می تواند نظر خود را اعلام کند. این موضوع می تواند این خلاء قانونی را برطرف کند.
احمدینیاز با تاکید بر اینکه یکی از فاکتورهای بسیار موثر در آرای کاندیداها، فضای مجازی است، گفت: فضای مجازی بسیار تاثیرگذار است. از سال 92 یک حجم وسیعی از شهروندان وارد فضای مجازی شدند. این خود یک تاکنیک انتخاباتی محسوب میشود و موجب کاهش روشهای دیگر تبلیغاتی است. این یک امر نوین در جامعه ایرانی است که تبلیغات هم در حال پیدا کردن شکل نوین خود است، اما به علت زودهنگامی، گستردگی و تسریع در پدیداری آن قانونگذار نتوانسته به صورت مصرح خود را با این موضوع وفق بدهد؛ بنابراین خلاء قانونی نمیتواند توجیه کننده این امر باشد و مجلس شورای اسلامی می تواند با استفساریه ای این موضوع را برطرف کند. اما به صورت کلی به گمان من تبلیغات زودهنگام مشمول فضای مجازی هم میشود؛ چرا که فعل صورت می گیرد و واقعیت آن ملموس است.
انتهای پیام
نظرات