این اخطار درحالی داده شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به ارزش ریال در برابر دلار و یورو، پیشبینی کرده، جمعیت بیشتری از گردشگران خارجی به خاطر ارزانی، روانه کشورمان شوند.
رضا اباذری که پس از گرانی بلیت هواپیما، کاهش پروازهای بینالمللی و در نتیجه حذف ایران از برنامه ایرلاینهای خارجی را پیشبینی کرده و در اینباره اخطار داده بود، اینک در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: کمتر از دو هفته این پیش بینی به حقیقت پیوست؛ هواپیمایی بریتیش ایرویز و پس از آن دو ایرلاین ک. ال. ام و ایرفرانس رسما اعلام کردند در تاریخی مشخص بازار ایران را ترک خواهند کرد.
او درباره آینده سفرهای هوایی با وضعیت پیشآمده گفت: آینده نزدیک صنعت هوانوردی مسافری بینالمللی کشور در دست دو بخش خطوط داخلی و خطوط منطقهای است. صنعت هوانوردی در جهان به لحاظ درآمدی در سه دهه گذشته بسیار شکننده و آسیبپذیر شده و شرکتها برای سیاستگذاریهای خود ازجمله انتخاب مسیر با ظرافت و حساسیت بالایی رفتار میکنند. خطوط هوایی منطقهای مانند هواپیمایی امارات، ترکیش و قطری برای بازار ایران برنامهریزی جدیای دارند و با مشکلات کاری در کشور مانند تحریمها و بیثباتی اقتصادی سازگاری بیشتری به نسبت خطوط اروپایی دارند. در نتیجه به احتمال زیاد در بازار میمانند و سهم بازار رها شده توسط سایر ایرلاینها را از آن خود میکنند.
اباذری افزود: از سوی دیگر شرکتهای داخلی که قابلیت پرواز بینالمللی دارند هم تلاش میکنند سهمی از این بازار داشته باشند اما متاسفانه موانعی مانند ضعف ناوگان و مشکلات مدیریتی و زیربنایی اجازه این توسعه بویژه در مسیرهای طولانی را نمیدهد.
وی با اشاره به این که ترکیش ایرلاین تقریباً متعلق به بخش خصوصی ترکیه و هواپیمایی امارات دارای بودجه هنگفت ناوگان و نیز تبلیغاتی گسترده است، گفت: این شاخصهها، امکان ارائه نرخهای متنوع و در عین حال خدمات بهتر را فراهم میکند اما مشکل از آنجایی نهادینه و پایدار میشود که با تقویت شرکتهای منطقهای و توسعه باشگاه مسافران هوایی این شرکتها، دامنه رقابتی بین این ایرلاینها و شرکت های داخلی بسیار گسترده میشود و چنانچه روزی شرکتهای داخلی مشکلاتشان حل شود رقبای بسیار بزرگی در بازار ایران برایشان بالفعل وجود دارد. این درحالی است که خطوط هوایی ارزان قیمت و اصطلاحا low-cost carrier=LCC شرایط را برای ورود به چنین بازارهایی بررسی میکنند.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی دو راه حل برای آسیب کمتر به شرکتهای هواپیمایی داخلی را در این شرایط پیشبینی کرد و افزود: با حمایت از خطوط هواپیمایی داخلی و پایین نگه داشتن نرخها توسط شرکتهای داخلی با روشهای هوشمندانه میتوان از این شبه بحران با خسارت کمتر گذر کرد.
وی ادامه داد: این میان به جز ارائهدهندگان خدمات سفر هوایی مانند خدمات فرودگاهی، کترینگ، آژانسهای مسافرتی و ...، دو دسته دیگر هم از وضعیت موجود آسیب میبیند؛ مسافران خروجی و تورهای ورودی. بسیاری از شهروندان به دلایل مختلف از جمله سن بازنشستگی یا بیماری، امکان پروازهای مستقیم به صورت فراقاره از ایران ندارند و باید ۱۸ ساعت پرواز برای شان تقسیم شود، اینجاست که ضرورت حفظ دستکم دو ایرلاین اروپایی بسیار حیاتی است.
اباذری به آسیبی که متوجه گردشگری ورودی از این رهگذر میشود، اشاره کرد و افزود: گردشگران خارجی با نبود پرواز مسقیم از کشور محل سکونتشان و همچنین کمبود تنوع پروازهای خارجی به شهرها و مقاصد گردشگری داخلی مانند شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز ناچارند از پرواز با چند مسیر از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) اقدام کنند که به جز زمانبر بودن و ایجاد خستگی، قیمت تمام شده بسته سفر را بالا میبرد که در نتیجه نرخ تمام شده سفرنامه ایران برای جامعه بزرگی از مسافران غیرقابل رقابت میشود. یکی از راههای برون رفت از این مشکل بحرانی نیز تعریف بازارهای جایگزین و تدوین مسیرهای جدید گردشگری است که البته همچنان به اختصاص ارز دولتی در قالب R.O.E به شرکتهای هواپیمایی تاکید میشود.
انتهای پیام
نظرات