• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400022014116
  • خبرنگار : 50294

جایگاە علمی عالمان دینی با امور دنیوی قابل قیاس نیست

جایگاە علمی عالمان دینی با امور دنیوی قابل قیاس نیست

ایسنا/کردستان نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: عالمان دینی به واسطه علم خود از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردارند و این جایگاه را نمی‌توان با هیچ یک از امور دنیوی عوض کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی امروز (۲۰اردیبهشت) در یادواره شهدای روحانی رمضان استان کردستان، اظهار کرد: وظیفه امروز ماموستایان و علمای دینی این است که مانند پیامبر اسلام(ص) مهربانی، عطوفت، محبت و احترام به یکدیگر را به جامعه القاء کنند و جامعه را از نفرت و دشمنی دور نگه دارند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر خدا(ص) که می‎فرماید: خداوند متعال عالمی را از میان این امت نَبرَد، مگر اینکه رفتن او رخنه‌ای در اسلام باشد، که تا روز قیامت این رخنه بسته نمی‌شود، افزود: جای خالی عالم بزرگی که با شهادت از میان ما رفته‌اند، نیز هیچ‌گاه پر نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان بیان کرد: امام صادق(ع) در پاسخ به سؤال از آیه «آیا ندیدند که ما از اطراف زمین می‌کاهیم» فرمود: مراد از دست رفتن علما است.

وی با تأکید بر اینکه عالمان دینی همواره زنده‌اند، افزود: آثار و برکات معنوی وجود عالمان دینی، تألیفات، فعالیت‌های صورت گرفته و وجود شاگردان عالم دینی از جمله اموری بوده که نام و یاد علمای دین را همواره زنده نگه‌ می‌دارد.

حجت‌الاسلام پورذهبی با اشاره به اینکه شرافت علم با هیچ اموری در دنیا قابل قیاس نیست، بیان کرد: ماموستایان کردستانی با وجود همه مشکلات، کمبودها و کاستی‌ها به دلیل باور به توانایی‌ها و داشته‌های خود همواره قناعت داشته و رسالتشان را به نحو احسن انجام می‌دهند.

وی به دلایل اصلی حذف و ترور دانشمندان، علما و ماموستایان از سوی دشمنان و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: نبی مکرم(ص) فرموده «تنها در محضر دانشمندانی بنشینید که شما را از پنج چیز از جملە شک و دو دلی به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیاخواهی به دنیاگریزی، از تکبّر به فروتنی و از ناخالصی به خلوص» فرا می‌خوانند و همین امر موجب حذف و ترور این شخصیت‌های بزرگ نظام مقدس انقلاب اسلامی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورذهبی وقوع انفجار تروریستی در دبیرستان «سیدالشهداء» افغانستان و به شهادت رساندن دانش‌آموزان را محکوم و تصریح کرد: هرگونه کشت و کشتار و خونریزی از دیدگاه اسلام محکوم است و جایز نیست و دلیل این کشت و کشتار به واسطه نفرتی بوده که دشمن در دل آنان کاشته است.

در ادامە این مراسم رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج گفت: آگاهی و دشمن‌شناسی، مردمی و انقلابی بودن سه شاخصه اصلی شهدای روحانی استان کردستان بوده است.

ماموستا اقبال بهمنی، با اشاره به اینکه هر کدام از شهدای روحانی استان کردستان برای پیروزی انقلاب اسلامی سختی‌های بسیاری کشیده‌اند، اظهار کرد: چهار نفر از روحانیون کردستانی در ماه مبارک رمضان در شهرستان سنندج به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که از این تعداد ماموستا ملا علی جلالی‌زاده و ماموستا مسلم جلالی‌زاده در ابتدای انقلاب و ماموستا محمد شیخ‌الاسلام و ماموستا برهان عالی در سال ۸۸ توسط گروه‌ها تندرو به شهادت رسیدند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج بیان کرد: ماموستا جلالی‌زاده از روحانیون برجسته استان کردستان بوده که در اوایل انقلاب بیعت‌نامه مردم کردستان با انقلاب اسلامی را تقدیم امام راحل کردند و به دلیل پشتیبانی از دین اسلام و انقلاب اسلامی به مقام شهادت نائل آمد.

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب اسلامی روحانیون و ماموستایان کردستانی برای استقرار نظام مقدس انقلاب اسلامی سختی‌های بسیاری را متحمل شدند، بیان کرد: بعد از انقلاب در راستای استمرار انقلاب اسلامی نیز شهدایی از جامعه روحانیون در استان کردستان تقدیم انقلاب شده است که شهید ماموستا شیخ‌الاسلام و ماموستا عالی جزو همین دسته از روحانیون بودند.

ماموستا بهمنی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی ماموستا شیخ‌الاسلام در سنگر مسجد و خطابه، مدارس و مجالس دینی، در مجلس خبرگان رهبری و مجتمعات مردمی حفظ و حراست از نظام مقدس انقلاب اسلامی بوده است.

وی بیان کرد: گروهی از افراطیون به نام سلفی در ماه مبارک رمضان، در ماه مقدس و در مقدس‌ترین شب‌های قدر بعد از ادای نماز تراویح به شهادت رساندند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج با اشاره به اینکه جریانی که ماموستا شیخ‌الاسلام و ماموستا عالی را به شهادت رساندند، بسیار خطرناک‌تر هستند، بیان کرد: وظیفه اصلی دستگاه‌های فرهنگی امروز این است که نحله‌های انحرافی بیشتر به مردم و جوانان معرفی شود تا این گروه‌ها با نام دین جوانان را گمراه نکنند.

وی با اعلام اینکه ماموستایان با وجود شرایط نامساعد زندگی خود همواره پناهگاهی برای دوران سختی زندگی مردم استان بوده‌اند، افزود: روحانیون و ماموستایان در جامعه اثرگذاری خاصی را داشته‌اند و همواره در ظلم‌ستیزی، خدمات‌دهی، بیان دین، بیان قرآن و... الگو بوده‌اند.

ماموستا بهمنی درپایان سخنان خود یادآور شد: ماموستا و روحانیون با خدمتگزاری مؤثر به مردم در ترویج اصول و اندیشه‌های دین و اعتلا و توسعه فرهنگ دینی در جامعه، اثرگذاری خاصی را داشته‌اند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha