مهدی غیبی – کارشناس حوزه فناوری اطلاعات – در گفتوگو با ایسنا، با بیان این که طبق برخی آمارها حدود ۱۵ درصد از کسبوکارهای مجازی در چند روز اخیر و به خاطر آشوبهای پیش آمده از بین رفتهاند، گفت: شبکههای اجتماعی از سویی شبکه عرضه بودهاند به این معنی که درصدی از فعالیتها به صورت تلگرام به تلگرام بوده است که در آن بحث تبلیغات پا میگرفت که حالا به طور ۱۰۰ درصد از بین رفتهاند.
وی اضافه کرد: بخش دیگری از فعالیتهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی به صورت از خارج از شبکه به شبکه بودهاند که آنها هم آسیب دیدهاند به این معنی که این شبکهها بستری برای تبلیغات و معرفی تولیدات در حوزههای دیگر بودهاند که حالا هم با اتفاقات پیش آمده و هم فیلتر شدن، کسبوکارها هم دچار مشکل شدهاند.
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه اساسا اتفاقات سیاسی در اقتصاد کشورها تاثیرگذار هستند، گفت: در حوزه بورس و حوزه پولی و همینطور گردشگری و جذب سرمایههای بینالمللی اینگونه نارآرامیهای سیاسی میتواند موجب افت در این حوزههای اقتصادی شود که برخی به طور کامل و برخی به طور نسبی آسیب میبینند.
غیبی با بیان اینکه اکثر استارتآپهای راهاندازی شده توسط متولدین دهه ۷۰ راهاندازی شدهاند، اظهار کرد: اتفاقات رخداده که عمدتا توسط متولدین همین دهه به وجود آمده است در نهایت باعث آسیب زدن به کسبوکارهای اقتصادی خودشان میشود. از سوی دیگر اما باید گفت که شبکههای اجتماعی علاوه بر این که یک نیاز اجتماعی هستند حالا تبدیل به یک بستر اقتصادی هم شدهاند که دیگر نمیتوان به صورت کاملا امنیتی با آن برخورد کرد.
وی با بیان این که بسیاری از کسبوکارها اپلیکشنهای مختلف و مربوط به خودشان را هم طراحی کردهاند، اظهار کرد: این میتواند راهحلی برای جلوگیری از آسیب دیدن این کسبوکارها باشد، ضمن اینکه باید پروژه جایگزین سازی شبکههای داخلی را با نمونههای خارجی هم به صورت بسیار جدیتری پیگیری کرد.
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: برای فعالان اقتصادی هیچ فرقی ندارد که کسبوکارشان را در بستر یک شبکه داخلی یا خارجی راهاندازی کنند. تنها مساله اصلی در این میان حمایت و تقویت شبکههای پیامرسان داخلی و پایدارسازی آنها برای حداقل آسیبپذیری از اتفاقات مشابه است.
انتهای پیام
نظرات