• شنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 96031307262
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و باغات «دره لک» شهرستان باشت

مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و باغات «دره لک» شهرستان باشت

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و باغات منطقه «دره لک» شهرستان باشت خبر داد.

«غلامحسین حکمتیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این آتش‌سوزی طبق اطلاعات محلی چهارشنبه شب شروع شد که پنجشنبه صبح نیروهای منابع طبیعی از آن مطلع شدند و پس از اعزام اکیپهایی از منابع طبیعی و محیط زیست ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد جمعه بطور کامل مهار شد.

وی با بیان اینکه نیروهای مردمی در مهار آتش‌سوزی سنگ تمام گذاشتند، افزود: ستاد بحران استان و شهرستان هیچ همکاری نکردند.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت آتش‌سوزی خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی بعلت اختلافات محلی و اتش زدن باعات انگور در منطقه بود که آتش به منابع طبیعی و جنگلها سرایت کرد.

حکمیتیان در رابطه با میزان خسارات وارده تصریح کرد:  هنوز میزان دقیق خسارات وارده مشخص نیست و پس از نقشه برداری مشخص خواهد شد اما به نظر می رسد که بیشترین میزان خسارات را نسبت به سایر آتش سوزی ها داشته است.

وی با یبان اینکه درختان بلوط عمده جنگل منطقه بودند، ادامه داد: بیشتر خسارات وارده در این آتش سوزی به درختان بلوط، بادام کوهی، ارژن و گیاهان مرتعی بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با امکانات معمولی و انفرادی همچون شن‌کش و فلش‌بک اقدام به خاموش و مهار آتش می‌کردیم اما با توجه به سخت گذر بودن و کوهستانی بودن استان باید بالگرد اطفائ حریق داشته باشیم تا موقع آتش‌سوزی بجای اینکه انرژی نیروها صرف سه تا 6 ساعت پیاده‌روی شود صرف مهار و خاموش کردن آتش شود تا خسارات وارد کمتر شود.

حکمتیان عنوان کرد: در میان تاریکی شب چند نفر از نیروها بر اثر خستگی شدید، گرمازدگی و تنفس هوای آلوده ناشی از دود آتش سوزی، در بین سنگلاخ و بوته ها و در شیب تند کوه بر روی زمین و سنگریزه‌ها، درجایی که از یک سو خطر مار و عقرب و از سوی دیگر شعله های آتش آنها را تهدید می‌کرد، بیهوش شدند.

وی تصریح کرد: هم‌چنین شیب تند کوه، دسترسی نداشتن به محل عرصه و وجود پرتگاه‌های خطرناک، وزش باد، وجود علف خشک و عدم آنتن‌دهی برای خطوط تلفن همراه در منطقه و ارتباط نداشتن نیروها با همدیگر از عوامل مهم در طول کشیدن‌ مهار آتش‌سوزی بود.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: در این آتش‌سوزی بر اثر پرتاب سنگی از کوه و اصابت به سر آقای امدادی از کارکنان منابع طبیعی باشت، وی به شدت آسیب دید و باعث خون‌ریزی از ناحیه سر شد که به علت دوری از مراکز درمانی در شهرستان باشت که چندین ساعت فاصله داشتیم در خطر مرگ قرار داشتند که خوشبختانه بعد از نیمه شب به باشت انتقال و خطر رفع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha