• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400013017886
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

لزوم اقدامات کاوشی جدید در بناها و محوطه‌های تاریخی اردستان

لزوم اقدامات کاوشی جدید در بناها و محوطه‌های تاریخی اردستان

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان بر لزوم اقدامات کاوش شناسی جدید برای شناسایی بهتر آثار تاریخی و باستانی این شهرستان تاکید کرد.

مهدی مشهدی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: روز جهانی بناها و محوطه‌ها در سال ۲۰۲۱ فرصتی را برای ایجاد زیرساختی باز برای انواع مشارکت ها و همکاری ها پدید می‌آورد.

وی با بیان اینکه قدمت محوطه های تاریخی و باستانی می تواند به اسلام یا قبل از اسلام بازگردد، افزود: در شهرستان اردستان حدود ۸۲ محوطه باستانی شناسایی شده و تاکنون توانسته ایم پرونده هفت محوطه تاریخی را برای ثبت ملی ارسال کنیم که امیدواریم به زودی ثبت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: به دلیل قدمت این شهرستان،  مطمئنا محوطه های تاریخی و باستانی بسیاری در آن وجود دارد، اما تاکنون برای کشف هیچ یک از آنها اقدامات تخصصی و کاوش انجام نشده است.

مشهدی بر لزوم اقدامات کاوش شناسی برای آثار تاریخی و باستانی شهرستان اردستان تاکید کرد و گفت: با توجه به حجم بالای بناهای تاریخی که در این منطقه وجود دارد هنوز یک اقدام کاوش شناسی از یک اثر به درستی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از آثار تاریخی و طبیعی که در اردستان وجود دارد نیاز به اقدامات کاوشی جدید دارند، توضیح داد: به عنوان مثال شهر زیرزمینی اردستان یکی از فرصت های منحصر به فردی بود که باید اقدامات کاوش شناسی در آن انجام می شد، اما شورای شهر و شهرداری اردستان از آن استقبال نکردند و در حال حاضر به حال خود رها شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان، تاکید کرد: باید نگاه شهرداری‌های شهرستان در خصوص احیای بناهای تاریخی تغییر کند و از طرح های میراث فرهنگی برای شکوفایی شهر استقبال کنند، اما در اردستان این گونه نیست.

مشهدی با بیان اینکه شهرستان اردستان این قابلیت را دارد که به عنوان یکی از شاخص ترین مقاصد گردشگری استان مطرح شود، گفت: باید نگاه ها به مقوله میراث فرهنگی و تاریخ در اردستان تغییر کند و در این زمینه باید فعالیت های اساسی و زیربنایی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تعداد ۴ هزار اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان اردستان شناسایی شده است که از این تعداد ۸۵ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست ملی و یک اثر در فهرست جهانی ثبت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha