• دوشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99040906769
  • خبرنگار : 71021

در هفته حج

یاد شهدای منا و حج ۶۶ گرامی داشته شد

یاد شهدای منا و حج ۶۶ گرامی داشته شد

همزمان با هفته حج، یاد شهدای فاجعه منا و حج خونین سال ۶۶ در بهشت زهرای تهران گرامی داشته شد.

به گزارش ایسنا، عربستان به دنبال شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفت حج تمتع امسال را با جمعیتی در حدود ۱۰ هزار نفر و بدون حضور زائران کشورهای دیگر برگزار کند و به نوعی مناسک حج را لغو کرد. این اقدام عربستان با واکنش نماینده ولی فقیه در امور حج و رییس سازمان حج و زیارت نسبت به مدیریت و توانمندی دولت سعودی در برگزاری مراسم حج، مواجه شد.

در ششمین روز از هفته حج، مسؤولان حوزه حج و زیارت با حضور بر مزار شهدای فاجعه منا و شهدای حج خونین سال ۶۶، در بهشت زهرا یاد و خاطره این شهیدان را گرامی داشتند. نماینده ولی فقیه در امور حج و رییس سازمان حج و زیارت همچنین همزمان با هفته قوه قضائیه در مرقد شهدای هفتم تیر و دولت و گلزار شهدای بهشت زهرا حضور یافته و از مقام شامخ شهیدان بهشتی، رجایی، باهنر و دیگر شهدا را تجلیل کردند، همچنین با نثار حلقه گل و فاتحه، یاد شهدای گمنان مدافع حرم و شهدای آتش نشان را نیز گرامی داشتند.

مسؤولان حج کشورمان هر سال با استفاده از موقعیت حج، با حضور در مقبره الشهدای مکه و زیارت قبور شهدای ایرانی فاجعه منا، یاد آن ها را گرامی می داشتند که امسال با توجه به لغو حج، این مراسم در بهشت زهرا برگزار شد.

فاجعه منا دوم مهرماه سال ۱۳۹۴ همزمان با روزعید قربان و در جریان مناسک حج رخ داد. عربستان هرگز شمار جان باختگان آن واقعه را دقیق اعلام نکرد، دولت سعودی دو روز پس از فاجعه منا، تعداد جان باختگان را ۷۶۹ نفر اعلام کرد اما برخی این تعداد را تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز تخمین زده اند. ایران در آن واقعه ۴۶۴ زائر خود را از دست داد. پیکر ۴۲ زائر ایرانی در قبرستان مکه به خاک سپرده شد و باقی شهدا به کشور بازگردانده شدند.

عربستان هرگز مسؤولیت فاجعه منا را نپذیرفت و عذرخواهی نکرد. ایران با تشکیل پرونده فاجعه منا، یک سال حج را به حالت تعلیق در آورد و از عربستان خواست با تشکیل کمیته حقیقت یاب، به موضوع آن فاجعه رسیدگی کند و دیه شهدای منا را بپردازد، عربستان به این درخواست پاسخ واضحی نداده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha