• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99090504019
  • خبرنگار : 71457

اعلام مخالفت اردن با هرگونه تغییر در وضعیت کنونی مسجد الاقصی

اعلام مخالفت اردن با هرگونه تغییر در وضعیت کنونی مسجد الاقصی

وزارت خارجه اردن تاکید کرد که مسجد الاقصی با تمام مساحت آن که 144 دونم است، از جمله تمامی دیوارها و درب‌های آن، مختص عبادت مسلمانان است و اداره اردنی اوقاف قدس و امور مسجد الاقصی به موجب قانون بین المللی و وضعیت تاریخی و حقوقی طرف دارای اختیارات انحصاری جهت مدیریت امور حرم و ساماندهی ورود و خروج به مسجد است.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی 21، ضیف الله علی الفایز، سخنگوی وزارت خارجه اردن بر مخالفت کشورش با هرگونه تلاش جهت تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی کنونی مسجد الاقصی تاکید کرد.

او گفت: باب المغاربه و راه منتهی به آن بخشی جدایی ناپذیر از مسجدالاقصی است که یونسکو نیز آن را تایید کرده است، درب المغاربه نیز همانند سایر درب‌های مسجد الاقصی است، اما اسرائیلی‌ها از سال ۱۹۶۷ کلید آن را مصادره کردند و حق مدیریت اوقاف در ساماندهی ورود گردشگران غیر مسلمان با بلیط‌های صادره از اوقاف قدس از سال ۲۰۰۰ مصادره شد که این تخلفی بزرگ در خصوص وضعیت کنونی بود و از آن روز تاکنون اداره اوقاف قدس همچنان به بازپس‌گیری این امر پایبند است.

الفایز تاکید کرد که اردن بر اساس قیمومت هاشمی بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس، به تلاش‌های خود جهت حفاظت از مسجد و نظارت بر آن و حفظ حق تمامی مسلمانان در آن ادامه خواهد داد.

روزنامه یسرائیل هیوم از توافق میان اردن، امارات، بحرین و تشکیلات خودگردان درمورد گردشگران حوزه خلیج فارس که با اشغالگر اسرائیلی عادی سازی کرده‌اند، جهت بازدید آنها از مسجد الاقصی خبر داد و اعلام کرد که گردشگران از امارات و بحرین که وارد "اسرائیل" می‌شوند و تمایل به زیارت از حرم دارند، از طریق درب‌های اردنی و فلسطینی وارد مسجد الاقصی می‌شوند.

این روزنامه به این امر اشاره کرد که هشت درب هست که مسلمانان از آن استفاده می‌کنند و درب المغاربه که یهودیان و گردشگران از آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha