• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99090302305
  • خبرنگار : 50378

اخباری کوتاه از میراث فرهنگی/

معرفی ۴۰ هنرمند صنایع‌دستی و فعال گردشگری برای دریافت تسهیلات به کمیته امداد

معرفی ۴۰ هنرمند صنایع‌دستی و فعال گردشگری برای دریافت تسهیلات به کمیته امداد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر از معرفی ۴۰ نفر هنرمند صنایع‌دستی و فعال حوزه گردشگری برای دریافت تسهیلات به کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان خبر داد.

رضا یوسفی با اعلام این خبر اظهار کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم به نام حمایت از تولید نام‌گذاری شده، تعداد ۳۵ نفر از صنعت‌گران صنایع‌دستی در قالب ۱۸ رشته و پنج مورد اقامتگاه ‌بوم‌گردی به ارزش ۲۰ میلیارد میلیون ریال برای دریافت تسهیلات به کمیته امداد شهرستان معرفی شدند.

وی ادامه داد: تاکنون ۷۰ درصد طرح‌ها به بانک‌های عامل معرفی و پرونده تشکیل‌ شده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر یادآور شد: برابر تفاهم‌نامه منعقده بین مدیران کل میراث فرهنگی و کمیته امداد خراسان رضوی در خصوص بسته حمایتی از صنایع‌دستی و گردشگری، تلاش کردیم از این فرصت استفاده کنیم و از صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان با توجه به شرایط شیوع کرونا و رکود بازار در زمینه حفظ مشاغل ایجاد شده حمایت ویژه داشته باشیم.

یوسفی به ظرفیت تأسیسات گردشگری و هنرمندان صنایع این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این شهرستان دارای هشت اقامتگاه بوم‌گردی و حدودا ۱۰۰۰ هنرمند صنایع‌دستی فعال در ۱۵۷ رشته و زیر رشته است.

آغاز مرمت اضطراری دو بنای تاریخی شهرستان خواف با مشارکت بخش خصوصی

محمئ باعقیده، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خواف، گفت: مرمت اضطراری مجموعه‌های تاریخی سیجاوند و برج جلال با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد. با پیگیری فرمانداری شهرستان خواف و در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت صنعتی معدنی «اپال پارسیان سنگان» تفاهم‌نامه‌ای باهدف حفاظت و حراست از آثار تاریخی شهرستان منعقد شد که بر این اساس مرمت اضطراری دو بنای تاریخی برج جلال و مجموعه سیجاوند با تخصیص مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

وی با بیان این‌که مجموعه سیجاوند با شماره ۸۷۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ادامه داد: مجموعه تاریخی سیجاوند شامل مسجد، مزار و قبرستان تاریخی است که در بارندگی‌های سال گذشته قسمتی از بام آن تخریب ‌شده بود، امسال علاوه بر مرمت این قسمت کل مجموعه بام سازی خواهد شد.

باعقیده درباره بنای تاریخی برج جلال نیز گفت: مصالح اصلی این بنا خشت خام و گل است و به ‌عنوان فضای امنیتی مسکونی استفاده می‌شده که در واقع کارکرد اصلی این برج دیده‌بانی و نظارت بر زمین‌ها و محصولات کشاورزی اطراف بوده، ارتفاع این برج ۹ متر و در سه‌ طبقه ساخته ‌شده است. تاکنون ۱۰۵ اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس شهرستان خواف در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دستگیری پنج حفار غیرمجاز در شهرستان باخرز

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از دستگیری پنج نفر حفار غیرمجاز در شهرستان باخرز خبر داد.

سرهنگ محمدعلی مدیر با بیان این مطلب اظهار کرد: براساس اطلاع دریافتی توسط پلیس امنیت شهرستان مبنی بر حفاری غیرمجاز در تپه‌های اراضی حاجی‌آباد این شهرستان بلافاصله ماموران کلانتری ۱۱ شهرستان به محل اعزام شدند. ماموران پس از بررسی محل چهار نفر حفار غیرمجاز را حین حفاری دستگیر کردند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین ماموران در این محل به یک دستگاه خودروی سواری پیکان که در محل پارک شده بود، مشکوک شده و طی بازرسی از خودرو از داخل صندوق عقب خودرو کلنگ دسته‌دار کوچک و بیل کشف و ضبط کردند.

مدیر گفت: در بازرسی از منزل فردی از داخل حیاط خلوت زیر شاخ و برگ‌های تاک انگور یک دستگاه فلزیاب، گرز با دسته سنگی، سرنیزه فلزی عتیقه که جاسازی شده بود کشف و ضبط شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی وی عنوان کرد: پس از انجام مراحل کارشناسی مشخص شد اشیای کشف شده همگی اصل و دارای ارزش تاریخی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: متهمان به همراه پرونده تشکیل شده به مراجع قضایی معرفی و موضوع در حال پیگیری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha