• سه‌شنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97110904716
  • خبرنگار : 71560

با تصویب مجلس

وظایف سازمان مدیریت بحران کشور مشخص شد

وظایف سازمان مدیریت بحران کشور مشخص شد

با تصویب نمایندگان، سازمان مدیریت بحران کشور که پیش از این به موجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱/ ۲/ ۱۳۸۷ تشکیل شده بود مسئولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقای اثر بخشی آن را بر عهده دارد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور ماده ۸ و ۹ این لایحه را به تصویب رساندند.

در ماده ۸ این لایحه آمده است: سازمان که پیش از این به موجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱/ ۲/ ۱۳۸۷ تشکیل شده بود، مسئولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقا اثر بخشی آن را بر عهده دارد.

رئیس سازمان از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حداقل ۷ سال سابقه کار تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارند برای یک دوره پنج ساله به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران با حکم وزیر کشور منصوب می‌شود.

در تبصره یک این ماده آمده است: ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان در سطوح استانی و شهرستانی به پیشنهاد سازمان متناسب با حجم وظایف گستره‌ جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت‌های منطقه‌ای به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار پس از طی مراحل قانونی و تأیید سازمان اداری و ساتخدامی کشور طراحی و تصویب می شود.

در تبصره ۲ این ماده آمده است: رئیس سازمان به ترتیب اعضای شوراهای عالی مشروحه ذیل اضافه می‌شود:

الف – شورای عالی شهر سازی و معماری ایران موضوع حکم ماده سه قانون تأسیس شورای عالی شهر سازی و معماری ایران مصوب ۲۲/ ۱۲/ ۱۳۵۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ب- شورای عالی حفاظت از محیط زیست موضوع حکم ماده ۲ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۲۸/ ۳/ ۱۳۵۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی

شورای عالی آب موضوع حکم ماده ۱۰ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۶/ ۱۰/ ۱۳۷۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ت- شورای عالی بیمه موضوع حکم ماده ۱۰ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران مصوب ۳۰/ ۳/ ۱۳۵۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی

بر اساس ماده ۹ این لایحه وظایف سازمان عبارت است از:

الف – تهیه و تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران. برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح

ب- برنامه‌ ملی آمادگی و پاسخ در برنامه‌ ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی

ب- ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق اهداف کلان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی مدیریت بحران و دسترسی متناسب به نظام جامع مدیریت اطلاعات مستند سازی و عزت یابی. تهیه ضوابط فنی و استانداردها و دستورالعمل‌های مورد نیاز این قانون جهت تصویب در ستاد ملی

پ- ارتقای توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح کشور از جمله تهیه اطلس ملی مخابرات طبیعی و تضمین برنامه‌های کاهش خطر حوادث و سوانح استانی جهت تصویب ستاد ملی

ت- کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت‌ها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده ۲ این قانون

ث- ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظام‌های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در مؤسسات دولتی به عمومی غیر دولتی، خصوصی و تأسیسات وابسته به آنها، ایجاد شبکه‌ ارتباطی اختصاصی برای شرایط اضطراری، تهیه برنامه‌های آمادگی و پاسخ استان‌ها، تدوین ضوابط فنی و دستورالعمل‌های لازم جهت استاندارد کردن خدمات سازمان‌های امدادی در سطح کشور

ج- جذب و هدایت و توزیع امکانات و کمک‌های دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی

چ- ارتقای توانایی کشور برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحران‌ها از جمله پیگیری ایجاد زیرساختهای لازم و تضمین ضوابط، فرایندها و استانداردهای مورد نیاز بازتوانی و بازسازی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاه‌های موضوع ماده دو این قانون

ح- برنامه ریزی و حمایت جهت ایجاد و ارتقای روش‌های جبران خسارت نظیر استفاده از بیمه‌ها و حمایت‌های مالی و ساز و کارهای تشویقی تسهیلات ویژه و صندوق‌های حمایتی

خ- کمک به رشد توسعه دانش و فن آوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور از جمله ترویج به کارگیری فناوری‌های نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آینده پژوهی و ایجاد نظام دیده بانی، علمی از طریق همکاری‌های دو جانبه یا چند جانبه با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی

د- ایجاد چارچوب‌های لازم برای همکاری‌های مؤثر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تهیه دستورالعمل‌های جذب و توزیع کمک‌های خارجی با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی

ذ- توسعه مشارکت‌های مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور و ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش و سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی. نهادهای غیر دولتی؛ فدراسیون‌های ورزشی، نیروهای داوطلب مردمی و بخش خصوصی در مدیریت بحران، تدوین ساز و کارهای حمایتی و تشویقی جهت آموزش و ارتقای آمادگی مردم در برابر بحران

ر- پیش بینی نیازهای مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران کشور و اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاه‌های مسئول موضوع ماده ۲ این قانون جهت تأمین آن

ز – جابجایی کارکنان آموزش دیده در مدیریت بحران بر اساس مصوبات شورای عالی

ژ- نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مشمول این قانون در مدیریت بحران از جمله نظارت بر نحوه ارائه خدمات به آسیب دیدگان و سایر وظایف مربوط به اجرای این قانون

س- تهیه پیش نویس لوایح آئین نامه‌های اجرایی و تصویب نامه‌های مورد نیاز طی مراحل قانونی ظرف مدت ۶ ماه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha