• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99080704279
  • خبرنگار : 71626

«اخلاق ساد» منتشر شد

«اخلاق ساد» منتشر شد

کتاب «اخلاق ساد»، مقالاتی درباره اندیشه و منظومه فکری «ساد»، متفکر فرانسوی با گردآوری و ترجمه سامی آل‌مهدی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب که مروری بر اندیشه «ساد»، فیلسوف فرانسوی و اندیشه‌های فلاسفه دیگری چون کانت با آثاری از اسلاوی ژیژک، کتری اکر و ... است با قیمت ۲۷۵۰۰ تومان توسط نشر سیب سرخ منتشر شده است.

سامی آل‌مهدی که پیش‌تر ترجمه‌هایی در زمینه پی‌یر کلوسوفسکی، ژرژ باتای، بوریس گرویس و اسلاوی ژیژک را به چاپ رسانده است، درباره کتاب «اخلاق ساد» بیان کرد: شخصیت محوری این کتاب ساد است، با این ‌حال، با توجه به این‌که پنج مقاله از هفت مقاله‌ کتاب به مقاله‌ «کانت با ساد» لکان می‌پردازد که البته یکی‌شان بیوگرافیکال است، خوانش لکان از ساد در این اثر مورد نظرم بوده که ادعای «کانت ساد است» را مطرح می‌کند.

او ادامه داد: کانت بنیان‌گذار اخلاق مدرن است و ساد، مبشر بی‌اخلاقی یا دقیق‌تر اخلاق وارونه‌ مدرن است؛ کانت که معرفی‌کننده‌ «قانون اخلاق» (moral law) و «امر مطلق» (categorical imperative) با محوریت «خیر» است و ساد که همان‌ها را با محوریت «شر» دنبال می‌کند در این کتاب در کنار هم قرار می‌گیرند. ادعای لکان در تلاش برای رساندن آن‌ها به یکدیگر بر این اساس است که آن‌ها دو روی یک سکه‌اند و هر دوشان هم به دنبال «بهروزی» یا «حالِ خوب» (well-being) انسان‌ هستند؛ اگر کانت در مثال مشهورش انسانی را در نظر می‌آورد که میلش در حفظ جان و بدنِ خویش نهفته است، انسان سادی میلِ خود را در به خطر انداختن جانِ خود و دیگری می‌بیند.

آل‌بیگی همچنین گفت: لکان این‌گونه می‌گوید که شوری که ما را به ارضای میل‌مان تشویق می‌کند همیشه شوری اخلاقی است، چرا که همیشه واجد «از خود گذشتگی» است و معطوف به ابژه‌ای تجربی. لکان این را در هر دو نظام کانتی و سادی تشخیص می‌دهد: آن‌ها امر مطلق را که قرار است همیشه خالی باشد، که کانت آن را با «خیر» و ساد آن را با «شر» پر می‌کند، تنها واجد یک سویه می‌دانند: «بهانه‌ای برای انجام ندادن وظیفه وجود ندارد!» گزاره‌ای که خودِ فرمان، خودِ قانون اخلاق، را تا امر مطلق بالا می‌کشد و درونِ امر مطلق ابژه‌ای تجربی را می‌گذارد. 

این مترجم درباره اهمیت طرح این موضوع برای مخاطبان فارسی‌زبان نیز گفت: انسان چه بخواهد و چه نخواهد، موجودی اخلاقی است و با پرسش‌های «کار خوب» و «کار بد» (که مقولاتی اخلاقیاتی‌اند) به‌طور روزمره سروکار دارد و همیشه از خود می‌پرسد: «چه باید کرد؟» این از اهمیت سوبژکتیو این موضوع. اهمیت سیاسی‌اش هم این است که ما امروزه این گزاره را از اکثر سردمداران جهان می‌شنویم که «برای نیمرو باید چندتا تخم‌مرغ شکست» یا این‌که برای پیشرفت و نیک‌بختی بشریت باید بعضی انسان‌ها فدا شوند، یا حتی از عاملیت‌های خُردتر می‌شنویم که «مأمورم و معذور!» مانند پلیسی که مجرم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. خلاصه که امیدوار بوده‌ام بعد از خواندن کتاب، دلیل انضمامی ترجمه‌شدن آن بلافاصله آشکار شود. امیدوارم این کتاب به علاقه‌ای که خوانندگانِ حتی تفننیِ فلسفه و روان‌کاوی باید به موضوع «اخلاق» پیدا کنند دامن بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.