پریسا فاطمی در دومین نشست تخصصی دبیرخانه کارگروه تخصصی طرح مدرسه خوانا با اشاره بر اهمیت اجرای طرح مدرسه خوانا در مدارس ابتدایی و پیش دبستانیها اظهار کرد: این طرح از جمله برنامههای تحول آفرین و راهبردی وزارت آموزش و پرورش است که اجرای دقیق آن به تعمیق زبان ملی در مناطق دو زبانه، توسعه عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق کمتر توسعه یافته و نیز تقویت هویت ایرانی- اسلامی در سراسر مدارس کشور منجر میشود.
وی افزود: برای نخستین بار طرح ملی مدرسه خوانا با هدف ارتقای دانش و توانش زبانی کودکان از جمله مهارتهای چهارگانه گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن و نیز پیوند آن با موضوع آداب و مهارتهای زندگی(مبتنی بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی) در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سراسر سطح استان برای پنج درصد مدارس ابتدایی حدود ۱۰۵ مدرسه اجرا میشود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گیلان خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح انتظار میرود در همه مدارس استان در طول یک محدوده زمانی میان مدت، امر کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی- یادگیری و آموزش بهینه ساحتهای شش گانه تربیتی در آموزش و پرورش دوره ابتدایی، دو چندان شود.
فاطمی افزود: در سال تحصیلی جاری، زمان اجرای طرح مدرسه خوانا در مدارس منتخب، تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ خواهد بود و شیوه اجرای این طرح به دلیل وجود شیوع بیماری کووید ۱۹ با رعایت کامل و سخت گیرانه پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری و هم چنین به شیوه غیر حضوری از طریق شبکه شاد، انجام می گیرد.
وی گفت: حرکت از حافظه محوری به مهارت محوری و پرورش خلاقیت، بهره گیری از جدیدترین یافتههای علمی در زمینه تغییرات آموزشی یعنی تلفیقی بودن و مشارکتی بودن آموزش مبتنی برمدرسه محوری از اهداف اجرای این طرح است.
گفتنی است؛ گیلان حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز دارد که ۱۹۳ هزار و ۷۲۹ نفر در ۲ هزار و ۱۲۸ مدرسه ابتدایی تحصیل میکنند.
انتهای پیام
نظرات