به گزارش ایسنا، عبدالرضا فرجی راد در نشستی که با عنوان «یک جاده یک کمربند» در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، با بیان اینکه اقیانوس هند در یک منطقه استراتژیک قرار گرفته است، اظهار کرد: اجرای پروژه «یک جاده یک کمربند» میتواند بر اهمیت استراتژیک این منطقه بیفزاید.
وی با اشاره به اینکه توسعه، ناامنی، رقابتهای منطقهای و ژئوپلتیکی سه فاکتور مهم برای توسعه در حوزه اقیانوس هند میباشد، گفت: به عنوان مثال ما شاهد نوعی ناامنی در توسعه و امنیت اقیانوس هند هستیم و تروریسم در این منطقه در حال رشد است. همچنین رقابتهای منطقهای و ژئوپلتیکی به عنوان یک فاکتور مهم وجود دارد.
مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: چین پروژه عظیم «یک کمربند یک جاده» را به کار گرفته است و سرمایهگذاری میکند. از طرف دیگر هند روز به روز به آمریکا نزدیکتر میشود و از نظر خودش میخواهد زودتر به اهدافش برسد به همین دلیل با پروژه «یک کمربند یک جاده» موافق نیست.
فرجی راد با اشاره به نقش بندر گوادر برای توسعه این منطقه اظهار کرد: این مساله در حالی اهمیت پیدا کرده که ایران به توسعه بندر چابهار در 70 کیلومتری گوادر اهمیت میدهد. ما معتقد هستیم چابهار باید مکمل گوادر و همچنین بندر گوادر مکمل چابهار باشد لذا باید تمامی مسائل را درک کنیم تا بتوانیم با پاکستان و پاکستان هم با ما کار کند.
وی خاطرنشان کرد: چابهار مختص هند نیست بلکه باید بندری باشد تا همه بتوانند در آن سرمایهگذاری کنند. در واقع دو بندر چابهار و گوادر پیشانی اقیانوس هند هستند.
مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه با ارائه پیشنهاداتی اظهار کرد: باید ایران و پاکستان بتوانند در زمینه مبارزه با تروریسم با هم همکاری داشته باشند و امنیت ایران برای پاکستان و بالعکس مهم باشد.
فرجی راد تصریح کرد: حتی میتوانیم به طور منظم مانورهای نظامی سالانه داشته باشیم و همه این موارد زمینههای اعتمادسازی را فراهم میکند. گرچه در حال حاضر هم همکاری نظامی ایران و پاکستان خوب است. اما ایران و پاکستان باید در صحنه بینالملل از یکدیگر دفاع کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه در جهت ثباتسازی به یکدیگر کمک کنیم باید گفتوگوهای چهارجانبه پاکستان، ایران، چین و روسیه تقویت شود و حتی به یکدیگر کمک کنیم تا پول ملی رایج شود.
انتهای پیام
نظرات