• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96082314031
  • خبرنگار : 71021

گزارشی از وضعیت تامل‌برانگیز اشتغال دانشجویان گردشگری

تنها ۳ درصد از بودجه اشتغال به گردشگری می‌رسد

تنها ۳ درصد از بودجه اشتغال به گردشگری می‌رسد

نشست «نقش گردشگری در اشتغال و کارآفرینی دانشجویان» درحالی برگزار شد که با انتقادهایی نسبت به بی‌توجهی درباره‌ی اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان گردشگری و ضعف آموزش در این صنعت همراه بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران، بیست‌ویکمین نشست علمی - تخصصی با موضوع «نقش گردشگری در اشتغال و کارآفرینی دانشجویان» روز سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه، از سومین مرحله سلسله نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران توسط مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان در محل این سازمان برگزار شد.

رحیم یعقوب‌زاده، رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران توضیحاتی درباره سلسله نشست‌های چشم‌انداز صنعت گردشگری در کشور داد و یادآور شد: این نشست‌ها با تلاش مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران و سایر دستگاه‌ها با تمرکز بر مسائل مربوط به گردشگری و ارائه راهبردهای مشخص در این خصوص از مهر سال ۹۴ شروع شده و تاکنون ۲۰ نشست از این مجموعه نشست‌ها در دو مرحله برگزار شده است.

تنها ۳ درصد از بودجه اشتغال به گردشگری اختصاص داده شده

سپس محمدصادق بیجندی ـ رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان ـ با شرح اجمالی از وظایف این سازمان گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان تمرکز بر بخش اشتغال و کارآفرینی این قشر است.

او با بیان این‌که ۵۰ درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از محل گردشگری قابل رفع است، افزود: ۵۰۰ هزار شغل از ۹۷۰ هزار شغلی که دولت قول تامین آن را داده است، می‌تواند از طریق گردشگری حل شود، اما متاسفانه در بخش تخصیص بودجه در مبحث اشتغال، تنها سه درصد از این بودجه به گردشگری در کشور اختصاص یافته است.

وی با ابراز تاسف از جایگاه گردشگری ایران، اظهار کرد: گردشگری ایران از ۱۴۱ کشور در دنیا، رتبه ۹۷ و در میان ۱۶ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه ۱۲قرار گرفته است، درحالی که ایران از لحاظ برخورداریِ جاذبه‌های گردشگری جزء ۵ کشور برتر دنیا است و این نشان‌دهنده ضعف در برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و نبود بسترسازی مناسب است.

هیچ گزارش مستندی از کارآفرینی و اشتغال گردشگری دانشجویان نداریم

بیجندی با بیان این‌که در گردشگری ادبیات اشتغال نداریم، افزود: برای مثال هیچ گزارش مستندی از دانشکده کارآفرینی مبنی بر اشتغال گردشگری دانشجویان در کشور نداشته‌ایم، همچنین در دانشگاهی همچون دانشگاه علم و فرهنگ که پایه‌گذار رشته تخصصی گردشگری است ضعف جدی در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه احساس می‌شود و دانشجویان هتلداری، اکوسیستم، جهانگردی و ... در غیر از حوزه فعالیت خود مشغولند.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان با ابراز تاسف از ضعف آموزش در زمینه گردشگری، گفت: مجوز اقامتگاه بوم‌گردی می‌دهیم، اما آموزش نحوه جذب مشتری نداریم. گردشگر خارجی می‌آید، اما نحوه برخورد با او را نمی‌دانیم و تمامی این‌ها نیازمند ورود حوزه‌های مختلف علی‌الخصوص بخش خصوصی و دانشگاه است.

چینی‌ها چه کرده‌اند، ما چه کرده‌ایم؟  

دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه سخنان خود به طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» اشاره کرد و افزود: این طرح که ۱۳ دوره متوالی آن توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با هدف بازدید دانشجویان و نخبگان دانشگاهی از جاذبه‌های گردشگری و مراکز علمی و صنعتی برگزار شده است، طرحی قوی و هدفمند در سطح دانشگاه‌های کشور است که متاسفانه هیچ حمایتی از آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: کشور چین با برپایی تور صنعت و بازدید از کارخانه‌های معتبر خودروسازی برای تورلیدرهای ورودی، محصولات خود را به دنیا معرفی می‌کند. چینی‌ها در صنعت فرش نیز وارد شده‌اند و حرف برای گفتن دارند، ولی ما چه کرده‌ایم؟ در این چند سال صنایع دستی ما به نسبت رشد کرده و رقم این رشد، اکنون به ۴۳ درصد رسیده، اما ما نتوانستیم این صنایع را با گردشگری تطبیق دهیم، ما هنوز نتوانستیم بعد از ۳۱ سال برخی مشکلات در برنامه‌های گردشگر خارجی را در شهرهای مختلف حل کنیم.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی با تاکید بر میدان دادن به بخش خصوصی در حوزه گردشگری، اظهار کرد: اشتغال وقتی می‌تواند در حوزه گردشگری رخ دهد که همه حوزه‌های درگیر به میدان بیایند، به بخش خصوصی آموزش داده شود و باید خیلی از ساختارها را کنار بگذاریم، دانشگاه‌ها، هتل‌ها و ... به میدان بیایند، بخش خصوصی فعال شود و سیستم دولتی از تصدی‌گری خارج شود و بر فعالیت‌ها نظارت کند.

