• یکشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97070804646
  • خبرنگار : 71191

در دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار اعطاء می‌شود

«نشان تعامل» نخستین نشان همکاری دستگاه‌ها با میراث فرهنگی

«نشان تعامل» نخستین نشان همکاری دستگاه‌ها با میراث فرهنگی

دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار در حالی پانزدهم و شانزدهم مهرماه برگزار می‌شود که «نشان تعامل» به دستگاه‌هایی که کمیته داوری آن‌ها را واجد شرایط بداند، اعطاء می‌شود.

به گزارش ایسنا، «نشان تعامل» قرار است به دستگاه‌هایی که همکاری‌های لازم را در طول چند سال گذشته با سازمان میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی داشته‌اند، در دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار در موزه ملی ایران داده شود.

بر این اساس، پروژه‌های راه وشهرسازی کشور در بافت‌های تاریخی، پروژه‌هایی که با سدها و راه‌ها ارتباط داشته‌اند، دستگاه‌های مدیریتی آن‌ها با میراث فرهنگی تعامل داشته‌اند و پروژه‌های موفقی که در سطح بین‌المللی پژوهش‌ها و نهادهای بین‌المللی در کشور انجام شده‌اند، توسط کمیته داوران برای گرفتن نشان تعامل بررسی می‌شوند.

همچنین سعید امیریان - مسئول دبیرخانه دائمی دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار - از برگزاری نمایشگاهی از شرکت‌های استارتاپی حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار خبر داد.

او همه شرکت‌های فعال در این حوزه را دعوت کرد برای هماهنگی‌های لازم با دبیرخانه دائمی تماس بگیرند و افزود: این نمایشگاه با هماهنگی و موافقت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار می‌شود.


وی « میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت سرزمین»، « میراث فرهنگی، توسعه پایدار و راه و شهرسازی»، « میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت آب»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و هویت»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و گردشگری»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار صلح و وفاق ملی»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و نو آوری و فناوری»، «میراث طبیعی و توسعه پایدار» را از محورهای برگزاری این همایش اعلام کرد.

در نخستین دور همایش «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» که بهمن‌ماه ۱۳۹۴ برگزار شد، نسبت به ترغیب متولیان امر توسعه پایدار و میراث فرهنگی برای مشارکت مؤثر در جهت تثبیت همکاری و تعامل سازنده بین دستگاه‌های اجرایی ذیربط تاکید شد.ه بود

در این بیانیه آمده بود: «پویش توسعه اقتصادی – اجتماعی به‌عنوان مجموعه‌ای از چالش‌های ناظر بر رشد مادی و معنوی جوامع بشری، امروزه به دو چالش عمده که مورد وفاق گسترده و روز افزون در سطح بین‌المللی است، روبه‌رو شده است. یکی توجه به اصول و قواعد مربوط به تداوم زیست‌پذیری جهان برای نسل‌های آینده و دیگری صیانت از مولفه‌های هویتی میراث فرهنگی هر جامعه برای تکریم و بهره گیری از تجارب، اندیشه‌ها و خرد نسل‌های پیشین به منظور تطابق ثمر بخش تدابیر و تلاش‌های توسعه اقتصادی – اجتماعی با الزاما ذکر شده است.

در مواجهه با این چالش‌ها و تجربیات توسعه و تحولات علم و فناوری باعث شده است تا تعامل توسعه با میراث فرهنگی از مراحل تقابل و مصالحه عبور کرده و امروزه با طرح توسعه پایدار به مرحله تعامل و هم‌افزایی رسیده است. برگزاری این همایش در راستای ترغیب متولیان امر توسعه پایدارو میراث فرهنگی برای مشارکت موثر در جهت تثبیت همکاری و تعامل سازنده بین دستگاه‌های اجرایی ذیربط است. مقرر می‌شود دبیرخانه دایمی این همایش در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مستقر شود و با همکاری نزدیک با دانشگاه‌ها،  پژوهشگاه‌ها و مراکز اجرایی برای تداوم و استقرار این همایش برنامه ریزی و اهداف این همایش را به صورت سالانه پیگیری کند.

نتایج حاصل از همایش در قالب توصیه‌های زیر پیشنهاد می‌شود: "توجه به مفهوم ایران به عنوان یک حلقه مفقوده در نظام برنامه ریزی و تبیین نقش کلیه کنشگران دخیل در فرایند بازخوانی و بازآفرینی ایران شهر" – "تعریف شاخص‌های هویت ایرانی برای تبیین وضع موجود، سنجش و پیمایش آینده توسعه پایدار" - «اعتلای سند آمایش سرزمین از منظر توانایی برای هدایت، وضع تعاریف، اتخاذ تدابیر، ارزیابی دیدگاهها و مداخلات در حوزه میراث فرهنگی و توسعه پایدار و فرآیندهای سیاست گذاری در حد منزلت قابل انتظار از یک سند بالادست و تدوین برنامه‌های جامع توسعه به مفهوم واقعی کلمه" – "باززنده سازی ساختاری ارزشمند، بعنوان موضوعی چند وجهی و فرابخشی، نیازمند مشارکت و حضور تمامی دستگاهها و کنشگران مرتبط و موثر است. تمامی میراث ملموس فرهنگی کشور از جمله راه‌ها، بافت‌های تاریخی، دانش بومی مدیریت آب و سازه‌های آبی کهن و ... جزء آن ساختارهای ارزشمند محسوب می‌شوند." – "کشور ایران با برخورداری از جاذبه‌های غنی و پرافتخار تاریخی، مذهبی و طبیعی، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس مزیت غیر قابل انکاری در توسعه پایدار گردشگری فرهنگی دارد به گونه‌ای که ضمن انطباق با شاخص‌ها و معیارهای سیاست‌های فرادست با روندهای جهانی نیز همخوانی داشته و خواهد توانست مبنای قابل اتکایی برای تحقق اهداف توسعه پایدار باشد." – "  اطلاق میراث فرهنگی به ساختارهای ارزشمند موجود حتی تمامی آثار ارزشمندی که در دوره معاصر برپا شده و واجدارزش حفاظت و توسعه توامان هستند، به ویژه آثار معماری صنعتی از قبیل کارخانه‌ها، پل‌ها، ایستگاههای راه آهن و ..." – "  تشویق بخش‌های روابط عمومی و امور بین‌الملل دستگاههای اجرایی کشور و دفاتر سازمان‌های بین‌المللی و سفارتخانه‌های مستقر در ایران برای مشارکت و همکاری در شناخت مزیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی از طریق اجرای برنامه‌های مشترک با هدف توسعه پایدار، تقویت صلح و امنیت و همزیستی مسالمت آمیز ملل"»

براساس آن‌چه در بیانیه پایانی نخستین دور همایش اعلام شده بود، دومین همایش دو سال بعد، یعنی اسفند ۹۶ برگزار می‌شد، اما بعد از وقفه‌ای ۶ ماهه دور دوم این همایش هفته‌ی آینده یک‌شنبه ۱۵ و دوشنبه ۱۶ مهر ماه برگزار شود که البته مسئولان برگزاری همایش یکی از دلایل آن را از یک سو تغییرات رخ داده در سال‌های گذشته در سطوح مدیریتی و از سوی دیگر استقبال علاقه‌مندان برای ارسال مقاله عنوان کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha