• چهارشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400022215447
  • خبرنگار : 50028

تجربه روزهای جدید در آموزش؛

روایت کلاس‌هایی که در کوچه برپا می‌شود

روایت کلاس‌هایی که در کوچه برپا می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی شرایط کرونا باعث شد تا معلمان شرایط جدیدی را در آموزش تجربه کنند و برای ارتباط موثر با دانش‌آموزان و همچنین رفع مشکل دانش‌آموزانی که نمی‌توانند از طریق فضای مجازی به خوبی ارتباط بگیرند، روش‌های نوینی خلق کنند.

اکنون یک سال و نیم از شیوع کرونا می‌گذرد و شاید در این مدت حوزه‌ای که بیشترین تغییر را به خود دید، آموزش و پرورش بود چراکه باید خود را با امری تطبیق می‌داد که تاکنون تجربه نکرده بود و آن آموزش مجازی است.

معلمان نیز در این مدت شغلشان دگرکون شد؛ از درست کردن فیلم در محیط خانه و در کنار فرزندداری تا دغدغه دانش‌آموزی که گوشی ندارد.

به گزارش ایسنا، در این مدت، بسیاری از معلمان در خراسان جنوبی برای راحتی دانش‌آموزان خود، به آنان گوشی هدیه دادند و بسیاری برای رفع دغدغه نداشتن اینترنت با گوشی خود برای دانش‌آموزان کلاس درس ترتیب دادند.

تعامل دوسویه لازمه درک دروس است 

مانند صادقی، معلم خلاق بیرجندی که در کوچه برای دانش‌آموزانش کلاس درس ترتیب می‌دهد؛ وی که معلم پایه اول تا ششم دبستان است به ایسنا می‌گوید: تقریبا هفته‌ای دو روز به صورت حضوری به دانش‌آموزان آموزش می‌دهم.

وی که از دیوار خانه همسایه با اجازه او به عنوان تخته استفاده می‌کند و به دانش‌آموزان خود ریاضی درس میدهد، افزود: معتقدم آموزش غیرحضوری هیچ‌گاه جای آموزش حضوری و چهره به چهره را نمی‌گیرد.

این معلم بیرجندی بیان کرد: برای دانش‌آموزان دبستانی که تازه با کلاس درس آشنا می‌شوند، درس غیرحضوری بسیار سخت است و درک را مشکل می‌کند بنابراین تصمیم گرفتم کلاس درس ریاضی را حتما حضوری برگزار کنم.

صادقی ادامه داد: زندگی در شرایط کرونایی همه چیز را سخت کرده است؛ اما نباید از نظر دور داشت که تعامل معلم و دانش آموز به خصوص در دوران ابتدایی چقدر تاثیرگذار است؛ نباید این تاثیر را از دانش آموز گرفت؛ باید با روش هایی که به سلامت وی آسیب نزند فکری کرد تا او تعامل را برقرار کرده  و به درک برسد.

وی تصریح کرد: والدین نیز راضی هستند و معتقدند آنچه فرزندشان در آموزش حضوری متوجه نمی‌شود در آموزش حضوری درک بهتری خواهد داشت.

صادقی بیان کرد: هرکدام از دانش‌آموزانم که بخواهند می‌توانند در این کلاس شرکت کنند و سعی می‌کنم با رعایت پروتکل‌ها تدریس کنم؛ به همین خاطر محیط کوچه را برگزیدم.

این تنها نمونه ای از معلمان خراسان‌جنوبی است که در روزهای سخت کرونایی تسلیم نشده و باز هم ادامه دادند؛ مانند معلمی که صحرا را کلاس درس دانش‌آموزان عشایری می‌کند و یا معلمی که در مقابل درب خانه هر دانش‌آموز رفع اشکال می‌کند و معلمان بسیار دیگری که حتی دوست ندارند نامی از آنان برده شود چراکه این کار را جزء وظایف خود می‌دانند.

اتصال ١٤٠٠ مدرسه شهری و روستایی به شبکه ملی اطلاعات

مصطفی بهی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی به ایسنا گفت: اقدامات در خصوص زیرساخت آموزش مجازی شامل دو قسمت می‌شود.

وی با اشاره به اتصال ١٤٠٠ مدرسه شهری و روستایی به شبکه ملی اطلاعات که تا شهریور ماه 99 انجام شد، افزود: در این طرح بستر ارتباطی، تجهیزات اتصال و سرویس اینترنت به صورت رایگان در اختیار مدارس مدارس قرار گرفت.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: این برنامه برای مدارسی که در روستاهایی که جدیدا به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند قرار دارند، هم انجام خواهد شد.

بهی با اشاره به اینکه بخش دوم اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است، تصریح کرد: این طرح برای اتصال همه روستاهای بالای ٢٠ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات در حال انجام است و تاکنون حدود ٦٥ درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار به شبکه متصل شده‌اند و برای اتصال مابقی روستاها نیز طرح ادامه دارد.

بهی ادامه داد: علاوه بر این موارد وزارت ارتباطات برای استفاده فرهنگیان، اساتید، دانش‌آموزان و دانشجویان از آموزش مجازی اقدام به ارائه بسته‌های ترافیک اینترنت رایگان کرده است؛ همچنین آموزش بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی رایگان و مشمول صرف ترافیک و هزینه نمی‌شود.

۱۸ هزار دانش‌آموز استان به گوشی هوشمند نیاز دارند

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: از آغاز شیوع کرونا و آموزش غیرحضوری در این استان با کمک خیرین و نهادها ۶ هزار و ۴۰۰ گوشی و تبلت در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت اما تا پوشش کامل هنوز فاصله داریم.

وی با بیان اینکه هنوز ۱۸ هزار دانش‌آموز استان به گوشی هوشمند نیاز دارند که تحقق آن نگاه ویژه ملی و خیرین را می‌طلبد، افزود: در حال حاضر بیش از ۸۹ درصد دانش‌آموزان در فضای مجازی و شبکه شاد، آموزش‌های غیرحضوری را دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از تولید بیش از ۷ هزار محتوای الکترونیک برای آموزش دانش‌آموزان استان خبر داد و بیان کرد: دانش‌آموزانی که از گوشی و تبلت محروم بوده یا زیرساخت اینترنتی نداشته‌اند، با تولید ۳۲ هزار درسنامه و بسته‌های آموزشی آفلاین مانند CD، فلش و جزوه خدمات آموزشی و پرورشی را دریافت می‌کنند.

وی از کمبود ۲ هزار و ۶۰۰ نیروی انسانی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: اگرچه سعی کردیم با استفاده از همکاران بازنشسته و حق‌التدریس کمبودها را پوشش دهیم اما تراز نیروی انسانی ما منفی است.

واقعی در مورد آموزش دانش‌آموزان عشایری نیز ادامه داد: اداره آموزش و پرورش عشایر در خراسان جنوبی 11 هزار دانش‌آموزدارد که در 265 آموزشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا در مدارسی که زیر 50 نفر دانش‌آموز داشتند، طبق مصوبه ستاد مدیریت کرونا، آموزش حضوری ارائه شد.  

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: در بیش از 65 درصد مدارس عشایری آموزش به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها و حضور حداکثر 10 دانش‌آموز در کلاس درس انجام شد.

واقعی ادامه داد: آموزش از طریق شبکه شاد در فضای مجازی نیز در روستاهایی که جمعیت بالایی داشتند که شامل 25 درصد مدارس بودند، ارائه شد.

وی با اشاره به توزیع درسنامه در مناطق عشایری و استفاده از برنامه‌های تلویزیونی مدرسه ایران در این مناطق، ادامه داد: کرونا آموزش حضوری ما را تحت الشعاع قرار داده، اما در عوض توانستیم شبکه شاد را ایجاد کنیم تا بتوانیم آموزش‌های با کیفیت مجازی را نیز تجربه کنیم.

حل مشکلات مدارس عشایری 

واقعی با اشاره به اقداماتی که برای مدارس عشایری انجام شده است، افزود: تخصیص 60 دستگاه سیستم رایانه، 32 دستگاه یخچال و 50 دستکاه کولر آبی از مواردی بوده که برای مدارس عشایری پیگیری شده است.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی گوشی هوشمند و تبلت از محل کمک‌های موسسات خیریه و اعتبارات وزارتی تهیه و بین دانش‌آموزان عشایری توزیع شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: پس از یک سال و نیم زندگی با کرونا اکنون زیرساخت اینترنتی مدارس تا حد امکان آماده شده و سعی شده برای دانش‌آموزان نیز گوشی و تبلت فراهم کنیم .

واقعی با بیان اینکه حدودا هزار نفر از فرهنگیان استان در حوزه آموزش و پرورش عشایری فعال هستند، یادآور شد: امتحانات پایه دوازده و نهم حضوری شده و درمناطق عشایری، دانش‌آموزان برای دادن امتحان در خوابگاه‌های شبانه روزی با رعایت پروتکل‌ها حضور خواهند داشت.

تغییر در روش آموزش در کتار تجربه هایی که به ما ارزانی داشت؛ کمک کرد تا خود را خودکفا کرده  و به آموزش هایی که تاکنون به آن توجه نداشته توجه کنیم و از سویی دیگر ارزش کار معلمی را بیش از پیش درک کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.