بیجندی با بیان این‌که چینی‌ها و ترکیه‌ای‌ها از رویداد اربعین استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: اربعین یک رویداد بزرگ (Mega Event)  در دنیاست، ما چه استفاده‌ای کرده‌ایم و چه طرحی برای این رویداد داشته‌ایم؟ جای کار زیاد است، هر فردی در حد توانش می‌تواند در این رویداد سهیم شود، تنها لازم است کارگروه‌هایی تشکیل شود و به یکدیگر لینک شوند، همان‌گونه که ما در سازمان این کارگروه‌ها را مانند مد و لباس، گردشگری و ... داریم که اگر این‌ها به هم لینک شوند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی همچنین بی‌توجهی به ظرفیت‌های گردشگری کشور را عامل روزمرگی خواند و گفت: میز دولتی خیلی وقت است تمام شده، افراد باید به سمت کارآفرینی بروند. برنامه‌های ما مقطعی و کوتاه‌مدت است، برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت است که منجر به اتفاقات خوب می‌شود و پیشرفت کشور را تسهیل می‌کند.

سازمان میراث برای رفع رفتارهای تزاحمی قدمی برنمی‌دارد

در ادامه میلاد محقق ـ پژوهشگر حوزه گردشگری و مشاور اسبق رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ـ با اشاره به سبقه تاریخی توجه به حوزه گردشگری، پیش و پس از انقلاب و متولیان این حوزه در دوره‌های متعدد، اظهار کرد: هر آنچه که اکنون تحت عنوان میراث فرهنگی داریم، در زمان خودشان میراث فرهنگی نبوده‌اند و تنها صنایعی بوده‌اند که توسط هنرمندان و صنعتگران آن زمان تولید شده‌اند، شاید ۸۰۰ سال بعد نیز صنایع دستی که اکنون تولید می‌شوند به عنوان میراث فرهنگی کشور از سوی محققان معرفی شود.

وی یادآور شد: گردشگری بدون جاذبه معنا ندارد، بخشی از گردشگری نیز به میراث فرهنگی مربوط است که به هنرهای سنتی صنایع گذشته و امروز نیز بر می‌گردد. البته جاذبه یا طبیعی است یا تصنعی و میراث‌ها به دو بخش ملموس و ناملموس تقسیم می‌شوند.

محقق با بیان این‌که ادغام سازمان‌های ایرانگردی، جهانگردی، میراث فرهنگی و صنایع دستی با یک عقبه فکری بوده، اظهار کرد: در ابتدای دولت نهم، کمیته نخبگانی متشکل از رشته‌های علمی و تجربی در حوزه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی تشکیل شد تا در این حوزه به شکل تخصصی فعالیت کنند، یکی از اقدامات در آن زمان در زمینه ترویج گردشگری در جهان با استفاده از ابزار رسانه برای معرفی جاذبه‌های گردشگری به جهان بود. گردشگری ایران در محاق بود، ما توانستیم با برخی رسانه‌های خارجی ارتباط بگیریم و آنها نیز جاذبه‌های گردشگری ایران را نمایش دادند و بازخورد خوبی هم داشت.

وی با تاکید بر اینکه جریان‌سازی باید بر اساس یک گفتمان قوی شکل گیرد و اگر این‌گونه نباشد، اهداف معکوس اجرا می‌شوند، گفت: استمرار و پیگیری جریان به عملیاتی شدن آن کمک می‌کند، اعطای امور اجرایی و عملیاتی به بخش خصوصی، مسئله‌ای است که تا همین الان هم ادامه دارد و مشکل حل نشده و از طرفی سازمان میراث فرهنگی که وظیفه رفع رفتارهای تزاحمی در این حوزه را دارد، قدمی بر نمی‌دارد.

بودجه‌ها با نیاز استان‌ها همخوان نیست

این پژوهشگر حوزه گردشگری با اشاره به دیگر مشکلات در این حوزه، اظهار کرد: نیازهای استان‌ها در حوزه گردشگری برای توسعه، با بودجه‌ای که برای آنها در این زمینه در نظر گرفته می‌شود، تناسبی ندارد، لازم است بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، چه داخلی و چه خارجی تمرکز کنیم که نبود امنیت سرمایه‌گذاری، عاملی است که سرمایه‌گذاران را به عقب می‌راند.

محقق افزود: در کشور ما مشکلی که در حوزه گردشگری وجود دارد، این است که در برنامه‌ ریزی‌های راهبردی شرایط موجود را اسکن و شرایط مطلوب را ترسیم می‌کنند، اما هیچ‌کدام، شرایط مقدور را در برنامه‌ریزی لحاظ نمی‌کنند، اینکه منطقه‌ای چه مقدوراتی دارد تا بتوانند سایر نیازهای آن را فراهم کنند، تعیین نمی‌شود تا مسؤول و فرد بعدی بتواند ادامه دهنده آن باشد.

وی ادامه داد: در تشریح قوانین و مقررات تاسیس و راه‌اندازی مراکز و ادارات، شرح وظایف داریم، اما شرح اختیارات نداریم، یکی از این مراکز و ادارات؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

این پژوهشگر همچنین با تاکید بر بحث اشتغال دانشجویان در حوزه گردشگری، گفت: اگر بخواهیم برای دانشجویان در حوزه گردشگری شغل ایجاد کنیم، باید رونق کسب و کار در حوزه گردشگری را فراهم کنیم. ظرفیت‌های اشتغال دانشجویان در این حوزه شامل مواردی از جمله تاسیسات، تجهیزات اعم از تولید، سرویس و نگهداری تجهیزات گردشگری و خدمات است که در این بخش تا جایی که تصور می‌شود، شغل وجود دارد.

محقق اظهار کرد: در حوزه سیاست خارجی اگر رویکرد ما دیپلماسی عمومی باشد که بهترین وجه آن، گردشگری است، چون هنگامی که گردشگران خارجی به کشور خود باز می‌گردند، مُبلغ ما خواهند بود و دیگر نیازی به رایزن فرهنگی در سایر کشورها نیست. گردشگری دانشجویی می‌تواند منجی گردشگری کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha